گزارش نهایی رابرت مولر (رسوایی راشا گیت) در آستانه انتشار است اما ممکن است جزئیات چندانی در کار نباشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: «رابرت مولر» بازپرس ویژه به نظر می رسد که به زودی گزارش خود را به «ویلیام بار» دادستان کل فعلی آمریکا ارائه خواهد کرد. مطمئنا، هنوز فعالیت های زیادی وجود دارد، از جمله کشف اتهامات و احضار، اما اینها نباید مولر را متوقف کند.

بعید به نظر می رسد که این گزارش یک تکه فرهنگ لغت باشد که بعضی ناظران را ناامید می کند. اما چنین کوتاه گویی ای، لزوما خبر خوبی برای رئیس جمهور نیست. در واقع، کاملا علیه او است.

ماه ها وکلای رئیس جمهور تلاش کرده اند مولر و این گزارش او را بی اعتبار کنند، اما تلاش های آنها ممکن است به عقب رانده شود. گزارش مختصر مولر ممکن است به عنوان یک «نقشه راه» برای تحقیق برای مجلس نمایندگان تحت تسلط دموکرات ها عمل کند و همچنین ممکن است به تحقیقات بیشتر توسط دیگر دادستان ها منجر شود. گزارش کوتاه مولر، انتهای یک آغاز، و نه آغاز یک پایان می تواند محسوب شود.

این گزارش بعید است که به نظر طراحی طولانی باشد: بازپرس ویژه، گزارشی را ارائه می دهد که خلاصه ای از آن چیزی است که او پیدا کرده است. وظیفه مولر محدود است: بررسی فعالیت های جنایی و موضوعات ضد اطلاعات حول روسیه و انتخابات 2016 و همچنین هرگونه تلاش برای ممانعت از اجرای عدالت در ارتباط با این تحقیقات.

این کار مستلزم آن است که دادستان کل نیز به کنگره گزارش دهد. این مقررات از نیاز به اعتماد عمومی به دستگاه عدالت سخن می گویند و حتی مقرراتی را برای انتشار عمومی گزارش دادستان کل را ارائه می دهند. در جهانی که مولر تنها بازرس ماجرا بود، فشار برای ارائه یک گزارش جامع علنی، اغراق آمیز خواهد بود.

برای مدت 19 ماه، ترامپ و اعضای تیم اش یک هدف را برای شلیک کردن داشتند و این هدف حوزه  اختیارات محدودی دارد. اما اکنون تحقیقات چیزی شبیه به معماری اینترنتی، با گره های مختلف زیاد است که برخی از آن گره ها، دارای اختیارات بالقوه نامحدود هستند. 

اگر ترامپ و حلقه اطرافیان او هیچ کار اشتباهی مرتکب نشده باشند، آنها نباید از گزارش بازرس ویژه و گزارش مولر ترسی داشته باشند. اما رفتار ترامپ نشان می دهد این چنین نیست. حلقه اطرافیان ترامپ وقتی قضیه روسیه مطرح می شود بارها و بارها دروغ گفته اند (این لیست بلند شامل مایکل فلین، پل مانافورت و راجر استون است).

مطمئنا، حداقل ممکن است بازرس ویژه گزارش را با جزئیات به طور کامل ارائه کند. اما همچنین کاملا ممکن است - و بیشتر احتمال دارد - که احتمال تلاش برای برکناری مولر توسط ترامپ، او را مجبور به صدور گزارش محدودتری کند، که زمینه تحقیقات بیشتری را به وجود آورد. و این مسئله ممکن است مولر را تشویق کند که مسائل را به دیگر باررسان که هدف حمله مشابهی قرار نگرفته اند، واگذار کند.

مجلس نمایندگان در حال حاضر تحقیقات خود را آغاز کرده است. برای درک خطراتی که ترامپ ممکن است پس از اراده یک گزارش محدود توسط مولر با آن روبرو شود، درخواست کنگره را در سال 1974 به «لئون جاوورسکی» دادستان ویژه در نظر بگیرید که به باز شدن پرونده استیضاح منتهی شد.جاوورسکی به مولر شباهت دارد - در واقع، انتصاب او یک الگو برای مقررات مربوط به بازرس ویژه بود. «پیتر رودینو» رئیس کمیته قضایی مجلس، در مارس سال 1974 به جاوورسکی نامه ای نوشت و از او تمام اطلاعاتی که در تحقیقاتش به آنها رسیده بود را درخواست کرد. رودینو متوجه شد که وظیفه جاوورسکی بسیار محدودتر از وظیفه مجلس بود و در نامه اش نوشت: «غیر قابل تصور خواهد بود که این مطالب در دسترس مجلس نمایندگان قرار نگیرد.»

البته، اکنون هیچ پرونده ای برای استیضاح باز نشده است. اما اگر مولر گزارشش را منتشر کند که وضعیت رئیس جمهور را مشخص کند، اوضاع می تواند سریعا تغییر کند: کنگره تحت تعهد قانون اساسی شخصا وارد تحقیقات می شود.

حاصل 19 ماه تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده، 199 مورد ایراد اتهام جنایی، صدور 37 مورد کیفرخواست یا اعلام گناهکار بودن و 4 حکم زندان بوده است.

در نهایت تحقیقات رابرت مولر درباره روسیه با ارائه یک گزارش به پایان می رسد. اما خبر ناامیدکننده این است که اگر کسی در انتظار توضیحاتی مفصل درباره دونالد ترامپ، مداخله روسیه در انتخابات و جزئیاتی است که طی ماه های گذشته برملا شد ممکن است مایوس شود.

زمان دقیق پایان کار بازرس ویژه روشن نیست. اما بنا بر مقررات وزارت دادگستری، رابرت مولر موظف است گزارش محرمانه ای را به وزیر دادگستری بدهد. این گزارش در نهایت می تواند خیلی فشرده و خلاصه و بدون ارائه هیچ جزئیاتی باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.