اجرای توافقنامه اضنه به معنای از بین بردن همه ترس های امنیتی ترکیه و سوریه با هم است و نیز مقابله مشترک با همه گروه هایی است که در فهرست تروریسم قرار دارند.

 

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: برای نخستین بار و با عبارت هایی روشن و واضح «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه فاش می کند که مسکو و آنکارا در نشست سه جانبه سران (ایران، ترکیه و روسیه) که پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد بر سر این به توافق رسیدند که «توافقنامه اضنه» که دو طرف ترک و سوری در سال 1998 بر سر آن توافق کردند بهترین راه مقابله با تهدیدهای تروریستی در مرز سوریه و ترکیه است.

این فاش کردن که پنج روز پس از برگزاری نشست سه جانبه سران ایران،ترکیه و روسیه رخ داد به معنای «دفن» منطقه امنی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا خواستار ایجاد آن در طول مرزهای شمالی سوریه به عمق 20 کیلومتر با مدیریت ترکیه و نیز به معنای جلوگیری از تجزیه سوریه و ایجاد«کشورهای کوچک» در کرانه شرقی رود فرات است.

اجرای توافقنامه اضنه به معنای از بین بردن همه ترس های امنیتی ترکیه و سوریه با هم است و نیز مقابله مشترک با همه گروه هایی است که در فهرست تروریسم قرار دارند چه کرد باشند چه عرب و چه ترکمن و چه گروه های فرامرزی باشند. همچنین به معنای پایان هشت سال هرج و مرج خونین و دخالت های نظامی خارجی به ویژه آمریکایی و بازگشت بیش از شش میلیون پناهنده سوری  که بیش از نیمی از آنها در ترکیه به سر می برند،به میهن شان است؛ جالب این جاست که سوریه به بندهای این توافقنامه پایبندتر از ترکیه بوده است.

مساله قطعی این است که توافقنامه های دیگری نیز وجود دارد که در نشست سران در سوچی بر سر آن توافق حاصل شد ولی فاش نشدند این توافقنامه ها مربوط به اوضاع در استان«ادلب» و راه حل سیاسی در سوریه و چگونگی پر کردن خلأ ناشی از خروج آمریکا از سوریه است اما به نظر می رسد که توافقی بر سر در پیش گرفتن شیوه تدریجی و قسط های راحت در کشف این راه حل وجود دارد.اگر چه گمانه زنی می کنیم که راه حل نظامی سه گانه ترکیه، روسیه و سوریه برای پایان دادن به سیطره «هیأت تحریر الشام» یا همان جبهه النصره بر 90 درصد از استان ادلب نزدیک است آن هم در سایه راه حل های مسالمت آمیز مذاکره ای که اردوغان تعهد به رسیدن به آنها کرد تا از وقوع فاجعه انسانی خونین که غیرنظامیان قربانی آن هستند اجتناب شود.

موافقت اردوغان در نشست سران در سوچی برای اجرای توافقنامه اضنه به معنای به رسمیت شناختن سوریه و رئیس جمهوری است که بر آن حکومت می کند و نیز نشستن پشت میز مذاکره زیر چتر روسیه برای غبارروبی این توافقنامه است و تدوین شیوه های اجرای مشترک آن روی زمین است. این چیز ی است که منطق می گوید و گام نخست در این زمینه ایجاد فضا برای گفت و گو و توقف هر نوع تنش رسانه ای توسط دو طرف ترک و سوری است.

اردوغان اذعان کرد که تماس هایی میان دستگاه های اطلاعاتی ترکیه و سوریه وجود دارد ولی اکنون و پس از توافق بر سر توافقنامه اضنه راه حل این است که این تماس ها از امنیتی و اطلاعاتی به سیاسی ارتقا پیدا کند و بعید نمی دانیم که این تحول یکی از اقداماتی است که در نشست سه جانبه سران در سوچی بر سر آن توافق حاصل شد.

با لاوروف وزیر خارجه روسیه بر سر این توافق داریم که هدف ایالات متحده آمریکا و اسرائیل و برخی از همپیمانان عرب شان تجزیه سوریه و ایجاد کشورها یا شیخ نشین های کوچک روی چاه های نفتی و گازی سوریه در شرق فرات به مانند امارت ها و شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس بود لیکن ایستادگی ارتش عربی سوریه و دولت این کشور و حمایت روسیه و ایران این طرح را نقش بر آب کرد. آن چه پس از «سایکس پیکو» و طی اشغال منطقه عربی توسط انگلیس و فرانسه مجاز بود اکنون به نظر با مانع اساسی  مواجه شده است.

نقطه تحول محوری به نظر ما اصرار همپیمان روس بر بازگشت حاکمیت سوریه بر همه اراضی سوریه چه با جنگ و چه با صلح است و این اصرار طرح تجزیه سوریه را ناکام کرد و ایالات متحده آمریکا را  به اذعان به شکست و اعلام خروج همه نیروهای آمریکایی در ماه آوریل آینده توسط ترامپ رئیس جمهور این کشور وادار کرد.

دکتر «بثنیه شعبان» مشاور رئیس جمهور سوریه سخنان بسیار مهمی را در حاشیه مشارکتش در همایش بین المللی«والدای» در مسکو به زبان آورد و گفت:« سوریه اساس اتحادیه عرب است و عرب ها باید به سمت آن برگردند زیرا خط عربی واقعی مقاومت را شکل می دهد و این کشور بود که بر مساله فلسطین و آینده عرب ها اصرار کرده است.»

این زبان قدیم جدید است که امیدواریم «عرب های ورشو» که آنها یا بیشترشان حروف و کلمات و معنای های میهنی اش را فراموش کردند آن هم در اوج سرگرم شدن شان به یادگیری زبان عبری طی ده سال گذشته، آن را بفهمند. امیدواریم که هدایت شوند و به راه درست و راست برگردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.