ترامپ مقام‌ های سابق دادگستری و اف‌ بی‌ آی را به تلاش برای کودتا علیه دولتش متهم کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد مردم آمریکا می توانند با حضور پای صندوق ها و یا شرکت در نظرسنجی ها موافقت و یا مخالفت خود را با اقدامات از هم گسیخته و اخلال گر ترامپ اعلام کنند، اما بسیاری از مقامات و نخبگان این کشور چنین امکانی را ندارند. بنابراین به راه هایی متوسل می شوند که نمونه ای از آن را اکنون در اعترافات «اندرو مک کیب» شنیده ایم.

 اندرو مک‌ کیب  معاون سابق «جیمز کامی» رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌ بی‌ آی) در روزهای گذشته و با انتشار کتابی به صحنه رسانه‌ ها بازگشته است.

او در عین حال در مصاحبه با شبکه سی بی اس گفته است بعد از آنکه «دونالد ترامپ»  رئیس جمهور آمریکا در 9 مه 2016 جیمز کامی را از ریاست اف‌ بی‌ آی برکنار کرد، «راد روزنستاین» معاون دادستان کل موضوع برکناری ترامپ از ریاست جمهوری را مطرح کرده بود.

به گفته مک‌ کیب، پس از برکناری کامی، روزنستاین فعال کردن متمم 25 قانون اساسی آمریکا را در نظر گرفته بود. متمم 25 قانون اساسی آمریکا مربوط به زمانی است که رئیس‌ جمهور به علت ناتوانی جسمی و یا روانی از سوی کابینه خود فاقد صلاحیت شناخته می‌ شود و معاون رئیس‌ جمهور جای او می‌ نشیند. این متمم به ویژه در مواقعی که روسای‌ جمهور با بیماری‌ های سخت یا ناگهانی روبرو می‌ شوند، کاربرد دارد اما اگر اعضای هیات دولت تشخیص دهند رئیس‌ جمهور به لحاظ روانی هم قدرت کنترل اوضاع را ندارد با اجماع می‌ توانند متمم 25 را فعال کنند.

مک کیب گفت: «راد موضوع را با من مطرح کرد و درباره‌ آن حرف زد، در زمینه این که چند نفر دیگر از اعضای کابینه ممکن است از چنین تلاشی حمایت کنند.»

روزنستاین پیش‌ تر این ادعاها را تکذیب کرده بود.

دونالد ترامپ در واکنش به این اظهارات، در صفحه توئیترش نوشت: «این تلاشی غیرقانونی برای کودتا علیه رئیس‌ جمهور آمریکا بود. مک‌ کیب که به دلیل دروغ‌ گویی از کار خود اخراج شد، هنوز به آن ادامه می‌ دهد و حتی داستان‌ پردازی‌ هایش به اختلال افتاده است.» وی در توئیتی دیگر به روزنستاین و مک‌ کیب حمله کرده و گفته که این دو از سوی «جف سشنز» وزیر برکنار شده دادگستری به کار گمارده شده بودند.

او نوشت: «مک‌ کیب و روزنستاین  هر دو از سوی جف سشنز استخدام شدند و ببینید چطور می‌ خواستند رای‌ میلیون‌ ها تن از مردم که رئیس جمهور انتخاب کردند که بهترین خدمت را به قوای نظامی، کهنه‌ سربازان و اقتصاد و خیلی‌ چیزهای بیشتر کرده، نقض کنند.»

رئیس جمهور آمریکا در پیام دیگری در صفحه توئیتر خود با اشاره به اظهارات مک کیب نوشت: «بزرگترین سوء استفاده از قدرت و رسوایی فساد در تاریخ ما و بدتر از آنچه که ما تصور می کردیم رخ داده است. اندرو مک کیب توطئه برای یک کودتا را در حین خدمت در اف بی آی پیش از اخراج به دلیل دروغ گویی و افشاگری اعتراف کرد. خیانت!»

ترامپ در پیامی در این خصوص تاکید کرد: «به خاطر داشته باشید اندرو مک کیب بدون اجازه جیمز کامیِ افشاگر، حمام هم نمی رفت.»

بر همین اساس هم سناتور جمهوری‌ خواهان «لیندسی گراهام» در مجلس سنا ساعتی بعد از سخنان مک‌ کیب گفت تحقیق و تفحص در این خصوص را آغاز خواهد کرد.

گراهام که رابطه دوستی بسیار نزدیکی با دونالد ترامپ برقرار کرده، می‌ گوید اگر لازم شود برای مقام‌ های سابق و فعلی اف‌ بی آی و دادگستری احضاریه رسمی خواهد فرستاد تا برای ارائه توضیحات به سنا بروند.

او که رئیس کمیته قضایی سنا نیز هست، گفته باید این قضیه را روشن کند چرا که در صورت صحت این می‌ توانسته یک توطئه علیه رئیس‌ جمهور قلمداد شود.

اندرو مک‌ کیب مارس سال گذشته و در حالی که تنها چند روز به موعد بازنشستگی‌ اش باقی مانده بود از اف‌ بی‌ آی اخراج شد.

او و جیمز کامی معتقدند که ترامپ با اخراج ناگهانی رئیس اف‌ بی‌ آی در روند تحقیقات جاری دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 مداخله کرده و به این لحاظ قانون‌ شکنی کرده است.

ترامپ جیمز کامی را در بحبوحه جنجال‌ های دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ناگهان اخراج کرد. کامی گفته است که رئیس جمهور آمریکا از او خواسته بود علنا اعلام کند که ترامپ سوژه تحقیقات اف‌ بی‌ آی نیست.

اخراج کامی زنگ‌ های خطر را در اف‌ بی‌ آی به صدا درآورد و مک‌ کیب گفت که او سخت تلاش کرد تا مطمئن شود که تحقیقات درباره دخالت روسیه پایه محکمی دارد و به سادگی نمی‌ توان آن را مختومه کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.