با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، بحث بر سر کنترل جبل‌الطارق میان اسپانیا و انگلیس بالا گرفته است.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، دولت انگلیس اعلام کرد که یک کشتی جنگی اسپانیایی روز دوشنبه به تمام کشتی‌های تجاری دستور داده، آب‌های منطقه را ترک کنند.

در فایل صوتی که از پیام کشتی اسپانیایی منتشر شده، خدمه این ناو جنگی، از تمام کشتی‌های تجاری می‌خواهند هرچه سریعتر آب‌های اسپانیا را ترک کنند.

این درحالی ست که کنترل «جبل طارق» و آب‌های منطقه، از سه قرن پیش در کنترل انگلیس بوده است.

با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، بحث بر سر کنترل جبل‌الطارق میان اسپانیا و انگلیس بالا گرفته است.

انگلیس، اسپانیا را متهم کرده که قصد داشته است با کشتی نظامی خود، اقدامی علیه کشتی‌های تجاری انجام دهد.

در بخشی از این فایل صوتی یکی از خدمه از کشتی اسپانیایی می‌پرسد: «ما در بندر پهلو گرفته‌ایم و در حال حرکت نیستیم. آیا این پیام را برای ما ارسال کردید؟»

در بیانیه دولت انگلیس آمده است که بعد از این اتفاق نیروی دریایی این کشور دو قایق خود را به محل اعزام می‌کند و سپس کشتی اسپانیایی در حالی که سلاح خود را مسلح کرده بود، به آرامی محل را ترک می‌کند.

جبل‌الطارق بخشی از شبه‌جزیره‌ای در جنوب اسپانیا است و کنترل آن را از سه قرن پیش در اختیار انگلیس قرار دارد، اما اسپانیا همچنان مدعی مالکیت آن است. در سال ۲۰۰۲ حدود ۹۹ درصد ساکنان جبل‌الطارق به طرح حاکمیت مشترک انگلیس و اسپانیا بر این منطقه رأی منفی دادند. حدود ۳۰ هزار نفر در این منطقه زندگی می‌کنند.

بر اساس پیش نویس دستورالعمل ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات با انگلیس، توافق‌های میان دو طرف شامل منطقه جبل‌الطارق نمی‌شود و ورود این منطقه به توافق‌های انگلیس با اتحادیه مشروط به توافق مجزا با اسپانیاست.

در جریان همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ۹۶ درصد از ساکنان جبل‌الطارق به ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.