نزدیک به 100 کامیون از جمله 10 تانکر حمل سوخت و 40 کامیون خالی، 40 کامیون سرپوشیده و 10 کامیون حامل خودرو که پلاک عراق دارند وارد اراضی سوریه شدند.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، فعالان سوری ویدیوهایی را منتشر کردند که نشان می دهد نزدیک به 100 کامیون وابسته به ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا طی شب گذشته به اراضی سوریه وارد شده است. این کامیون ها از منطقه «عامودا»در شهر «قامشلی»  در استان«الحسکه» در شمال شرق سوریه عبور کرده اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوریه، تأکید کرد که نزدیک به 100 کامیون  از جمله 10 تانکر حمل سوخت و 40 کامیون خالی، 40 کامیون سرپوشیده و 10 کامیون حامل  خودرو که پلاک عراق دارند وارد اراضی سوریه شدند.

این دیده بان به نقل از منابع محلی نوشت که جمعه شب نیز 7 کامیون سرپوشیده به منطقه شرق فرات وارد شدند و در جلوی آنها یک خودروی «همر» آمریکایی و خودرویی که حامل تیربار سنگین بود قرار داشتند همچنین در انتهای کاروان کامیون ها خودروهای مشابه و 3 آمبولانس قرار داشتند.

به گفته این منابع این کامیون ها و خودروها و نیز آمبولانس ها برای انتقال عناصر گروه تروریستی داعش و سرکردگان این گروه به همراه خانواده های آنها از ملیت های مختلف وارد اراضی سوریه شدند.

پیش از این ارتش آمریکا بارها در عراق و سوریه عناصر گروه تروریستی داعش را از مناطق مختلف تخلیه و به مکان های نامعلوم منتقل کرده بود یا حتی برای پشتیبانی از آنها به بمباران مواضع ارتش سوریه به ویژه در شرق این کشور و به طور خاص استان «دیرالزور«»  یا  نیروهای الحشدالشعبی در عراق در زمان درگیری با عناصر گروه تروریستی داعش بودند، اقدام کرده بود.

این در حالی است که دو روز پیش دیده بان حقوق بشر سوریه ،وابسته به مخالفان سوریه، اعلام کرد که نیروهای دموکراتیک سوریه(قسد) آخرین پایگاه داعش در شرق سوریه را به سیطره خود در آوردند.

این دیده بان تأکید کرد که قسد شهر«باغوز» را پس از تسلیم شدن 200 عنصر داعش به سیطره خود در آورد.

دیده بان حقوق بشر سوریه تصریح کرد که این اتفاق پس از توافق دو طرف که به موجب آن نزدیک به 400 عنصر داعش در دو بخش خود را تسلیم کردند، رخ داد.

این دیده بان تأکید کرد که برخی از عناصر داعش احتمالا همچنان در تونل ها مخفی شده اند.

این تحولات در حالی رخ می دهد که  رئیس جمهور آمریکا متحدان اروپایی خود را  در زمینه عناصر اروپایی گروه تروریستی داعش به شدت تهدید کرد.

ترامپ  روز گذشته در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: آمریکا از همپیمانان اروپایی خود می خواهد که بیش از 800 عنصر گروه داعش که در سوریه بازداشت شده اند را به کشورهای شان بازگردانند.

ترامپ افزود: خلافتی که گروه داعش آن را اعلام کرد در آستانه سقوط است و از اروپایی ها می خواهیم که عناصر این گروه را محاکمه کنند.

ترامپ تأکید کرد که اجازه ندادن به بازگشت صدها داعشی اروپایی به کشورهای شان دارای تبعات خطرناکی است و واشنگتن مجبور می شود آنها را آزاد کند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین نوشت که آمریکا نمی خواهد در موضع تماشگر قرار گیرد در حالی که عناصر داعش به اروپا نفوذ می کنند.

دونالد ترامپ در ادامه نوشت: آمریکا پس از پیروزی صد درصدی بر داعش از سوریه خارج می شود.

 دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دسامبر گذشته اعلام کرد که نیروهای آمریکا از سوریه خارج خواهند شد. پنتاگون نیز جهت تسهیل عقب‌نشینی این امر، 600 نظامی دیگر به سوریه اعزام کرد. مقامات نظامی آمریکا اعلام کرده اند که نیروهایشان تا پایان آوریل از سوریه خارج خواهند شد.آمریکا بیش از دو هزار نظامی در سوریه دارد که به شکل غیرقانونی در این کشور حضور دارند.

آلمان نخستین کشوری بود که به این تهدید واکنش نشان داد.

 وزارت کشور آلمان شب گذشته -یکشنبه- اعلام کرد که آلمان نمی تواند عناصر گروه تروریستی داعش در سوریه را بپذیرد مگر آن که به این کشور اجازه داده شود که دیدارهای کنسولی داشته باشد؛ این امر به معنای کاهش احتمال پاسخ مثبت برلین به درخواست«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از همپیمانان اروپایی اش در این زمینه است.

سخنگوی وزارت کشور آلمان گفت:« در اصل همه شهروندان آلمانی و همه کسانی که مظنون به جنگیدن در کنار گروه داعش است حق بازگشت به کشور را دارد.»

ولی این سخنگو افزود:اما بازگشت این افراد مشروط به این است که مسئولان در کنسولگری اجازه داشته باشند با مظنونان دیدار کنند.

این سخنگو افزود که عراق برخی از عناصر آلمانی گروه تروریستی داعش را محاکمه کرده است اما در سوریه دولت آلمان نمی تواند به وظایف حقوقی و کنسولی خود درباره شهروندان آلمانی زندانی شده به دلیل نزاع مسلحانه در این کشور، عمل کند.

دولت آلمان می گوید که نزدیک به 1050 نفر از آلمان به منطقه درگیری در سوریه و عراق از سال 2013 سفر کردند و تقریبا یک سوم آنها در عمل به آلمان بازگشته اند.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.