بشار اسد تأکید کرد که نباید باور داشت که جنگ تمام شده است و سوریه همچنان درگیر چهار جنگ است که نخستین آنها جنگ نظامی است.

 

به گزارش جماران به نقل از المیادین، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در سخنرانی خود در جمع روسای شوراهای شهر استان ها گفت که سوریه همچنان درگیر 4 نوع جنگ است:جنگ نظامی،جنگ محاصره، جنگ شبکه های اجتماعی و جنگ فساد.

اسد تأکید کرد که نباید باور داشت که جنگ تمام شده است و این کشور همچنان درگیر چهار جنگ است که نخستین آنها جنگ نظامی است.

بشار اسد گفت: ما همچنان درگیر چهار جنگیم که عبارتند از نظامی، محاصره و جنگ علیه ما از طریق شبکه های اجتماعی و فاسدان.

اسد سخنان خود را با موضوع انتخابات شوراهای محلی آغاز کرد و گفت، برگزاری انتخابات محلی در موعد اصلی خود، یکی از سیاست‌های اصلی کشور بود که برگزاری آن به معنای قدرت ملت و دولت و موفقیت در مقابله با تروریسم بود. بعد از بهبود وضعیت میدانی ما مقابل فرصتی حقیقی و مرحله‌ای جدید در بهبود اداره امور محلی هستیم.

رئیس جمهور سوریه گفت: انتخابات شوراهای محلی، شکست تکیه دشمنان بر تبدیل کشور سوریه به کشوری ورشکسته را ثابت کرد که قادر به انجام مأموریت‌های خود نیست. اندک‌اندک پس از بهبود وضعیت میدانی، امروز ما مقابل مرحله‌ای منحصربه‌فرد در مدیریت محلی هستیم که اثر خود را در همه جای زندگی نشان بدهد.

وی با بیان اینکه طرح تجزیه، چیز جدیدی نیست گفت این طرح محدود به سوریه نمی‌شود. دشمنان معمولا از اشتباهات خود درس نمی‌گیرند.

اسد در ادامه گفت: دشمنان ما درس نمی‌گیرند. حقایق در سوریه و وضعیت سیاست بین‌المللی تغییر کرده اما دو چیز تغییر نکرده است. اول طرح سلطه‌جویی کشورهای غربی و در رأس آن آمریکا. و دوم اراده مقاومت مردم سوریه است که ریشه‌دارتر شده است.

امروز اراده ملت سوریه طرح سلطه‌جویی آمریکا و کشورهای غربی علیه سوریه را شکست داده... سیاست برخی کشورها علیه سوریه بر اساس تروریسم و ضعف دولت مرکزی بود.

اسد با اشاره به کسانی که به کشورشان پشت کردند گفت: «برخی خودشان را فروختند و سرانجام بعد از آنکه بازار برده‌فروشی کساد شد، او را فروختند»... میهن صاحبان اصیل خود را دارد و دزدها مالک آن نیستند. میهن، مردمی دارد که آن را مثل روح خود می‌دانند... مسیر به سوی مردم، مستقیم و از طریق صداقت و شفافیت است نه از طریق سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای دیگر.

اسد افزود:سوریه با شجاعت جنگید و استوارتر خواهد بود... به لطف نیروهای مسلح و نیروهای هم‌پیمان و کشورهای متحد، دوست و برادر تروریسم در بیشتر نقاط وطن کنار زده شد. اگر حمایت عمیق و وحدت ملی مردم نبود، این موفقیت حاصل نمی‌شد.

رئیس جمهور سوریه تصریح کرد: اگر اراده یکپارچه ملت از طریق اقشار مختلف آن نبود،‌ نجات میهن ممکن نبود. این مسئله روایت کذب رسانه‌های دشمن را نشان می‌دهد که وانمود می‌کرد که درگیری میان اقشار مختلف مردم سوریه بود... ما با هم دیگر پیروزی می‌شویم، نه علیه همدیگر.

وی در ادامه گفت که امروز تروریسم از منطقه ای به منطقه دیگر در سوریه شکست می خورد و با هر وجب خاکی که آزاد می شود دشمن،مزدور و خائن وجود دارد.

بشار اسد تأکید کرد: من اینجا قرار نگرفته ام تا فساد، کم کاری و اهمال یا هر گونه مشکل دیگری که جامعه سوریه از آن رنج می برد را نفی کنم.

اسد عنوان کرد: سوریه به همه فرزندان خود نیاز دارد و از همه پناهندگان می خواهیم که به کشور بازگردند.

وی گفت: این طبیعی است که اجازه ندهیم حامیان تروریسم پرونده پناهندگان را تبدیل به برگه برنده سیاسی برای رسیدن به منافع شان کنیم.

رئیس جمهور سوریه در ادامه گفت: ما نیاز به گفت و گوی ملی واقعی و پخته داریم.

بشار اسد گفت: ما به حامیان تروریسم اجازه نمی دهیم که پرونده آوارگان سوری را به اهرم فشار سیاسی برای تحقق منافعشان تبدیل کنند، ما از همه کسانی که درپی تروریسم کشور را ترک کرده اند می خواهیم که بازگردند تا در بازسازی سهیم باشند زیرا کشور متعلق به همه فرزندان خود است.

رئیس جمهور سوریه گفت: آگاهی ملی ما طرح های مسموم دشمنان مان که پایانی ندارد را به شکست کشانده است...برخی از ما هنوز در دام طرح های تجزیه ای که دشمنان ما پهن کرده اند گرفتار می شوند.

 اسد افزود: گفت و گو ضروری است اما میان طرح های گفت و گو آفرین و تفرقه انداز تفاوت وجود دارد و باید بر موارد مشترک تمرکز شود. گفت و گو باید مفید و بر پایه حقایق باشد و نه احساسات.

رئیس جمهور سوریه عنوان کرد: نقد و انتقاد هنگامی که قصوری وجود داشته باشد، ضروری است. گفتگو مبتنی بر حقایق میان فرصت طلبان و کسانی که مشکل واقعی دارند، تمایز ایجاد می کند.

اسد در این سخنرانی گفت: اجازه نمی دهیم که کشورهای متجاوز از طریق نمایندگان خود شروط شان را درباره کمیته قانون اساسی تحمیل کنند.

وی تأکید کرد: دشمنان ما زمانی که جنگ را اعلام کردند می دانستند که برای ما زیرساخت های ویران را به جای می گذارند.

رئیس جمهور سوریه خاطرنشان کرد که نباید به میهن ستم کنیم و این واقعیت را نادیده بگیریم که جنگ و تروریسم وجود دارد.

اسد گفت که حاکمیت ملی مقدس است و قانون اساسی قابل معامله نیست.

وی به شدت به مخالفان مورد حمایت ترکیه حمله کرد و گفت که کسانی در کمیته قانون اساسی هستند که نماینده ترکیه به شمار می روند و واقعیت این است که گفت و گو میان طرف ملی و طرف مزدور در جریان است.

وی ملی گراهای واقعی را کسانی دانست که در رویارویی با تروریسم تفنگ به دست گرفتند.

رئیس جمهور سوریه همچنین گفت: دشمنان در مراحل گذشته از طریق تکیه بر تروریست ها شکست خوردند و حالا مزدور ترک را به سمت شمال سوریه هل می دهند.

بشار اسد همچنین به شدت به «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه حمله کرد و گفت: اردوغان«اخوانی» جیره خوار آمریکاست.

وی در ادامه تأکید کرد: ترک ها برای ورود به شمال سوریه از همان روز اول بحران از آمریکا درخواست کمک می کنند.

بشار اسد تأکید کرد: وجب به وجب خاک سوریه آزاد می شود و با نیروهای خارجی حاضر در اراضی مان به عنوان نیروهای اشغالگر برخورد می کنیم.

اسد گفت: بعد از آزادی ریف دمشق و دیرالزور و نقاط دیگر چاره‌ دیگری برای دشمنان باقی نماند جز استان ادلب که ترکیه را وارد آن کردند. هر وجب از خاک سوریه آزاد خواهد شد و هر کسی که دخالت کند، دشمن و متجاوز است و با همه نیروهای خارجی مثل دشمن و اشغالگر با آن برخورد خواهد شد. این مسئله قطعی است.

وی به همپیمانان آمریکا در سوریه نیز هشدار داد و گفت: آمریکا از کسی که به این کشور تکیه کند حمایت نمی کند و او را به عثمانی ها خواهد فروخت.

رئیس جمهور سوریه تصریح کرد که تنها ارتش سوریه است که می تواند از برخی گروه ها در شمال شرق کشور حمایت کند.

اسد در این سخنرانی به مساله ربوده شده ها در سوریه نیز اشاره کرد و گفت: تلاش برای آزادی ربوده شده ها متوقف نشده و زمانی که بدانیم کجا هستند از هیچ وسیله ای برای آزادی شان فرو گذار نخواهیم کرد.

رئیس جمهور سوریه افزود: همه ما می دانیم که در تحریم قرار داریم و باید با آن به شکل مثبت رفتار کنیم.

بشار اسد گفت: چالش اساسی تامین کالاهای اساسی شهروندان است که بر اثر تحریم ایجاد شده است این جنگ  و گریزی شبیه نبردهای نظامی است. کسانی که مشکل دارند انتظار حل مشکلات خود را دارد نه حرف و سخنرانی.

وی افزود: ما قوانین داریم اما فاقد معیارها و سازوکار هستیم و اگر هم باشد خیلی ضعیف است. بدون معیار ما نمی توانیم که هیچ مشکلی را حل کنیم از این رو باید در گفت و گوهای مان عملگرا باشیم.

رئیس جمهور سوریه در ادامه گفت: هر اندازه که ما امانت و شفافیت و قوانین خوب داشته باشیم به شکل مرکزی قابل اداره نیست و اینجا نقش دوایر محلی مشخص می شود.

اسد خاطرنشان کرد: رنج ها بهانه و توجیهی برای یافتن حقوق است اما توجیهی برای ظلم واقعی نیست. حقیقت این را می گوید که جنگ و تروریسم و تحریم وجود دارد و حقیقت می گوید که کم اخلاقی و فساد هست و بخشی از این حقایق خارج از اراده جزیی ماست و کلی نیست.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
کلمات کلیدی بشار اسد سوریه
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.