تا کنون هیچ مقامی نه در دولت عربستان و نه در میان رهبران طالبان این خبر را تایید نکرده است.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان فردا -یکشنبه- به پاکستان سفر خواهد کرد و احتمالا در جریان این سفر دو روزه با نمایندگان طالبان افغانستان نیز دیدار خواهد داشت.

این خبرتوسط برخی منابع نزدیک به دولت پاکستان انتشار یافته است. به گفتۀ این منابع این دیدار بخشی از تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ داخلی ۱۷ ساله در افغانستان است.

عربستان سعودی همچون دیگر کشورهای حاشیۀ خلیج فارس در مذاکرات صلح افغانستان مشارکت دارد و شبه‌نظامیان طالبان به دلیل روابط تاریخی ریاض با گروه‌های اسلامگرا همچنین قدرت مذهبی این کشور به عنوان زادگاه اسلام، از پادشاهی سعودی تاثیر می‌پذیرند.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها ولیعهد عربستان دوشنبه ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن) پس از امضای قراردادهای سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در بخش انرژی پاکستان، این کشور را ترک می‌کند و به گفتۀ دو تن از مقامات ارشد دولت پاکستان، پیش از ترک این کشور با نمایندگان طالبان در اسلام آباد دیدار خواهد داشت.

تا کنون هیچ مقامی نه در دولت عربستان و نه در میان رهبران طالبان این خبر را تایید نکرده است.

این در حالی است که سفر ولیعهد عربستان سعودی قرار بود امروز به پاکستان صورت گیرد اما وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که سفر شاهزاده ولیعهد عربستان سعودی به این کشور به تعویق افتاده است.

شبکه تلویزیونی «جیو نیوز» پاکستان در گزارشی اعلام کر د که  وزارت خارجه این کشور طی بیانیه ای اعلام کرد که سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به این کشور که قرار بود امروز صورت گیرد به تعویق افتاده و به فردا موکول شد.

قرار بود امروز ولیعهد عربستان سعودی در راس هیاتی طی یک سفر رسمی دو روزه به اسلام آباد برود.

این نخستین سفر بن سلمان به پاکستان پس از تعیین وی به سمت ولیعهدی عربستان سعودی در سال 2017 است.

 سفر  ولیعهد عربستان سعودی به دلیل «ریخت و پاش فراوان و تعداد زیاد خدم و حشمی» که وی را همراهی می کنند، جنجال زیادی به پا کرده است.

قرار است که در این سفر که فقط دو روز ادامه می یابد توافقنامه های اقتصادی به ارزش 20 میلیارد دلار امضا شود.

همچنین به ولیعهد عربستان پروتوکلVVIP تعلق می گیرد  واین یعنی شخصی مهمتر از مهم است و در زمان ورود هواپیمای بن سلمان به حریم هوایی پاکستان جنگنده های از نوع«جی اف17» وی را همراهی می کنند.

فهرست متعلقاتی که محمد بن سلمان آنها را با خود به پاکستان همراهی می کند شامل پنج محموله از نیازهای شخصی ولیعهد به اسلام آباد از جمله ابزارها و اثاثیه و وسایل شخصی دیگر می شود.

به گفته یک مسئول در شهرداری اسلام آباد دو هتل پنج ستاره به طور کامل برای هیأت عربستانی رزرو شده است و گارد پادشاهی عربستان برای انجام مقدمات امنیتی لازم برای استقبال ولیعهد به پایتخت پاکستان رسیدند.

80 کانتینر حاوی وسایل و ابزارها به پایتخت پاکستان به منظور مقدمه چینی جهت سفر بن سلمان و همراهانش منتقل شده است. همچنین خودروهایی که ولیعهد از آنها استفاده می کند نیز یک روز قبل از رسیدنش به پاکستان به این کشور می رسند.

هیأت عربستانی شامل هزار و 100 مسئول و بازرگان می شود.

ولیعهد عربستان قرار است در مقر رسمی نخست وزیر پاکستان که به تازگی نوسازی شده و نخست وزیر پاکستان نیز فعالیت خود در آن را هفته پیش آغاز کرده است، مستقر شود. بن سلمان اولین میهمانی خواهد بود که در ساختمان دولتی اختصاص یافته برای نخست وزیر پاکستان اقامت می کند.

علاوه بر آن مسئولات امنیتی عربستانی ناظران امنیتی و کارمندان دون پایه خود برای انجام تمهیدات لازم را با خود به پاکستان منتقل کردند.

قرار است ارتش پاکستان در نقاط مهم طی سفر بن سلمان به کشور که «عمران خان» نخست وزیر از وی در فرودگاه استقبال می کند، نیرو مستقر کند.

همچنین ضیافت شامی به افتخار ولیعهد در خانه نخست وزیر پاکستان برگزار می شود و و ضیافت دیگری در کاخ ریاست جمهوری برگزار می شود.

از سوی دیگر، ناوگانی متشکل از 300 خودروی «لاند کروز» رزرو شده است تا هیأت عربستانی در زمان اقامتش در پاکستان از آنها استفاده کنند.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.