رئیس جمهور آمریکا درباره امنیت مرز جنوبی آمریکا، اعلام وضعیت اضطراری ملی کرد، اقدامی که سر و صداهای زیادی به راه انداخته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پس از آن که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای دور زدن کنگره به منظور ساخت دیوار در مرز مکزیک، در این کشور  وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد، چهره های شاخص حزب دموکرات این اقدام را پایمال کردن قانون اساسی خواندند.

برخی جمهوری خواهان هم با این اقدام او مخالفند و می گویند این اقدام بهانه در اختیار دیگر روسای جمهور قرار می دهد که اگر نتوانستند بودجه مورد نیاز برای اولویت های دولتشان را به دست آورند، کنگره را دور بزنند.

دموکرات ها هم همصدا با این اقدام مخالفت  کردند؛ در حالی که کارشناسان حقوقی، قانونی بودن این اقدام اجرایی را زیر سوال بردند.

کدام جمهوری خواهان از این تصمیم حمایت کردند؟

«لیندسی گراهام» سناتور ایالت «کارولینای جنوبی» که اغلب از رئیس جمهور حمایت می کند، گفت: «من فکر می کنم این نبرد سیاسی ای است که ارزش دارد.»

«مارک میدوز» سناتور ایالت «کارولینای شمالی» که به ترامپ فشار آورد تا لایحه بودجه را امضا نکند و با این کارش موجب تعطیلی 35 روزه دولت شد، گفت که از این تصمیم ترامپ حمایت می کند.

میدوز به فاکس نیوز گفت که این اقدام ضروری است زیرا کنگره به این رئیس جمهور و مردم آمریکا بی توجهی کرده است.

«ریچارد شلبی» سناتور ایالت «آلاباما» هم گفت اگر او رئیس جمهور بود، همین کار را می کرد. 

کدام جمهوری خواهان با این تصمیم مخالفت کردند؟

«سوزان کالینز» سناتور ایالت «ماین» به عنوان یک جمهوری خواه میانه رو، این تصمیم ترامپ را «یک اشتباه» خواند؛ تصمیمی که می تواند ناقض قانون اساسی باشد و نقش کنگره را تضعیف کند.

«آن کولتر» نویسنده محافظه کار که از تلاش ها برای ساخت دیوار حمایت می کرد، در توئیتر به ترامپ تاخت و گفت: «هیچ دادگاهی به ترامپ اجازه نخواهد داد مدعی شود این وضع «اضطراری» است تا از قانونی که خودش امضا کرده تخلف کند.»

او نوشت: «هدف ترامپ از این کار بازی دادن احمق ترین افراد در پایگاهش تا انتخابات 2020 است.»

«پت تومی» سناتور ایالت »پنسیلوانیا» به خبرنگاران گفت: «من هیچگاه این کار را ایده خوبی نمی دانستم و هنوز هم نمی دانم. او خواستار حل موضوع از طریق قانونی شد.»

«کتی مک موریس راجرز» نماینده واشنگتن که بالاترین جایگاه را در میان زنان در رهبری جمهوری خواهان دارد، گفت این کار سابقه بسیار خطرناکی ایجاد کرده است.

«میت رامنی» سناتور ایالت «یوتا» و کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات 2020 مخالفت خود را با این اقدام ترامپ اعلام داشت و از رئیس جمهور خواست در چارچوب قانون اساسی کار کند.

«جنیفر گونزالس کولون» نماینده جمهوری خواه «پورتوریکو» در نامه ای خطاب به رئیس جمهور نوشت که نگران است ترامپ برای ساخت دیوار مرزی، از بودجه های مناطق طوفان زده و مناطق متاثر از فجایع طبیعی بردارد.

سناتور «یان تستر» از ایالت «مونتانا» هم گفت تصمیم ترامپ، اقدامی خطرناک و تفرقه انداز است که با قانون اساسی تضاد دارد. 

دموکرات ها چه می گویند؟

دموکرات ها یکصدا با تصمیم ترامپ مخالفند و دادستان کل نیویورک تهدید کرده است ترامپ را به سوء استفاده از اختیارات و قدرتش - که می تواند بحران قانون اساسی ایجاد کند - متهم کند.

«پیت باتیگیگ» شهردار شهر «ساوث بِند» در ایالت «ایندیانا» و فردی که احتمال می رود برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 کاندید شود، توئیت کرد: «تغییر آب و هوایی یک فوریت ملی است، اما نبود دیوار مرزی نه.»

«کامالا هریس» سناتور «کالیفرنیا» و رقیب احتمالی ترامپ در انتخابات 2020 گفت: «پروژه پوچ ترامپ، مسخره است.» او نوشت: «ما دیوار نمی خواهیم. در عوض به فوریت های واقعی در کشورمان - هر چیزی از خشونت با اسلحه گرفته تا بحران اعتیاد رسیدگی کنید.»

«نانسی پلوسی» و «چاک شومر» رئیس مجلس نمایندگان و رهبر دموکرات‌ ها در سنا، در بیانیه‌ ای مشترک اعلام وضعیت اضطراری را غیرقانونی خواندند. آنها گفته‌ اند: «اعلام غیرقانونی وضعیت اضطراری از طرف رئیس جمهور، بر سر بحرانی که وجود ندارد، قانون اساسی را شدیدا نقض می‌ کند، و با دستبرد به بودجه ضروری دفاعی و نظامی ملت ما، امنیت آمریکا را پایین می‌ آورد.» ترامپ اذعان کرده که اعلام وضعیت فوق العاده ملی توسط او دادگاه ها را به سمت اقامه دعوی سوق خواهد داد و حتی پیش بینی کرده است مسیر سختی را در پیش داشته باشد. او گفت: «ممکن است محکوم شوم. و ما در دیوان عالی پیروز خواهیم شد.»

نانسی پلوسی همچنین در اظهاراتی جداگانه گفت اعلام غیر قانونی وضعیت فوق العاده ملی از سوی ترامپ برای بحرانی که وجود ندارد، نقض بزرگ قانون اساسی ما است: ایمنی آمریکایی‌ ها را کم، و از منابع نیاز‌های فوری دفاعی برای امنیت نظامیان و ملت ما، سرقت می‌ کند.

وی ادامه داد: این آشکارا قاپیدن قدرت از سوی یک رئیس جمهور ناامید است که از محدوده قانون بیرون رفته است و تلاش می‌ کند تا آنچه را که در روند قانونی مطابق قانون اساسی نتوانسته انجام دهد، به دست آورد.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با تاکید بر اینکه اقدامات ترامپ به وضوح ناقض قدرت منحصر به فرد کنگره در تصویب بودجه است که بنیانگذاران قانون اساسی آن را حفظ کرده اند، گفت: اعلام وضع اضطرار بدون بررسی، به طور اساسی توازن قدرت را تغییر می‌ دهد و با دیدگاه بنیانگذاران ما ناسازگار است.

پلوسی تصریح کرد: ترامپ بالاتر از قانون نیست. کنگره نمی‌ تواند اجازه دهد رئیس جمهور، قانون اساسی را پاره پاره کند.

وی گفت: من و چاک شومر (رهبر اقلیت دموکرات در سنای آمریکا) از همکاران جمهوری خواه خود می‌ خواهیم تا در دفاع از قانون اساسی به ما ملحق شوند.

«برایان شاتز» سناتور ایالت «هاوایی» در مورد رفتن ترامپ به تعطیلات در فلوریدا پس از امضای فرمان اضطرار ملی توئیت کرد: «به نظر می رسد این مسئله فوریتی باشد که به سرعت با بازی گلف دنبال می شود!»

کارشناسان سیاسی و حقوقی 

وب سایت «لاو فر» که به مسائل مربوط به امنیت ملی آمریکا می پردازد، نوشت که برای 39 سال آمریکا به دلایل متعدد تحت وضعیت امنیت ملی بوده است.

اتحادیه آزادی‌ های شهروندی آمریکا هم این تصمیم را «تخلف آشکار از قدرت ریاست جمهوری دانست و به جمهوری خواهان هشدار داد: «وقتی رئیس جمهور بعدی از این قدرت ها برای اعلام وضعیت اضطرار ملی بر سر کنترل سلاح و یا تغییر آب و هوایی استفاده کند، چوب این کار ترامپ را خواهیم خورد.»

«نیت سیلور» خبرنگار آمریکایی هشدار داده است که این اقدام می تواند بر چشم انداز انتخاب مجدد ترامپ تاثیر گذارد.

«برایان گورود» از مرکز حسابرسی قانون اساسی به عنوان یک بنیاد لیبرال به آسوشیتدپرس گفت که اضطرار ملی «یک چک سفید امضا» نیست زیرا ترامپ به واسطه آن نمی تواند تحت یک فرآیند سیاسی عادی به آنچه می خواهد برسد.

«اندرو بانکومب» تحلیلگر روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نوشت: «ترامپ به راستی برای دستیابی به آنچه که می خواهد در حال قلدری و زورگویی است. دموکرات ها اگر می خواهند در انتخابات 2020 برنده شوند، باید الان برخیزند.»

«لیندا کیو» تحلیلگر نیویورک تایمز هم این اقدام ترامپ را بر مبنای ادعاهای دروغ و جعلی دانسته است. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.