پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت:

دیوار و وضع اضطراری جعلی ترامپ

دونالد ترامپ به بدترین شکل در حال رسیدگی به بحران به وجود آمده در زمینه ساخت دیوار مرزی است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در نشست خبری با بحرانی خواندن وضعیت امنیتی در مرز جنوبی با مکزیک، گفت برای تامین بودجه دیوار مرزی مورد نظرش، وضعیت اضطراری اعلام می‌کند. او سپس مصوبه مربوط به وضعیت اضطراری را پس از پایان نشست مطبوعاتی اش امضا کرد. 

او پس از آن به اعلام وضعیت اضطراری روی آورد که مجلس نمایندگان، با اکثریت دموکرات، حاضر به تایید بودجه درخواستی چند میلیاردی او برای ساخت دیوار نشد.

اختلاف بر سر تامین هزینه ساخت دیوار باعث شد بودجه نهادهای دولتی آمریکا تصویب نشود و طولانی‌ ترین تعطیلی دولت فدرال در تاریخ رقم خورد، که طی آن برخی سازمان‌ های دولتی بیش از یک ماه تعطیل شدند.

ترامپ برای در اختیار گرفتن دست بالا پس از شکست در نبرد دوماهه اش با قانونگذاران بر سر بودجه ساخت دیوار،  به جریان جابجایی مواد مخدر، جنایتکاران و مهاجران غیرقانونی مکزیک متوسل شد تا با معرفی کردن آنها به عنوان تهدیدی جدی برای امنیت ملی، اقدام یکجانبه خود را توجیه کند.

تصمیم رئیس جمهور از سوی دموکرات ها با محکومیت جدی ای مواجه شد. رهبران دموکرات‌ ها در کنگره، ترامپ را به تلاش برای قبضه قدرت و خروج از حیطه قانون متهم کرده‌ اند. آنها تلاش کردند با جلب حمایت های  جمهوری خواهانی که مخالف این اقدام ترامپ بودند، وضعیت را تغییر دهند.

«نانسی پلوسی» و «چاک شومر» رئیس مجلس نمایندگان و رهبر دموکرات‌ ها در سنا، در بیانیه‌ ای مشترک اعلام وضعیت اضطراری را غیرقانونی خواندند.

آنها گفته‌ اند: «اعلام غیرقانونی وضعیت اضطراری از طرف رئیس جمهور، بر سر بحرانی که وجود ندارد، قانون اساسی را شدیدا نقض می‌ کند، و با دستبرد به بودجه ضروری دفاعی و نظامی ملت ما، امنیت آمریکا را پایین می‌ آورد.»

ترامپ اذعان کرده که اعلام وضعیت فوق العاده ملی توسط او دادگاه ها را به سمت اقامه دعوی سوق خواهد داد و حتی پیش بینی کرده است مسیر سختی را در پیش داشته باشد. او گفت: «ممکن است محکوم شوم. و ما در دیوان عالی پیروز خواهیم شد.»

به گفته مقامات کاخ سفید، اعلام وضعیت فوق العاده به رئیس جمهور اجازه می دهد تا 3.6 میلیارد دلار از بودجه پروژه های ساخت و ساز نظامی را به دیوار اختصاص دهد. ترامپ همچنین از اختیارات بیشتر خود برای برداشتن 2.5 میلیارد دلار از بودجه برنامه های مقابله با قاچاق مواد مخدر و 600 میلیون دلار از دارایی های صندوق ضرر و زیان وزارت خزانه داری بهره خواهد برد.

این مبالغ در ترکیب با 1.375 میلیارد دلاری که پنجشنبه شب مجوز استفاده از آن داده شد، ترامپ 8 میلیارد دلار برای ساخت دیوار در اختیار خواهد داشت که بیش از 5.7 میلیارد دلار بودجه درخواستی اولیه اش خواهد بود.

نظرسنجی ها نشان می دهد اکثر آمریکایی ها مخالف اعلام وضعیت اضطراری هستند. نظرسنجی این هفته فاکس نیوز نشان داد 56 درصد از جمله 20 درصد از جمهوری خواهان، مخالف این اقدام هستند.

ترامپ هم در بخشی از سخنان دیشب اش گفته بود که نیازی به انجام این کار نبود!

ادعای رئیس جمهور «هم خنده دار و هم نقض خودش» بود. اگر این اقدام غیر ضروری بود و به گفته ترامپ دیوار در مسیر ساخت بود، دیگر چرا باید وضعیت فوق العاده اعلام می شد؟ همانطور که ترامپ توضیح داد، «اما من ترجیح می دهم این کار را خیلی سریع تر انجام دهم». میل رئیس جمهور به سرعت، یک بحران نیست که بخواهد برای آن وضعیت فوق العاده اعلام کند.

در واقع، ساخت دیوار یک معامله خوب نیست و ترامپ در چند ماه گذشته - در حقیقت دو سال گذشته - نتوانسته است کنگره یا مکزیک را متقاعد کند که برای آن پول پرداخت کند. لایحه دوحزبی که پنجشنبه گذشته ارائه شد و در آن با تنها 1.37 میلیارد دلار از بودجه درخواستی ترامپ موافقت شده بود، در حقیقت یک شکست تمسخر آمیز برای ترامپ بود. و برای سر بالا آوردن از همین شکست بود که ترامپ و تیم اش وضعیت اضطراری اعلام کردند تا بودجه درخواستی خود را زنده کنند.

ترامپ به هیچ وجه از آسیبی که به واسطه اقداماتش به وجود می آید، بهره ای نمی برد. این حرکت دوباره به خودش و حزبش ضربه می زند. سوال این است که این اتفاق چه زمان می افتد و ضربه وارده تا چه حد سنگین خواهد بود؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.