دونالد ترامپ بار دیگر از حمایت آمریکا از عربستان سخن گفت ولی در اصل این کشور را تحقیر کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد رئیس جمهور آمریکا بار دیگر با سخنانش به اهانت به عربستان سعودی پرداخت.

رئیس جمهور آمریکا بار دیگر با تحقیر سعودی ها تاکید کرد عربستان چیزی جز پول ندارد.

دونالد ترامپ در نشست دولتی شب گذشته خود در واشنگتن گفت: «ما از عربستان حمایت می کنیم. آنها چیزی جز پول ندارند. ما حفاظت از آنها را تضمین می کنیم و کمک های زیادی به آنها دادیم. ما به عربستان کمک (مالی) می کنیم، در حالی که از نظر من، باید این مسئله برعکس باشد.»

 

Untitled

 

رئیس جمهور آمریکا از لحظه ورودش به کاخ سفید، دست از توهین و تمسخر حاکمان سعودی برنداشته و از حاکمان سعودی می‌ خواهد بها بپردازند و این بهایی که ترامپ خواستار آن است دستیابی به بخشی از ثروت‌ های عربستان؛ این نفت‌ خیزترین کشور جهان است.

از حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن تا دستور واشنگتن به ریاض برای پایین نگه داشتن قیمت نفت، ترامپ در همه این موارد از هیچ فرصتی دریغ نمی کند تا ضعف عربستان را در صورت نبود حمایت آمریکا به رهبران این کشور گوشزد کند.

او در اکتبر گذشته در جمع حامیانش در ایالت «می سی سی پی» تاکید کرد: ما از عربستان سعودی محافظت می‌ کنیم. شاید شما بگویید که آنها ثروتمندند و من عاشق پادشاه، ملک سلمان هستم. اما گفتم «پادشاه، ما از شما حفاظت می‌کنیم. شما بدون ما دو هفته هم دوام نخواهید آورد. باید هزینه‌ های ارتش خودتان را بپردازید.»

شاید بتوان دو هدف برای دونالد ترامپ برای این گونه صحبت کردن در قبال عربستان سعودی قائل شد: اصلی ترین دلیل شاید دستیابی به پول‌ های هنگفت برای رشد اقتصاد آمریکا که شاهد رکود و بدهی بالا بوده، باشد. اقتصاد این کشور پس از وقوع بحران در سال 2008 و هزینه‌ های هنگفت جنگ عراق عقب‌ گرد داشت و مبالغی که ترامپ در جریان سفرش به عربستان به دست آورد تاحدی منجر به احیای اقتصاد واشنگتن و ایجاد فرصت‌ های شغلی و کاهش میزان بیکاری شد.

دیگر اینکه، او می خواهد با این روش سعودی ها را وادار کند تا همیشه در مسیر راضی کردن آمریکا و اجرای خواسته های او قدم بردارند.

ترامپ به خوبی می داند حتی اگر بدترین اهانت ها را بر زبان آورد، می تواند از تبعات آن شانه خالی کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.