در حالی که شهر هانوی برای میزبانی دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی آماده می شود، فرماندهان نظامی آمریکایی هشدار دادند کره شمالی به احتمال زیاد دست از همه سلاح‌ های هسته‌ ای یا قابلیت‌ های تولیدش برنخواهد داشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه فاکس نیوز گزارش داد فرماندهان بلندپایه نظامی آمریکا در آسیا نسبت به اهداف نظامی کره شمالی ابراز شک و تردید کرده‌ اند.

این تردید افکنی ها در آستانه دیدار مجدد «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در اواخر فوریه در شهر «هانوی» پایتخت ویتنام صورت می گیرد.

ژنرال «رابرت آبرامز» فرمانده نیروهای آمریکایی در کره جنوبی در کمیته دفاعی سنای آمریکا گفت اطلاعات قابل تاییدی در مورد تغییر احتمالی در توانایی‌ های نظامی کره شمالی و تلاش این کشور برای خلع سلاح هسته ای وجود ندارد.

آبرامز تاکید کرد حدودا 440 روز از آزمایش موشکی کره شمالی می گذرد اما قابلیت های کنونی کره شمالی در کنار تداوم توسعه سیستم های پیشرفته متعارف توسط این کشور، مورد نظارت دقیق قرار نگرفته است.

وی توصیه کرد که کمیته دفاعی سنا نیرویی را در منطقه برای شناسایی هر گونه خشونت احتمالی از سوی کره شمالی آمریکا، کره جنوبی و یا متحدان منطقه حفظ کنند. حدود 28500 نظامی آمریکایی هم اکنون در کره جنوبی مستقر هستند.

«فیلیپ دیویدسن» فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه اقیانوس آرام هم در جلسه کمیته دفاعی سنای آمریکا از ارزیابی‌ های سازمان‌ های اطلاعاتی آمریکا در مورد این که کره شمالی به احتمال قوی دست از سلاح‌ های هسته‌ای خود بر نخواهد داشت، حمایت کرده است.

هر دو فرمانده نظامی ارشد آمریکا در عین حال گفته‌ اند از زمان توقف آزمایش‌ های هسته‌ ای و موشکی کره شمالی، تنش‌ ها کاهش یافته است. آنها گفته‌ اند از گفت‌ و‌ گوها میان رهبران آمریکا و کره شمالی حمایت می‌ کنند.

کاخ سفید حاضر به اظهارنظر درباره اظهارات فرماندهان آمریکایی نشد. یک سخنگوی کاخ سفید گفت که دولت آمریکا همچنان نسبت به اجرای تعهدات نشست سنگاپور اطمینان دارد.

بخش‌های نظارتی سازمان ملل متحد نیز گزارشاتی متناقض با ادعای ترامپ مبنی بر همکاری کره شمالی و آمریکا منتشر کرده اند. طبق گزارش سازمان ملل، پیونگ یانگ درحال استفاده از تاسیسات غیرنظامی مانند فرودگاه‌ ها برای مونتاژ و آزمایش موشک های بالستیک با هدف ممانعت از حملات براندازانه است.

قرار است دونالد ترامپ و کیم جونگ اون 27 و 28 فوریه در هانوی ویتنام با یکدیگر دیدار کنند. این دو یک بار چند ماه پیش در سنگاپور دیدار کردند.

دیویدسن در جلسه سنای آمریکا گفته است کره شمالی به احتمال قوی دست از همه سلاح‌ های هسته‌ ای یا قابلیت‌ های تولیدش برنخواهد داشت اما به دنبال مذاکره برای پایان دادن به بخشی از برنامه‌ هسته ای خود در ازای دریافت امتیازاتی از سوی آمریکا و جامعه جهانی است.

ماه پیش هم «دن کوتس» مدیر اطلاعات ملی آمریکا به کنگره گفت کره شمالی بر خلاف وعده‌ های خود به فعالیت‌ های هسته‌ ای خود ادامه داده است و این کشور به احتمال قوی از تمام سلاح‌ های هسته‌ ای خود دست برنخواهد داشت.

با این حال گزارش منتشر شده از سوی مرکز همکاری و امنیت بین‌ الملل دانشگاه استنفورد حاکی از آن است که توقف آزمایشات موشکی و هسته‌ای کره شمالی از سال 2017 به بعد به این معنا است که برنامه موشکی و هسته‌ ای این کشور به نسبت سال گذشته تهدید کمتری به شمار می‌ رود.

کره شمالی گفته است به خلع سلاح هسته‌ ای کامل متعهد است، اما هشدار داده که اگر تحریم‌ های آمریکا لغو نشود، ممکن است در سیاست خود تجدید نظر کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.