هیچ کس نمی تواند آینده مناقشه تجاری چین و آمریکا را دقیقا پیش بینی کند زیرا همه چیز به فلسفه بازار و رفتار خود ترامپ بستگی دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سایت یاهو در مطلبی نوشت: بازارهای مالی، بار دیگر نارضایتی خود را از مناقشه تجاری ترامپ با چین نشان دادند. 

در ماه ژانویه، سرمایه گذاران در مورد حل و فصل اختلافات میان چین و آمریکا پس از آتش بسی که میان آنها تا 2 مارس برقرار شده بود، ابراز خوش بینی کردند. بازار بورس جهش ماهیانه ای را تجربه کرد و شاخص S & P 500 تا 9.6 درصد افزایش یافت.

به تازگی و به دنبال انتشار گزارش های خبری و نظرات مشاوران کاخ سفید در مورد اینکه دو طرف هنوز با توافق فاصله زیادی دارند، ابن باراز بار دیگر دچار آشفتگی شده است. هرچه مهلت پایان آتش بس نزدیکتر می شود، سهام اوضاع بدتری را تجربه می کند. اگر معامله ای صورت گیرد، تجارت بین دو اقتصاد غول پیکر عادی خواهد شد و سهام به رشد خواهد رسید. اگر معامله ای وجود نداشته باشد، تعرفه های بیشتر و سایر موانع تجاری اعمال خواهند شد و سهام کاهش خواهد یافت.

کارشناسان معتقدند که احتمال کمی وجود دارد که چین برنامه خود را برای سلطه بر 10 صنعت کلیدی تا سال 2025  و یا استفاده از شرکت های بزرگ دولتی برای مقابله با رقبای جهانی را کنار بگذارد. همچنین سرقت تکنولوژی برای سرعت بخشیدن به توسعه اقتصاد خود  را متوقف کند. ترامپ هر سه مورد را می خواهد و چین احتمالا با اعمال تعرفه ها بیشتر، مجازات خواهد شد.

چین ممکن است سایر خواسته ها را آسان تر اجابت کند. برای چین، خرید بیشتر کالاهای صادراتی آمریکا کار سختی نخواهد بود. شرکت های آمریکایی هم می توانند دسترسی مستقیم بیشتری به بازار چین داشته باشند.

اما ترامپ نیاز به معامله ای دارد که بتواند به آن به عنوان یک پیروزی اشاره کند. او احتمالا می تواند چند ماه دیگر زمان خریداری کند تا به یک معامله با چین دست یابد. اما اگر چین مذاکرات را طی سال های 2019 و 2020 ادامه دهد، به نظر می رسد چینی ها ترامپ را بازی داده باشند تا پیروز میدان باشند.

در حقیقت ترامپ زمانی می تواند ادعای پیروزی کند که بتواند کسری تجاری با چین - که یک مشکل ملی محسوب می شود - را کاهش دهد. اگر چین کالاهای بیشتری از آمریکا خریداری کند و واردات به آمریکا همچنان در همین حدود بماند، کسری تجاری آمریکا با چین کاهش خواهد یافت و ترامپ می تواند بگوید برنده شده است. 

اتفاق مشابه می تواند برای چین بیافتد زمانی که توافق به دست نیاید و ترامپ تعرفه های خود را افزایش دهد. ارزش سهام کاهش خواهد یافت و جمهوری خواهان  تلاش خواهند کرد این رفتار ترامپ را توجیه کنند. اما او برای خود منتقدان و دشمنان بسیاری خواهد تراشید و میزان محبوبیت وی حتی از دوره تعطیلی دولت هم بیشتر کاهش خواهد یافت.

هیچ کس نمی تواند آینده را دقیقا پیش بینی کند زیرا همه چیز به فلسفه بازار و رفتار خود ترامپ بستگی دارد. چیزی که می توان پیش بینی کرد نتیجه پر هرج و مرج است. انتظار بدترین ها را داشته باشید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.