تضعیف معاهده موشک های میان برد هسته ای( برد آنها از 500 تا 5500 کیلومتر) چه بسا مقدمه ای برای پایان معاهده «استارت» درباره کاهش زرادخانه های هسته ای خطرناک تر است که مدت آن در ماه فوریه 2021 یعنی دو دقیقا دو سال دیگر تمام می شود.

به گزارش جماران،«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به خروج آمریکا از پیمان موشکی با روسیه پرداخت و  نوشت: اگر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نامش در تاریخ ثبت شود این اتفاق فقط به دلیل رسوایی های جنسی  رخ نمی دهد بلکه به این دلیل نیز رخ می دهد که وی رئیس جمهوری است که در دورانش دو رخداد مهم اتفاق افتاده است اولی: زیاده روی در اعمال محاصره ها و تحریم های اقتصادی و دومی نقض معاهده هاست به گونه ای که باعث تهدید امنیت و ثبات جهان و بازگشت به جنگ سرد به شکل شدیدتر می شود و نیز باعث می شود که مسابقه تسلیحات هسته ای  بار دیگر به راه بیفتد به همین دلیل چندان عجیب نیست که وی منفورترین رهبر آمریکایی داخل و خارج از آن توصیف می شود زیرا جهان را به لبه پرتگاه برده است اگر نگوییم به خود پرتگاه برده است.

اعمال محاصره و تحریم های اقتصادی علیه ایران، روسیه، ونزوئلا، سوریه و پاکستان( به شکل جزئی) و اعلام جنگ تجاری علیه چین از جمله مسائل واضح و روشنی است که نیاز به شرح و توضیح ندارد اما خطر واقعی که کارشناسان راهبردی و کشورهای قاره اروپا را نگران کرده تصمیم ترامپ است که شب جمعه گذشته صادر شد و در آن اعلام کرد که از معاهده هسته ای موشک های میان برد که در سال 1987 توسط «رونالد ریگان» رئیس جمهور آمریکا و «میخائیل گورباچف» رئیس جمهور روسیه امضا شد، خارج می شود.

واکنش روسیه سریع و پس از 24 ساعت و از زبان «ولادیمیر پوتین» پس از نشست با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه و «سرگئی شویگو» وزیر دفاعش در روز شنبه یعنی یک روز پس از تصمیم آمریکا، صورت گرفت. واکنش روسیه شامل اعلام خروج فوری از معاهده یاد شده بود و نیز دولت آمریکا مسئول همه پیامدهای آن دانسته شد؛ پیامدهایی از جمله شلیک گلوله آغاز مسابقه نامحدود تسلیحات هسته ای.

از آن بدتر پوتین بلافاصله برای آغاز تولید موشک های میان برد مافوق صوت و اختصاص بودجه بیشتر برای پژوهش های نظامی برای تولید بیشتر سلاح های مدرن تر  و پیشرفته تر چراغ سبز داد.

این قابل توجه بود که پوتین در اشاره به ترامپ به شکل کاملا زیرکانه گفت:« منتظر می مانیم تا شرکای ما «پخته» شوند به اندازه ای که مذاکراتی بر پایه برابر و مفید درباره این موضوع مهم انجام شود.» این یعنی رئیس جمهور آمریکا در نظر همتای روسی اش ناپخته و متهور است و این اهانتی بی سابقه به رئیس جمهوری است که وعده داد عظمت را به آمریکا بازگرداند.

تضعیف معاهده موشک های میان برد هسته ای( برد آنها از 500 تا 5500 کیلومتر) چه بسا مقدمه ای برای پایان معاهده «استارت» درباره کاهش زرادخانه های هسته ای خطرناک تر است که مدت آن در ماه فوریه 2021 یعنی دو دقیقا دو سال دیگر تمام می شود و این یعنی ورود جهان به هرج و مرج هسته ای است اگر بر سر تمدید آن توافق حاصل نشود؛ چنین تمدیدی نیز بسیار مورد تردید است.

توجیه های ترامپ برای خروج از معاهده یاد شده یعنی نقض آن توسط مسکو قانع کننده نیست و باور بر این است که دلیل واقعی این خروج غرق کردن روسیه در مسابقه تسلیحاتی پرهزینه است که اقتصاد روسیه را فرسوده کرده تا مقدمه فروپاشی اش مهیا شود دقیقا همانطور که برای اتحاد جماهیر شوروی پس از جنگ ستاره ها رخ داد.

طرفی که از این خروج آمریکایی ها از معاهده موشک های میان برد  نگران تر است قاره اروپاست که هنوز از سیلی خروج از توافقنامه هسته ای با ایران و پیامده های آن به خود نیامده است. خانم«فدریکا موگرینی» وزیر خارجی اتحادیه اروپا این نگرانی را به این گفته نشان داد که « نمی خواهیم قاره ما تبدیل به میدان رویارویی روسیه و آمریکا شود.» «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در  این نگرانی با موگرینی شریک شد و دولت ترامپ را متهم کرد که « با مسابقه تسلیحاتی دست به ماجراجویی زده و با این کار امنیت و ثبات بین المللی را تضعیف می کند.»

سیاست ترامپ یعنی«اول آمریکا» باعث می شود که «آمریکا آخر» شود زیرا سیاستش متهورانه و ناپخته است و نیز به این دلیل که باعث می شود ایالات متحده آمریکا نزدیک ترین همپیمانانش یعنی اتحادیه اروپا را از دست داده و با دو قدرت بزرگ یعنی چین و روسیه رو در رو قرار گرفته و آنها را علیه خودش بسیج کند. چنین سیاستی چه بسا باعث شود که دستاوردهایش منحصر به رژیم اسرائیل و برخی کشورهای نقض کننده قوانین بین المللی به علاوه کشورهای کوچکی مانند ماکرونیزیا می شود که آنها را نمی توان روی نقشه بدون«ذره بین» دید.

هزینه های روزافزون چین در عرصه تسلیحات که بر بستر اقتصاد غول پیکر متمرکز است و جهت توسعه زمینه های نفوذ نه فقط در آسیای شرقی بلکه در آفریقا و خاورمیانه نیز صورت می گیرد همان تهدید استراتژیک روزافزون ایالات متحده است و اگر رهبر کره شمالی برای ترامپ و دولتش مشکل اساسی و چالش به شمار می رود حالا او(ترامپ) با «شی جینپینگ» رئیس جمهور بلندپرواز چین چه باید کند؟

روسیه پوتین اتحاد جماهیر شوروی گورباچف ضعیف شکست خورد و خم شده در برابر آمریکا و به طور کلی غرب نیست به همین دلیل ما بر این باوریم که مسابقه تسلیحاتی در صورت شعله ور شدن فتیله جنگ آن منجر به فروپاشی روسیه جدید بهبود یافته که از اشتباهات گذشته درس گرفته است و جوانتر و سرحال تر شده، نمی شود بلکه منجر به فروپاشی ایالات متحده آمریکای پیر می شود به ویژه اگر ترامپ برای یک دوره دیگر به عنوان رئیس جمهور پیروز شود...و خدا بهتر می داند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.