پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

به دنبال بازداشت دانشجویان هندی؛

تنش دیپلماتیک میان هند و آمریکا

هند به بازداشت 129 دانشجوی هندی که در یک دانشگاه «جعلی» در آمریکا ثبت نام کرده بودند اعتراض، و شکایتی دپیلماتیک را تسلیم واشنگتن کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، الجزیره گزارش داد در پی دستگیری 129 دانشجوی هندی در آمریکا به اتهام ثبت نام در یک دانشگاه قلابی، هند شکایتی دپیلماتیک را تسلیم آمریکا کرده است.

در مجموع 130 دانشجو - از جمله 129 هندی - روز چهارشنبه بازداشت و با اتهامات مهاجرتی روبرو شدند. اگر این افراد مقصر شناخته شوند، به دلیل تخلف از قوانین فدرال مهاجرتی، از آمریکا اخراج خواهند شد.

همزمان 8 نفر که ادعا می شود برای جذب دانشجو برای این موسسه صوری تلاش می کردند به توطئه برای انجام کلاهبری در زمینه صدور ویزا و نگهداری شهروندان خارجی برای کسب سود متهم شده اند.

دانشگاه «فارمینگتون» که به عنوان دانشگاهی در ایالت میشیگان تبلیغ می شد، در واقع دامی از سوی ماموران مخفی در وزارت امنیت داخلی آمریکا برای شکار کلاهبرداری های مهاجرتی - «پول بدهید و در آمریکا بمانید» - بود.

دادستان ها می گویند کسانی که در این دانشگاه صوری ثبت نام کردند می دانستند این کار غیرقانونی است.

با این حال مقام های هندی تاکید دارند که این دانشجوها فریب خورده اند.

در همین راستا، وزارت خارجه هند شکایتی را تسلیم سفارت آمریکا در دهلی نو کرد که در آن نسبت به این دستگیری ها ابراز نگرانی و خواستار دسترسی کنسولی به بازداشتی ها می شد.

دانشگاه صوری فارمینگتون در سال 2015 برای به دام انداختن شهروندان خارجی که اصلا با ویزای تحصیلی به آمریکا آمده بودند و می خواستند در این کشور بمانند ایجاد شد.

شهریه سالانه این دانشگاه 8500 دلار برای دوره لیسانس و 11 هزار دلار برای دوره فوق لیسانس آگهی می شد. این موسسه همچنین صفحه فیس بوکی با تقویم وقایع داشت.

اما اسناد دادگاه که هفته پیش منتشر شد نشان داد که کارمندان دانشگاه فارمینگتون ماموران مخفی سازمان اعمال قوانین مهاجرت و گمرک (آی سی ای) بودند. این موسسه دفتری در شهر «دیترویت» داشت.

در این ادعانامه آمده است که دانشجویان هندی از غیرقانونی بودن این نقشه خبر داشتند.

«آی سی ای» در بیانیه ای گفته است که دانشجویان می دانستند که این دانشگاه استاد و کلاس ندارد.  افرادی که در این دانشگاه ثبت نام کرده اند برای ویزای دانشجویی موسوم به «سی پی تی» اقدام کرده بودند که به دانشجویان بین المللی اجازه کار در آمریکا را می دهد.

اما هند استدلال می کند که این افراد احتمالا فریب خورده اند و باید هر چه سریع تر آزاد شوند.

بعضی از فعالان مهاجرت در آمریکا بر این باورند که دولت، شهروندان بی اطلاع و ساده لوح خارجی را به دام انداخته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.