کشورهای غربی از جمله آمریکا، فرانسه و اتریش همچنین در حال مداخله در امور داخلی ونزوئلا و تهدید رئیس جمهور این کشور هستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد: با تکرار اظهارات {مداخله جویانه} رئیس جمهور آمریکا در خصوص احتمال اقدام نظامی علیه کاراکاس، رئیس جمهور ونزوئلا بار دیگر به خشم آمده است.

دونالد ترامپ در تاریخ سوم فوریه با برنامه «فِیس دِ نِیشِن» (Face the Nation) شبکه سی بی اس گفت و گو کرد که مشروح آن امروز منتشر شد. در این مصاحبه، ترامپ گفت دخالت نظامی در ونزوئلا در میان گزینه‌ ها قرار دارد.

دونالد ترامپ در این مصاحبه‌ گفت گزینه احتمالی دخالت نظامی در ونزوئلا مد نظر قرار دارد: «قطعا؛ این یک گزینه است». او در عین حال گفته مادورو چند ماه پیش خواستار انجام دیدار شده بود اما «من نپذیرفتم، چون روند وقایع از این مراحل گذشته است.»

این در حالی است که در اقدام مداخله جویانه دیگری، آمریکا اعلام کرده که در پی درخواست «خوان گوآیدو» رهبر مخالفان ونزوئلا، کمک های بشردوستانه به این کشور ارسال می‌ کند. در همین خصوص «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا، در اظهاراتی گفته است که اقلام ضروری مورد نیاز آماده ارسال به این کشور است.

جان بولتون در عین حال در یک توییت تحریک کننده، خطاب به سران ارتش ونزوئلا نوشت: «زمان آن فرا رسیده است که خود را در کنار مردم ونزوئلا قرار دهید.»

روز شنبه گوآیدو در تجمع هواداران خود از ارتش ونزوئلا خواسته بود تا راه هایی برای ارسال کمک‌ های بشردوستانه باز بگذارند تا با کمبود شدید مواد غذایی و دارویی بتوان مقابله کرد.

در همین حال «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا، کمک های بشردوستانه آمریکا را رد کرده است و گفته این کمک ها بهانه‌ ای برای دخالت نظامی از تلاش‌ هایی است که برای کودتا علیه او انجام می گیرد.

مادورو گفت که ونزوئلا هرگز کشور گدایان نخواهد شد.

رئیس جمهوری ونزوئلا در عین حال، اولتیماتوم کشورهای اروپایی برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری را رد کرد.

مادورو همچنین تاکید کرد که کشورش آماده دفاع از خود در مقابل هرگونه مداخله خارجی است.

برخی کشورهای اتحادیه اروپا از جمله فرانسه روز یکشنبه هشدار داده بودند که اگر تا پایان این روز دولت ونزوئلا تصمیم خود برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش از موعد را اعلام نکند، خوان گوآیدو را به عنوان رئیس جمهور این کشور به رسمت خواهند شناخت. 

«ناتالی لوازو» وزیر دولت فرانسه در امور اروپایی گفت که اگر مادورو تا پایان یکشنبه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جدید درونزوئلا را اعلام نکند، فرانسه گوآیدو را به‌ عنوان رئیس‌ جمهور این کشور به‌ رسمیت خواهد شناخت. وزیر امور اروپایی فرانسه همچنین گفت که اگر شخص گوآیدو این انتخابات را سازمان‌ دهی کند از سوی فرانسه قابل قبول خواهد بود اما پیشنهاد مادورو مبنی بر برگزاری انتخابات پارلمانی را رد کرد و آن را مسخره خواند.

«سباستین کورتس» صدراعظم اتریش هم در تازه ترین مداخله غربی، حمایت خود را از رهبر مخالفان اعلام کرد.

دفتر صدراعظمی اتریش نیز اعلام کرد که کشور متبوعش به ضرب‌ الاجل دیگر کشورهای اروپایی پیوسته و آماده است خوان گوآیدو را پس از پایان یافتن مهلت داده شده به نیکلاس مادورو برای اعلام برگزاری فوری انتخابات ریاست‌ جمهوری، به عنوان رئیس‌ جمهور موقت به رسمیت بشناسد.

گوآیدو اخیرا طی یک اقدام که با هماهنگی برخی کشورهای خارجی از جمله آمریکا و کلمبیا طراحی شده بود، خود را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور معرفی کرد. روزنامه واشنگتن پست پیش از سفر مخفیانه گوایدو به بوگوتا و واشنگتن برای دیدار و رایزنی با مقامات آمریکا و کلمبیا خبر داده بود.

این در حالی است که مادور هم از حمایت شماری از کشورها از جمله ایران، چین، ترکیه و روسیه برخوردار است. 

وزارت خارجه روسیه در واکنش به مصاحبه ترامپ اعلام کرد که جامعه بین الملل باید در کنار تمرکز بر کمک به ونزوئلا برای حل مشکلاتش از هرگونه مداخله غیرسازنده در این کشور بپرهیزد.

«الکساندر شتینین» رئیس بخش آمریکای لاتین در وزارت خارجه روسیه گفت: هدف جامعه بین الملل باید کمک به حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی ونزوئلا باشد بدون آنکه مداخله‌ ای مخرب از خارج از مرزها صورت گیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.