چین با لغو معاهده هسته ای توسط آمریکا مخالف است و از روسیه و آمریکا می خواهد که اختلاف های خود را درباره این موضوع با گفت و گوی سازنده حل کنند.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، چین اعلام کرد که با خروج آمریکا از معاهده عاری سازی موشک های میان برد و کوتاه برد مخالف است و از مسکو و واشنگتن خواست که اختلاف های خود را از طریق گفت و گو حل کنند.

«جینگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که کشورش با خروج یکجانبه آمریکا از معاهده موشکی با روسیه مخالف است.

شوانگ بر ضرورت حل همه اختلاف ها و تناقض ها از طریق مذاکره و گفت و گو تأکید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: چین با لغو معاهده هسته ای توسط آمریکا مخالف است و از روسیه و آمریکا می خواهد که اختلاف های خود را درباره این موضوع با گفت و گوی سازنده حل کنند.

از سوی دیگر، در واکنش به خروج آمریکا از معاهده موشکی با روسیه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که کشورش مشارکت در معاهده موشکی را در پاسخ به خروج آمریکا از آن به تعلیق در می آورد.

پوتین افزود: روسیه ساخت موشک های مافوق صوت زمینی میان برد را آغاز  خواهد کرد.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: طرح ما برای محدود کردن تسلیحات توسط شرکای مان که به دنبال راه هایی رسمی به منظور تفکیک نظام امنیت جهانی هستند مورد حمایت قرار نگرفت.

رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت که روسیه موشک های میان برد و کوتاه برد را در مکان هایی که آمریکا در آنها این گونه موشک ها را مستقر نکند، مستقر نمی کند.

ولادیمیر پوتین تأکید کرد: منتظر می مانیم تا شرکای مان آماده ورود به مذاکرات برابر و واقعی درباره خلع سلاح شوند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز تأکید کرد: مسکو تدابیر شفاف بی سابقه ای را برای شرکای آمریکایی پیشنهاد کرد و به بیش از تعهدات خودش پایبند بود.

لاوروف افزود: روسیه نگران آن است که باور ارتش آمریکا شامل این باشد که  هدف ساخت موشک های سبک و قابل استفاده روی موشک های میان برد باشد.

وی تأکید کرد که روسیه هر کاری که لازم باشد برای حفظ معاهده موشک های میان برد را با توجه به اهمیتش انجام داد.

لاورف تصریح کرد که ایالات متحده آمریکا به طرح های روسیه برای ایجاد آغازی جدید پاسخ نداد و اوضاع نگران کننده است.

این در حالی است که پیش از این آمریکا اعلام کرد که امروز شنبه از پیمان مهم «منع موشک‌های میان‌برد» با روسیه خارج می شود.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد در این زمینه تأکید کرد: «آمریکا فردا (شنبه ۱۳ بهمن) تعهدات خود در چهارچوب پیمان «آی ان اف» را به حال تعلیق درآورده و روند خروج از آن را آغاز می‌‌کند.»

در  این بیانیه همچنین آمده است که این روند «تا شش ماه به طول خواهد انجامید، مگر آن که روسیه با نابود کردن همه موشک‌ها، پرتابگرها و تجهیزاتی که ناقض متن پیمان هستند، به تعهداتش عمل کند.»

در واکنش به این بیانیه روسیه تأسف خود را از خروج واشنگتن از معاهده کاهش موشک های هسته ای میان برد را ابراز کرد و تأکید کرد که منتظر دستیابی به ابلاغیه رسمی از ایالات متحده آمریکا در این زمینه است.

روسیه و آمریکا طی ماه های اخیر مذاکراتی برای نجات این توافقنامه برگزار کردند اما این مذاکرات فایده ای نداشته است.

«دیمتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین در این زمینه به خبرنگاران گفت:« همه ما متاسفیم زیرا این تصمیم احتمالا در روزهای آینده عملی می شود.»

وی افزود:« تصمیم برای خروج از معاهده از مدت ها پیش در واشنگتن اتخاذ شد.»

پیش از این نیز «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد روسیه در مصاحبه ای که روز جمعه منتشر شد تأکید کرد که مسکو به معاهده پایبند می ماند.

وی افزود:« ما بر این باوریم که معاهده ضروری است و در خدمت منافع امنیت ما و امنیت اروپاست.»

ریابکوف تصریح کرد:« این نهایت بی مسئولیتی است که معاهده از طریق اقدام های یکجانبه تضعیف شود.»

ناتو نیز در بیانیه جداگانه‌ای یادآوری کرد که «آزمایش، تولید و استفاده مخفیانه روسیه از سامانه موشکی 9M729 برای امنیت اروپا و اقیانوس اطلس خطرناک است».

روسیه در مقابل، تأکید کرد که سامانه موشکی 9M729  را منهدم نمی کند زیرا معاهده سلاح های هسته ای را نقض نمی کند.

«نانسی پیلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به اقدام دولت ترامپ در خروج از پیمان کاهش موشک های میان برد هسته ای گفت که دولت ترامپ با آغاز مسابقه تسلیحاتی و در معرض  خطر قرار دادن امنیت بین المللی، دست به ماجراجویی می زند.

در تحولی دیگر، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز جمعه جلسه شورای امنیت کشورش را پیش از اظهارات وزیر خارجه آمریکا در رابطه با خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد آی ان اف برگزار کرد.

محور موضوعات مورد بحث در این جلسه پایان مهلت 60 روزه واشنگتن به مسکو در ارتباط با پیمان آی ان اف، تحولات ونزوئلا و اوضاع اقتصادی روسیه بوده است.

ساعتی پیش از آن نیز «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در واشنگتن اعلام کرد که کشورش به دلیل اتمام مدت در نظر گرفته شده برای انجام تعهدات از جانب روسیه از پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج می‌شود.

پمپئو همچنین اعلام کرد که بر اساس ماده 15 این پیمان روند خروج آغاز شده و واشنگتن طی 6 ماه به طور رسمی به تعهدات خود در قبال پیمان آی ان اف پایان خواهد داد.

بنابراین گزارش، پیمان منع تولید و آزمایش موشک‌های هسته‌ای کوتاه‌برد و میان‌برد، در سال ۱۹۸۷، توسط «رونالد ریگان» رئیس‌جمهور وقت آمریکا و «میخائیل گورباچف» دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی، امضا شد. طبق مفاد این پیمان هر دو قدرت هسته ای از تولید یا آزمایش موشک های زمینی با برد بین ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل منع شده اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.