قانونگذاران دو حزب جمهوریخواه و دموکرات بار دیگر تلاش می کنند که لایحه ای را به تصویب برسانند که به حمایت کشورشان از ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در جنگ علیه یمن پایان دهد.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، قانونگذاران دو حزب جمهوریخواه و دموکرات بار دیگر تلاش می کنند که لایحه ای را به تصویب برسانند که به حمایت کشورشان از ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در جنگ علیه یمن پایان دهد. فرصت های موفقیت این لایحه این بار بیشتر از لایحه مشابهی است که مجلس سنا ماه گذشته آن را به رای گذاشت.

سناتورها«مایک لی» جمهوریخواه،«کریس مرفی» دموکرات و «برنی ساندرز» مستقل که در نشست های دموکرات ها شرکت می کند و نیز «رو خانا»« مارک بوکان» دو نماینده دموکرات  مجلس نمایندگان قصد دارند امروز چهارشنبه کنفرانسی در این زمینه برگزار کنند.

مجلس نمایندگان درباره اختیارات مرتبط با جنگ یمن با اکثریت 56 رای در مقابل 41 رای در ماه گذشته با یک لایحه موافقت کرد.در آن زمان هفت جمهوریخواه به دموکرات ها برای رای دادن به آن ملحق شدند و این اقدام را بسیاری انتقاد از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور دانستند آن هم در سایه خشم از عربستان سعودی نه فقط به دلیل کشته شدن غیرنظامیان در جنگ یمن بلکه به دلیل قتل«جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه. ترامپ برای جلوگیری از تصویب لایحه تهدید به استفاده از حق وتو کرد.

این نخستین بار است که دو مجلس کنگره لایحه ای را تأیید می کنند که بر اساس آن نیروهای آمریکایی باید از مشارکت نظامی به موجب قانون اختیارات جنگ خارج شوند. بر اساس این قانون که در سال 1973 به تصویب رسید قدرت رئیس جمهور برای مکلف کردن نیروهای آمریکایی برای مشارکت در عملیات جنگی بدون دستیابی به موافقت کنگره محدود می شود.

چنین لایحه ای( پایان مشارکت آمریکا در جنگ علیه یمن) هرگز تصویب نشد زیرا پیش از این جمهوریخواه ها علاوه بر سنا بر مجلس نمایندگان نیز سیطره داشتند و اجازه ندادند که رای گیری تا پایان سال گذشته میلادی صورت گیرد.

اکنون دموکرات ها اکثریت را در مجلس نمایندگان دارند لیکن مجلس سنا همچنان در اختیار جمهوریخواه هاست به طوری که 53 کرسی را در مقابل 47 کرسی دموکرات ها در اختیار خود دارند. برای آن که اعتراض و وتوی ترامپ خنثی شود لایحه باید موافقت دو سوم را در دو مجلس به دست بیاورد.

مخالفان این لایحه دلیل مخالفت شان را تأثیر آن بر روابط استراتژیک با عربستان اعلام می کنند که ثقل ضروری در اقدامات ضد ایرانی آمریکا به شمار می رود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.