سرپرست دادگستری آمریکا در اظهارنظری جنجالی اعلام کرد تحقیقات بازرس ویژه رابرت مولر در خصوص ارتباط میان ستاد ترامپ با روسیه در جریان انتخابات 2016 «رو به پایان» است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز گزارش داد «متئو جی. ویتیکر» سرپرست دادگستری آمریکا اعلام کرد تحقیقات «رابرت مولر» بازرس ویژه وزارت دادگستری در مورد نقش روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2016 به پایان خود نزدیک می‌ شود.

سرپرست دادگستری آمریکا در حاشیه نشست خبری در خصوص اتهامات علیه شرکت هوآوی گفت: به طور کامل از تحقیقات مطلع شده‌ ام و منتظرم که رابرت مولر بازرس ویژه گزارش نهایی خود را ارائه کند.

متئو ویتیکر که از وفاداران سرسخت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا محسوب می شود، افزود: الان تحقیقات دارد به تکمیل شدن و پایان خود نزدیک می‌ شود و امیدوارم که در اسرع وقت ما گزارش بازرس مولر را دریافت کنیم.

این اظهارنظر ویتیکر، حتی مقامات خود وزارت دادگستری را هم متعجب کرد. به محض اینکه او در مورد تحقیقات رابرت مولر اظهارنظر کرد، یک سخنگوی وزارتخانه فورا پایان کنفرانس خبری را اعلام کرد و سریعا گفت: «برای امروز کافی است. بسیار متشکرم.»

مشخص نیست که آیا ویتیکر قبلا در مورد اظهارات خود با مولر گفت و گو کرده بود یا اینکه سرخود صحبت می کرد. «پیتر کار» سخنگوی مولر از اظهار نظر در این خصوص سر باز زد.

بازرسان معمولا از سخن گفتن در مورد پیشرفت تحقیقات اجتناب می ورزند تا در سطح انتظارات عمومی اختلالی ایجاد نکنند زیرا هر آن احتمال دارد شواهد جدیدی ناخودآگاه پیدا شود. ویتیکر هم به این مسئله اذعان کرد و در ابتدای اظهار نظرش گفت: «من نمی خواهم آزادانه در مورد تحقیقات نظر بدهم.»

«باربارا مک کوئید» دادستان سابق امریکا و استاد کنونی حقوق در دانشگاه میشیگان گفت: «اظهارنظر ویتیکر ممکن است بی ضرر بوده باشد. اعلام اینکه پایان تحقیقات نزدیک است، هیچ منفعتی ندارد. ممکن است شما فکر کنید در پایان تحقیقات هستید، و سپس آخرین شاهد شماری را به 5 شاهد دیگر هدایت کند.»

اظهارنظر ویتیکر در حالی بیان می شود که «راجر استون» یار و مشاور دیرینه ترامپ روز جمعه به دروغگویی به کنگره، تلاش برای ساکت کردن شاهد، و نقض عدالت متهم شد. استون ششمین فرد نزدیک به ترامپ است که از سوی رابرت مولر متهم می‌ شود.

رابرت مولر تاکنون 34 نفر از جمله چند فرد نزدیک به رئیس جمهور را متهم کرده است با این حال او هنوز هیچ یک از نزدیکان ستاد ترامپ را از بابت دسیسه چینی با کرملین برای تخریب «هیلاری کلینتون» به عنوان رقیب اصلی انتخاباتی ترامپ و کمک به پیروزی ترامپ در انتخابات متهم نشناخته است.

روز دوشنبه دو عضو کمیته قضایی سنا، لایحه ای را معرفی کردند که از بازرس ویژه می خواهد پس از تکمیل تحقیقات با برکنار شدنش، نتایج تحقیقاتش و شواهدش را مستقیما به کنگره گزارش دهد. با این حال هنوز معلوم نیست این گزارش چه شکلی خواهد داشت و یا به صورت علنی منتشر می‌ شود یا خیر.

ترامپ حدود  4 ماه پیش و پس از برکناری «جف سشنز»، سرپرستی وزارت دادگستری را به متئو ویتیکر معاون او سپرد و به این ترتیب او عالی‌ ترین مقام قضایی آمریکا خواهد بود که بر پرونده تحقیقات بازرس مولر نظارت خواهد کرد.

انتصاب متئو ویتیکر به عنوان سرپرست دادگستری انتقاد قانونگذاران دموکرات را درپی داشت.

دونالد ترامپ بارها تحقیقات مولر را مصداق «تعقیب کینه‌ توزانه» خوانده و جف سشنز وزیر پیشین دادگستری، را نیز به خاطر سلب مسئولیت از خود در قبال پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال 2016 هدف انتقادات شدید قرار داده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.