پس از آنکه وزارت دادگستری آمریکا 13 مورد اتهام علیه شرکت هواوی و منگ وانژو مدیر مالی این شرکت مطرح کرد، چین آمریکا را به بازی سیاسی در پرونده هوآوی متهم کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد وزارت دادگستری آمریکا 13 ردیف اتهام علیه «منگ وانژو» مدیر مالی هوآوی و خود شرکت مطرح کرد.

این اتهامات از جمله شامل کلاهبرداری بانکی و نقل و انتقالات پولی، کارشکنی در مسیر عدالت و سرقت فناوری از شرکت آمریکایی «تی موبیل» است.

«ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا گفت: «شرکت های چینی برای سال ها قوانین صادراتی ما را زیر پا گذاشته اند و تحریم ها را تضعیف کرده اند، که اغلب با استفاده از سیستم مالی آمریکا برای تسهیل فعالیت های غیرقانونی شان بوده است. این کار پایان می یابد.»

«کریستوفر ری» مدیر اف بی آی هم گفت: «این اتهامات بی اعتنایی فاحش هواوی به قوانین کشور ما و روش های استاندارد کسب و کار در جهان را فاش می کند.»

او افزود: «شرکت هایی مثل هوآوی تهدیدی دوگانه متوجه اقتصاد و امنیت ملی ما می کنند.»

این اتهامات چند روز بعد از آن علنی می شود که کانادا سفیر خود در چین را برکنار کرد. «جان مک‌ کالم» هفته پیش گفته بود که مبنای حقوقی بازداشت و موضوع استرداد منگ از سوی آمریکا بسیار متزلزل است. با این حال او یک روز بعد در بیانیه‌ ای اظهارات خود را «نسنجیده» خواند و ابراز تاسف کرد که باعث «گمراهی» شده است.

چین به بازی سیاسی آمریکا در ارتباط با پرونده هوآوی اعتراض کرد.

«گنگ شوآنگ» سخنگوی وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «آمریکا از قدرت دولتی برای بی اعتبار کردن برخی شرکت های چینی و حمله کردن به آنها با هدف متوقف کردن فعالیت های قانونی و مشروع آنها استفاده می کند. در پشت همه آنها انگیزه قوی سیاسی و بازی سیاسی وجود دارد.» 

در ادامه بیانیه سخنگوی وزارت خارجه چین آمده است: «چین به شدت در مورد این اتهامات نگران است و از وزارت دادگستری آمریکا می خواهد تقاضای استرداد منگ وانژو را سریعا متوقف کند. ما از آمریکا می خواهیم به برخورد غیر قابل قبول شرکت های چینی از جمله هوآوی پایان دهد و با شرکت های چینی به شیوه ای درست و منصفانه برخورد کند.» 

خانم منگ وانژو 46 ساله، روز اول دسامبر 2018 به درخواست مقامات آمریکایی در در شهر «ونکوور» در غرب کانادا دستگیر شد. 

او بعدا با قرار وثیقه ای 10 میلیون دلاری آزاد شد؛ هر چند باید 24 ساعته تحت نظر باشد و یک دستگاه الکترونیکی موقعیت یاب به پایش ببندد.

وی قرار است امروز سه شنبه برای بحث درباره شرایط آزادی مشروط خود در دادگاه حاضر شود.

وزارت دادگستری کانادا هم دوشنبه شب تایید کرد درخواست رسمی استرداد منگ وانژو را از آمریکا دریافت کرده است.

بازداشت منگ، که دختر بنیانگذار هوآوی است، باعث خشم چین شد. همزمان اتهاماتی نیز علیه دو شرکت تابعه هوآوی مطرح شد. 

آمریکا ادعا می کند که هواوی تحریم های ایران را دور زده است. هواوی و خانم منگ هر دو این اتهامات را رد کرده اند.

این پرونده باعث تنش در روابط چین با کانادا و آمریکا شده است.

هواوی یکی از بزرگترین شرکت های ارائه کننده تجهیزات و خدمات ارتباطات راه دور دنیاست، به طوری که اخیرا از شرکت آمریکایی اپل پیشی گرفت تا بعد از سامسونگ دومین سازنده بزرگ تلفن های هوشمند در جهان شود. اما آمریکا و سایر کشورهای غربی نگرانند که دولت چین از فناوری هواوی برای تقویت توانایی های تجسسی خود بهره می گیرد.

علاوه بر آمریکا آلمان، کانادا، استرالیا و انگلیس نسبت به نصب تجهیزات جاسوسی در محصولات این شرکت ابراز نگرانی کرده‌ اند.

در برابر این موضع‌ گیری غربی، «لیانگ هوآ» مدیرعامل شرکت هوآوی گفته است که اگر آمریکا و انگلیس به ستیزه‌جویی در برابر هوآوی ادامه دهند، این کشور ممکن است تصمیم به ترک آمریکا و انگلیس بگیرد.

آمریکا هوآوی را از شرکت در مناقصه‌ های دولتی در این کشور منع کرده است.

همزمان در روز گذشته اعلام شد که یک مقام بلندپایه چینی قرار است این هفته برای بحث درباره پایان دادن به جنگ تعرفه ها میان دو کشور به واشنگتن سفر کند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بر بیش از 250 میلیارد دلار کالای چینی تعرفه هایی اعمال کرده است و چین هم به نوبه خود دست به اقدامات متقابل زده است.

این دو کشور دسامبر گذشته موافقت کردند برای 90 روز آتش بس کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.