در تازه ترین تحولات ونزوئلا، آمریکا تحریم های جدیدی را علیه این کشور اعمال کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد آمریکا امروز تحریم‌ هایی را علیه شرکت نفت و گاز دولتی ونزوئلا موسوم به «پی‌. دی‌. وی‌. اس‌. ای» وضع کرد. ساعاتی بعد از اعلام این تحریم ها، مادورو اعلام کرد که به شرکت نفت دولتی دستور داده برای حفظ دارایی خود «سیتگو» (سیتگو یک مجموعه بزرگ زنجیره‌ ای از پمپ بنزین ها در آمریکا است که متعلق به شرکت نفت دولتی ونزوئلا است) «در دادگاه های آمریکا و بین المللی دست به اقدام حقوقی و سیاسی بزند.»

در عین حال، خوان گوایدو گفته است به کنگره ونزوئلا دستور داده که روسای تازه ای برای رهبری شرکت نفتی ونزوئلا و سیتگو معرفی کنند. او قصد دارد کنترل دارایی‌ های کشور را به دست بگیرد.

این تحریم ها صنایع نفت و گاز دولتی ونزوئلا را مورد هدف قرار می دهد و بیش از 7 میلیارد از دارایی های این شرکت ها را مسدود می کند.

تحریم ها شامل دولت، تمام ادارات و آژانس های سیاسی، از جمله بانک مرکزی ونزوئلا و همچنین هر فردی که به نفع نیکلاس مادورو عمل کند، می شود.

ونزوئلا یکی از چهار صادر کننده اصلی نفت به آمریکاست.

گزارش شده که این اقدام آمریکا در راستای تشدید فشار بر «نیکلاس مادورو» رئیس جمهورونزوئلا انجام می شود.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا و «استیو منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا در یک نشست خبری مشترک خبر این تحریم‌ ها را اعلام کردند.

منوچین گفت که این تحریم‌ ها با هدف جلوگیری کردن از انتقال منابع بیشتر منابع این کشور بحران‌ زده اعمال می شود تا زمانی که قدرت به یک دولت موقت یا دولت انتخابی به شیوه دموکراتیک منتقل شود.

وزیر خزانه داری آمریکا ادامه داد: آمریکا همچنان از مجموعه کامل ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی خود برای حمایت از «خوان گوایدو» رئیس جمهور موقت، مجلس ملی و تلاش‌ های مردم ونزوئلا برای احیای دموکراسی در این کشور استفاده خواهد کرد.

مقام های آمریکایی می‌ گویند تحریم امروز دسترسی نیکولاس مادورو را به منابع درآمدی حاصل از فروش نفت قطع خواهد کرد.

با این حال استیو منوچین گفت که «سیتگو» - زیرمجموعه شرکت نفت دولتی ونزوئلا - تا زمانی که در آمدهایش در یک حساب مسدود شده در آمریکا واریز ‌شود، می‌ تواند به فعالیت‌ های خود ادامه دهد.

منوچین همچنین گفته است که عرضه محصولات نفتی در بازار آمریکا به اندازه کافی است و نگرانی در خصوص کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

بولتون هم به خبرنگاران گفت: «این تحریم علاوه بر مسدود کردن 7 میلیارد دلار از دارایی های شرکت نفت دولتی ونزوئلا، 11 میلیارد دلار از پیش فروش نفت سال آینده را نیز مسدود خواهد کرد.»

این در حالی است که ساعتی بعد از این نشست، عکسی از بولتون در این نشست منتشر شد که نشان می‌ دهد بولتون روی یکی از برگه‌ هایی که به همراه داشته، نوشته است: «[اعزام] 5000 نیرو به کلمبیا».

 

190128-john-bolton-national-security-cs-405p_edcd0a583b5a0cd5ba4d237d8b45f219.fit-760w

DyCK3XEX4AA9qxJ[1]

 

انتشار این عکس موجب شد تا شایعه‌ احتمال اعزام قریب‌ الوقوع نظامیان آمریکایی به کلمبیا که با ونزوئلا هم‌ مرز است، در شبکه‌ های اجتماعی قوت بگیرد. یک سخنگوی کاخ سفید در گفت‌ و گو با آسوشیتدپرس در این خصوص گفته است: «همانطور که رئیس‌ جمهور تاکید کرد همه گزینه‌ ها روی میز است.»

در روزهای گذشته نیز شایعاتی از این دست منتشر شده بود، اما دولت کلمبیا با وجود اعلام حمایت از خوان گوایدو، احتمال استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور برای اقدام نظامی علیه ونزوئلا را رد کرده است. 

بر اساس توافقی که میان کشورهای قاره آمریکا وجود دارد، هیچ‌ یک از کشورها نباید در یک کشور دیگر این قاره نیروی نظامی مستقر کنند. و آمریکا در صورت اعزام نیرو به کلمبیا، این توافق را نقض می‌ کند.

روز شنبه تصاویری در شبکه‌ های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌ داد همزمان با بالا گرفتن تنش میان واشنگتن و کاراکاس، کاروانی از خودروهای زرهی و توپ‌ های ارتش ونزوئلا به مرز کلمبیا اعزام شده است.

رئیس‌ جمهور ونزوئلا در جریان استقبال از دیپلمات‌ های ونزوئلایی که از آمریکا بازگشته بودند، طی سخنانی به انگلیسی خطاب به دونالد ترامپ گفت: «دونالد ترامپ … کودتا در ونزوئلا؟ نه! این راهش نیست! در امور ونزوئلا دخالت نکن، دست از سر ونزوئلا بردار! فورا!»

 

metrouk2.files_.wordpress.comsei_46668176-3b0e-e154871-942a5a3e53500ee3f66385ac98711957d10e4046

 

مادورو همچنین از مخالفان کشورش خواست شجاعت به خرج داده و با درایت عمل کنند و وارد مذاکره شوند.

وی در جمع دیپلمات‌ ها تاکید کرد: بار دیگر می‌ گویم، آماده‌ ام برای ونزوئلا مذاکراتی را با کل مخالفان ونزوئلایی آغاز کنم، هر طور و هر زمان که بخواهند و هر شکلی که آنها مد نظر دارند.

او باز به انگلیسی گفت: دونالد ترامپ، نه، هرگز موفق نخواهد شد!

در عین حال، وزارت دفاع ونزوئلا در صفحه توییتر خود اعلام کرد: ارتش ونزوئلا رژه نظامی انجام داد تا مقاومت در برابر فشار آمریکا را نشان دهد.

وزارت دفاع ونزوئلا نوشت: «امروز، مردان و زنان نیروهای مسلح ما، در برابر حملات بی وقفه امپریالیسم آمریکا، روحیه بسیار زیادی را نشان دادند.»

در ادامه تاکید شده بود که وظیفه نظامیان این است که از ونزوئلا محافظت کنند.

ویدئویی نیز در کنار متن قرار داده شده بود که در آن نشان می داد که بیش از 100 سرباز در لباس و با استفاده از اسلحه به صورت ستونی در خیابان رژه می روند.

فرماندهان ارتش ونزوئلا تاکنون در کنار نیکلاس مادور ایستاده اند و نشانه‌ ای از شکاف در بین آنها تاکنون رویت نشده است.

در آخرین رویداد، دولت ونزوئلا ارزش بولیوار، واحد پولی این کشور را 35 درصد کاهش داده تا معادل ارزش این واحد پولی در بازار سیاه ونزوئلا شود.

دولت آمریکا و 20 کشور دیگر از هفته گذشته در اقدامی که به گفته کارشناسان نقض فاحش قوانین بین‌ المللی است، خوان گوایدو را که بی‌ توجه به نتایج انتخابات سال گذشته خود را «رئیس‌ جمهور موقت» ونزوئلا خوانده، به رسمیت شناخته و از مادورو خواسته‌ اند از قدرت کناره‌ گیری کند. 

کشورهایی چون روسیه، چین، کوبا، ترکیه، نیکاراگوئه، آفریقای جنوبی و اروگوئه این رفتار آمریکا را محکوم، و بر لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ونزوئلا تاکید کرده‌ اند.

این در حالی است که خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا و رقیب مادورو در پیامی از ارتش خواست از مردم حمایت کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.