بن بستی که بر سر برگزیت به وجود آمده، در نهایت به کدام سو کشیده خواهد شد؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد به رغم اینکه پیشنهاد «ترزا می» نخست وزیر انگلیس برای برگزیت رای نیاورد، انگلیس هیچ چشم اندازی برای خروج از اتحادیه اروپا نمی بیند.

سه سناریوی نهایی باقی مانده است - خروج بدون توافق رسمی، خروج با یک توافق بسیار مشابه یا اصلا کنار گذاشتن کامل برگزیت.

اما هر یک از اینها با عدم قطعیت، بی ثبات سیاسی، تخلفات از قانون اساسی و رای دهندگان بسیار تلخ مواجه هستند.

سناریو های اصلی در خصوص خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به شرح زیر است:

خروج بدون توافق:

انگلیس از لحاظ قانونی خروج از اتحادیه اروپا را با توافق یا بی توافق در 29 مارس دنبال می کند؛ مگر اینکه این فرایند به تعویق بیافتد یا متوقف شود.

اقدام پارلمان انگلیس در رد توافقنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که ترزا می در رایزنی با بروکسل به دست آورده بود، باعث شده است که فعلا خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا مطرح باشد. 

محافل اقتصادی و تجاری از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا به شدت نگران هستند زیرا این سناریو، نابسامانی های زیادی را بین دو طرف ایجاد خواهد کرد.

سناریوی خروج بی توافق، موجب بروز رکود در انگلیس می شود و رشد اقتصادی اتحادیه اروپا را کاهش می دهد و همزمان آشفتگی قانونی به وجود می آورد.

شماری از نمایندگان انگلیس از همین حالا مخالفت خود را با چنین طرحی اعلام کرده اند. اما نخست وزیر انگلیس اعلام کرده است این احتمال نیز وجود دارد که انگلیس بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود.

«میشل بارنیه» مذاکره کننده اتحادیه اروپا در امور خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اعلام کرد به نظر می رسد که بخش زیادی از نمایندگان در پارلمان انگلیس با خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا مخالف باشند. اما مخالفت با خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا مانع از وقوع آن در آخر ماه مارس نخواهد شد. بنابراین لازم است که اکثریتی از نمایندگان در پارلمان انگلیس به فکر راه حل دیگری باشند. 

انگلیس به عنوان دارنده پنجمین اقتصاد بزرگ دنیار، می تواند دسترسی به بزرگ ترین بازار صادرات خود را یک شبه از دست بدهد و در نتیجه بر همه بخش ها تاثیر بگذارد، هزینه ها را افزایش دهد و بنادر انگلیس را دچار اختلال کند.

به تعویق انداخته شدن برگزیت:

برخی متمم های ارائه شده در پارلمان در راستای به تعویق انداختن تاریخ خروج ارائه شده است؛ گرچه این کار مستلزم موافقت 27 کشور عضو اتحادیه اروپاست.

این سناریو تاکنون توسط ترزا می رد شده است اما پارلمان انگلیس این قدرت را دارد که نخست وزیر را مجبور کند تا چنین درخواستی را با اتکا به بند اصلاحی «ایوت کوپر» که روز سه شنبه این هفته در پارلمان انگلیس به بحث گذاشته خواهد شد از اتحادیه اروپا مطرح کند.

اگر این بند اصلاحی تصویب شود بحث درباره رای گیری درباره قانونی که از دولت می خواهد از بروکسل برای به تعویق انداختن خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رسما درخواست کند در دستور کار پارلمان قرار خواهد گرفت. اما هر گونه تصمیم در خصوص به تعویق افتادن خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز باید به تایید همه کشورهای عضو این اتحادیه قرار گیرد. 

اما با توجه به اینکه انتخابات پارلمانی اروپا قرار است در آخر ماه مه امسال انجام گیرد، این مسئله اوضاع را تا حد زیادی دشوار خواهد کرد. چون در این حالت اگر انگلیس در این تاریخ همچنان عضو اتحادیه اروپا باشد مردم انگلیس نیز باید نمایندگان خود را در این نهاد اروپایی انتخاب کنند. 

یک منبع دیپلماتیک در این باره می گوید هر گونه به تعویق افتادن خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باید به تایید 27 کشور عضو اتحادیه اروپا قرار گیرد. از سوی دیگر تمدید مهلت برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به تاریخی بعد از 29 ماه مارس ممکن است اما به تاریخی بعد از 30 ژوئن ممکن نیست . زیرا در این تاریخ پارلمان جدید اروپا تشکیل خواهد شد.

 

some-lawmakers-and-the-protester-shown-here-favour-the-nuclear-option-of-cancelling-brexit-altogether-despite-the-threat-of-widespread-public-rage-1548640616173-7

 

برگزاری همه پرسی دوم:

برگزاری همه پرسی دوم نیز سناریویی است که درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مطرح است اما ترزا می از همین حالا مخالفت خود را با آن اعلام کرده است. او می گوید رفراندوم بعدی آسیب جدی به تمامیت سیاسی این کشور می زند.

نمایندگان طرفدار اروپا در پارلمان انگلیس برای برون رفت از بن بست کنونی خواستار برگزاری همه پرسی دومی درباره این موضوع شده اند. اما این سناریو در بندهای اصلاحی که به پارلمان ارائه شده است در درجه دوم اهمیت قرار دارد. 

تدوین یک توافقنامه دیگر:

نخست وزیر انگلیس رایزنی های خود با مخالفان را آغاز کرد اما خیلی زود به پایان رسید. وی قرار است با مخالفانش درباره محتوای توافقنامه برگزیت، به ویژه درباره مرزهای ایرلند مذاکرات و رایزنی های جدیدی را آغاز کند. ترزا می اعلام کرد نتایج این مذاکرات را به زودی در اختیار همتایان اروپایی اش قرار خواهد داد.

اگر نخست وزیر انگلیس بتواند با اکثریت مخالف در پارلمان کشورش موقعیت و موضع جدیدی پیدا کند باید 27 کشور عضو اتحادیه اروپا آن را تایید کنند. این در حالی است که کشورهای اروپایی اعلام کرده اند فقط با توافقنامه اولیه ای که در خصوص خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به دست آمد موافق هستند. 

«فیلیپ هاموند» وزیر دارایی انگلیس اعلام کرد اتحادیه اروپا ممکن است برای برون رفت از بن بستی که سر راه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به وجود آمده است به مصالحه تن دهد. 

انتخابات عمومی:

در دو حالت انتخابات پارلمانی ممکن است در انگلیس برگزار شود. یک حالت این است که پارلمان به دولت و نخست وزیر انگلیس رای عدم اعتماد بدهد که بعید به نظر می رسد. چون «جرمی کوربین» رهبر حزب مخالف دولت یک بار این کار را انجام داد اما نتیجه نگرفت.

حالت دوم تصمیم خود ترزا می برای برگزاری انتخابات پارلمانی خواهد بود. اگر انتخابات زود هنگام پارلمانی نیز در کشور برگزار شود این احتمال قوی وجود دارد که ترزا می جایگاه خود را از دست بدهد. اما اگر وی خواهان آن باشد که از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا جلوگیری کند و از آن سو با برگزاری همه پرسی دوم نیز به شدت مخالف باشد، این یکی از نادر ابتکار عمل هایی است برای وی جهت خروج از بن بست کنونی باقی مانده است.

برگزاری انتخابات زودهنگام نیز به معنای آن است که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باید به تعویق افتد.

لغو برگزیت

برخی قانونگذاران به رغم تهدیدی که در خصوص خشم عمومی وجود دارد، خواستار لغو برگزیت شده اند.

فیلیپ هاموند هفته پیش به رهبران تجاری گفت که بند 50 می تواند ملغی شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.