بازرس ویژه، براساس اتهامات و دادخواست هایی که طی 20 ماه گذشته مطرح شده، دریافته که برخی در حلقه نزدیکان ترامپ در مورد روسیه بارها و بارها دروغ گفته‌ اند. چرا؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: آنها ماه ها پیش از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور به افکار عمومی دروغ گفتند و سپس این روند دروغگویی را پس از ورود ترامپ به کاخ سفید بارها تکرار کردند.

آنها به کنگره دروغ گفتند درحالی که نمایندگان در حال تحقیق در زمینه حمله روسیه به دموکراسی آمریکا در سال 2016 بودند.

آنها به پلیس فدرال (اف بی آی) هم دروغ گفتند؛ در حالی که می‌دانستند دروغ گفتن جرم است. 

«رابرت مولر» بازرس ویژه، براساس اتهامات و دادخواست هایی که طی 20 ماه گذشته مطرح شده است، دریافته که برخی از نزدیک ترین دوستان و مشاوران ترامپ در مورد روسیه و مسائل مربوط به آن بارها و بارها دروغ گفته‌ اند.

روز جمعه مولر یک اتهام جدید مطرح کرد: این که «راجر استون» یکی از معتمدان و نزدیکان دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور آمریکا را به دروغگویی به کنگره و تلاش برای به انحراف کشاندن تحقیقات در زمینه مداخله احتمالی روسیه در انتخابات 2016 متهم کرد. بازپرسان پرونده گفته‌ اند راجر استون تلاش کرده شهادت دادن فردی را متوقف کند که می‌ خواسته در مورد تاثیر روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا با بازرسان کنگره همکاری کند.

ترامپ و دستیارانش با رد  اتهامات، این مسائل را موضوعاتی فرعی و غیرمرتبط با سوال اصلی تحقیقات رابرت مولر خوانده‌ اند: این که آیا ستاد ترامپ در تبانی با روسیه شرکت داشته یا خیر؟

در پی طرح اتهام علیه استون در روز جمعه، «رادولف جولیانی» مشاور ترامپ آن را «یک بیانیه غلط دیگر» خواند.

اما مشخص نیست که آیا بازرس ویژه هم چنین عقیده ای دارد. در حالی که مولر هیچ آمریکایی ای را به همکاری مستقیم با روسیه متهم نکرده است، دروغ هایی که توسط دادستان هایش طی 20 ماه کشف شده، به اندازه کافی بوده است.

آنها اسناد و مدارکی در اختیار دارند که نشان می دهد مشاوران ترامپ دروغ هایی گفته اند تا تلاش های حلقه اطرافیان ترامپ را برای لاپوشانی کردن تبانی با روسیه و هک ایمیل های دموکرات ها لاپوشانی کنند.

سوال باقی مانده - چه برای تیم تحقیقاتی مولر و چه برای مردم آمریکا - این است که چرا؟

آیا مردان ترامپ دروغ می‌گویند تا از اثبات کمک روسیه به پیروزی ترامپ در انتخابات جلوگیری کنند؟ یا دروغ های آنها به دلایل شخصی است؟ 

تاکنون رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ، معاون ستاد، مشاور سابق امنیت ملی، وکیل شخصی و مشاور سیاست خارجی ستاد انتخاباتی ترامپ همگی به دلیل دروغ گویی در ارتباط با تحقیقات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات گناهکار شناخته شده‌اند.

در آخرین مورد، بازرسان گفته اند راجر استون در ارتباط با مطلع بودن از طرح های سایت افشاگر ویکی لیکس در انتخابات 2016، ارتباطش با «جولیان آسانژ» و همچنین انتشار ایمیل های کنگره حزب دموکرات و سرقت آن توسط عوامل روس به کنگره دروغ گفته است.

استون این اتهامات را رد کرده است و تاکید کرده است که در دادگاه از خود دفاع خواهد کرد. او به سی ان ان گفت: «اثبات این اتهام نیاز به مدارک و شواهد دارد که هیچ یک وجود ندارد.»

او افزود: «دوما، تبانی روسیه کجا است؟ همکاری با ویکی لیکس کو؟ کجاست شواهدی که نشان دهد منی چیزی از ویکی لیکس یا جولیان آسانژ گرفته ام و آن را تحویل ترامپ یا ستادش داده ام؟»

ترامپ هم شخصا پیام داد و پس از بازداشت استون توییت کرد: «بزرگ ترین شکار جادوگر در تاریخ کشورمان! هیچ تبانی نیست!»

کارشناسان حقوقی گفته اند دروغ های ادعایی چشمگیر است. «جاکوب فرنکل» دادستان سابق می گوید: «باز هم مقامات منتخب و مقامات دولتی این باور را به نمایش گذاشتند که آنها می توانند به سادگی در مورد یک تحقیقات رده بالا هر چه می خواهند بگویند و با مصونیت کامل هر چه می خواهند انجام دهند.»

به نظر می رسد تحقیقات رابرت مولر در مراحل پایانی باشد و انتظار می‌ رود او از اواسط فوریه (اواخر بهمن ماه) به بعد، نتیجه تحقیقات را در گزارشی محرمانه به دادستان کل آمریکا ارائه کند.

مولر در تلاش است در تحقیقاتش به این سوال پاسخ دهد که آیا تیم انتخاباتی ترامپ پیش از انتخابات با روسیه یا دولت‌ های خارجی دیگر تبانی کرده است یا نه. ترامپ همچنین با این اتهام روبروست که با اخراج «جیمز کومی» رئیس وقت اف بی آی، از اجرای قانون و پیشرفت تحقیقاتی که آن زمان در مورد ادعای دخالت روسیه در انتخابات در جریان بود، جلوگیری کرده است.

«استیو هال» که در سال 2015 پس از 30 سال مدیریت عملیات روسیه در سازمان سیا بازنشست شده است، می گوید: «دروغ ها و بیانیه های نادرستی که توسط مولر مستند شده، تصویری گسترده با اتهاماتی جدی را ترسیم می کند.»

او گفت: «از نظر من، این دروغ ها با یک الگوی ضد اطلاعاتی همخوانی دارد که در حال نشان دادن این موضوع است که اعضای ارشد تیم ترامپ با روس ها در ارتباط بوده اند. این روسیه است که آمریکا را هدف حمله قرار داده است.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.