اقتصاد آمریکا طی مدت تعطیلی بخشی از دولت فدرال این کشور به دلیل آن که کارگران تولید و فعالیت اقتصادی خود را متوقف کردند،6 میلیارد دلار ضرر دیده است.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، موسسه رتبه بندی توسعه ای«استاندرد اند بورز» اعلام کرد که اقتصاد آمریکا طی مدت تعطیلی بخشی از دولت فدرال این کشور به دلیل آن که کارگران تولید و فعالیت اقتصادی خود را متوقف کردند،6 میلیارد دلار ضرر دیده است.

این در حالی است که بخش هایی از دولت آمریکا به دلیل درخواست بودجه  5.7میلیارد دلاری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از کنگره برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک درخواست هفته هاست که تعطیل است.

در همین حال،نیویورک تایمز گزارش داد دونالد ترامپ پس از آنکه در مجبور کردن دموکرات ها به تخصیص بودجه چند میلیارد دلاری به ساخت دیوار او، در نهایت از موضع خود اندکی عقب نشست و با بازگشایی دولت به مدت 3 هفته همزمان با ادامه مذاکرات در مورد ساخت دیوار مرزی در مکزیک موافقت کرد. پس از آن، مجلس سنای آمریکا هم بامداد شنبه طرح پیشنهادی وی را برای پایان دادن موقت، به تعطیلی دولت فدرال تصویب کرد و آن را برای تصویب به مجلس فرستاد. و در نهایت مجلس نمایندگان هم به اتفاق آرا بودجه ای را برای بازگشایی نهادهای فدرال تصویب و آن را برای امضا و تبدیل شدن به قانون برای دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور ارسال کرد.

حال قرار است کاخ سفید و رهبران دموکرات ها در کنگره در این سه هفته، مذاکره بر سر ساخت دیوار مرزی را ادامه دهند.

دونالد ترامپ که در کاخ سفید صحبت می کرد، اظهار داشت، براساس این توافق بودجه موقتی برای بازگشایی دولت به مدت سه هفته اختصاص خواهد یافت. وی اضافه کرد جمهوری‌ خواهان و دموکرات ها در سه هفته آینده با حسن نیت درباره اختصاص بودجه دولت و ساخت دیوار مرزی مذاکره خواهند کرد. رئیس جمهور آمریکا در ادامه بر ضرورت ساخت دیوار مرزی با مکزیک تاکید کرد.

دونالد ترامپ گفت: درصورتی که تا 15 فوریه کنگره بر سر ساخت دیوار به توافقی نرسد، من از قدرت اضطراری استفاده خواهم کرد یا دولت فدرال دوباره تعطیل خواهد شد.

بنابراین هنوز این خطر وجود دارد که در صورت نرسیدن به توافق درازمدت بر سر بودجه دیوار، دولت آمریکا باز هم تعطیل شود.

«اریک اسوالول» عضو کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا گفت اقدامات ترامپ نشان دهنده بحران شدید در کاخ سفید است. 

اسوالول گفت: «رئیس جمهور خودش باید درباره اقداماتش قضاوت کند. من هم اکنون بر روی 800 هزار نفری گذاشته ام که باید بر سرکار برگردند و غذا را بر سر میز خود بیاورند تمرکز کرده ام. آنها می خواهند که هزینه های خود و از جمله اجاره بهای خانه خود را بپردازند. این موضوع و بازگشایی دولت موضوع خوبی برای آنها است.»

دولت فدرال آمریکا طی 35 روز گذشته به دلیل اختلاف ترامپ و رهبران دموکرات ها در کنگره در مورد تامین بودجه ساخت دیوار در مرز مکزیک تعطیل شده بود.

در پی تعطیلی دولت فدرال آمریکا، صدها هزار نفر از کارمندان مجبور به ترک پست‌ های خود شدند و خدمات رسانی در بخش‌ هایی از دولت آمریکا متوقف شد. در آخرین مورد، روز جمعه فرودگاه های شمال شرق این کشور به دلیل کمبود نیرو با تاخیر در انجام پروازها مواجه شدند زیرا تعداد زیادی از ماموران کنترل پرواز، که مدت‌ ها حقوق نگرفتند، روز جمعه مرخصی استعلاجی گرفتند.

تعطیلی اخیر دولت فدرال طولانی ترین رویداد مشابه در تاریخ آمریکا بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.