در تازه ترین تحولات در ونزوئلا، یک شخصیت نومحافظه کار جنجالی، به عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ونزوئلا معرفی شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه ایندیپندنت گزارش داد در تازه ترین تحولات در ونزوئلا، «الیوت آبرامز» از شخصیت های نومحافظه کار جنجالی که در رسوایی ایران-کنترا نیز درگیر بود، به عنوان نماینده ویژه دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، در امور ونزوئلا معرفی شده است.

انتصاب آبرامز، که «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا آن را اعلام کرد، رویدادی شگفتی آور است زیرا دونالد ترامپ در سال 2017 پس از آنکه متوجه شد آبرامز از وی انتقاد کرده است جلوی انتصاب او به عنوان معاون وزیر خارجه را گرفت. 

آبرامز اکنون یکی از چند نماینده ویژه ای خواهد بود که برای پرداختن به امور سخت و حساس در دولت آمریکا به خدمت گرفته شده اند.

آبرامز در گفتگوی کوتاهی با خبرنگاران گفت: «این بحران در ونزوئلا عمیق و سخت و خطرناک است و من برای پرداختن به آن سخت در انتظارم.»

الیوت آبرامز که در دولت های رونالد ریگان و جرج دبلیو بوش، روسای جمهور اسبق آمریکا، خدمت کرده است، در محافل سیاست خارجی آمریکا شخصیتی شناخته شده و تا حدودی جنجالی است. او اغلب دیدگاه هایی تند و ستیزه جویانه داشته و به شدت طرفدار رژیم صهیونیستی است، اما در عین حال درباره لزوم حمایت از حقوق بشر در سرتاسر جهان نیز سخنرانی ها و نوشته های مفصلی داشته است. 

آبرامز از معدود افرادی است که به عنوان یکی از منتقدان ترامپ در کارزار انتخاباتی سال 2016 اجازه یافته است به دولت جمهوری خواهان ملحق شود. آبرامز در سال های اخیر در اندیشکده شورای روابط خارجی فعالیت می کرد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه امروز شنبه اعلام کرد که انتصاب نماینده ویژه آمریکا در امور به‌ اصطلاح «برقراری دموکراسی» در ونزوئلا، به منزله تلاش برای کنترل مستقیم اوضاع سیاسی در این کشور است.

زاخارووا در صفحه فیس بوک خود در این باره نوشت: «انتصاب نماینده ویژه برای برقراری دموکراسی در ونزوئلا، در حقیقت به منزله تلاش واشنگتن برای کنترل اوضاع سیاسی داخلی در این کشور است که دولت آمریکا به عنوان وابسته منطقه‌ ای آینده خود به آن نگاه می‌ کند. آنها (آمریکایی‌ ها) پیش از این در عراق و لیبی هم «دموکراسی» برقرار کرده‌اند، در سوریه موفق به این کار نشدند و اکنون نوبت به ونزوئلا رسیده است.»  

«الکساندر شتینین» یک دیپلمات ارشد روسی از اعلام آمادگی روسیه برای میانجیگیری میان دولت ونزوئلا و مخالفان خبر داده است.

پیش از این مکزیک برای میزبانی مذاکره بین دولت ونزوئلا و مخالفان این کشور اعلام آمادگی کرده بود. این کشور یکی از معدود کشورهای آمریکای لاتین است که گوآیدو را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت نشناخته است.

آبرامز این نقش را در برهه ای پرتلاطم در روابط آمریکا - ونزوئلا عهده دار می شود. چند روز پیش ترامپ اعلام کرد دیگر مشروعیت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا را به رسمیت نمی شناسد و آمریکا، «خوان گوایدو» رهبر مخالفان را «رئیس جمهور موقت» ونزوئلا می داند. اما مادورو از کناره گیری از قدرت خودداری می کند و اعلام کرده است ونزوئلا مناسبات دیپلماتیک خود را با آمریکا قطع می کند. 

مادورو از آمادگی خود برای دیدار با رهبر مخالفان دولت خبر داده است.

رئیس جمهور ونزوئلا گفت: «من همیشه طرفدار گفت و گوی ملی هستم. آماده ام جایی که باید بروم [تا گفت و گو کنم]. اگر شخصا مجبور باشم به دیدن این پسر [خوان گوآیدو] بروم، خواهم رفت.»

مادورو همچنین گفته است از برگزاری جلسه در مورد ونزوئلا در شورای امنیت سازمان ملل استقبال می کند. 

گوآیدو ضمن رد پیشنهاد مادورو برای گفتگو خواستار ادامه اعتراضات شده است. وی روز چهارشنبه در میان هوادارانش در کاراکاس خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا اعلام کرد.

او از مخالفان نیکلاس مادورو خواست که هفته آینده بار دیگر علیه دولت ونزوئلا تظاهرات کنند. 

رهبر مخالفان دولت ونزوئلا مذاکره با مادورو را «گفت و گوی تصنعی» خوانده است.

دیپلمات های آمریکایی روز جمعه سفارت این کشور در کاراکاس را ترک کردند. مادورو به دیپلمات های آمریکایی 72 ساعت برای ترک خاک ونزوئلا فرصت داده بود.

تحولات ونزوئلا بر بازار نفت هم تاثیرگذار بود. روز گذشته، هر بشکه نفت خام برنت با 0.7 درصد افزایش، با قیمت 61.59 دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام وست‌‌ تگزاس اینترمدیت هم با 1.05 درصد افزایش، به 53.69 دلار رسید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.