دیپلمات‌های آمریکایی و خانواده‌هایشان به منظور ترک ونزوئلا راهی فرودگاه کاراکاس شدند.

به گزارش جماران به نقل خبرگزاری آسوشیتدپرس،، دیپلمات‌های آمریکایی پس از مهلت 72 ساعته خروجشان از اراضی ونزوئلا توسط رئیس جمهور این کشور به منظور ترک ونزوئلا راهی فرودگاه کاراکاس شدند.

برخی از دیپلمات‌های آمریکایی و خانواده‌هایشان به منظور ترک ونزوئلا راهی فرودگاه کاراکاس شدند.

 یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود از حرکت کاروان خودروهای دیپلمات های این کشور به سمت فرودگاه کاراکاس خبر داده است.

یک مقام امنیتی در سفارت آمریکا در کاراکاس نیز نامه‌ای را در رسانه‌های اجتماعی منتشر ساخته که در آن از پلیس ونزوئلا خواستار اختصاص محافظ برای 10 خودروی سفارت شده است.

 پس از آن که «خوان گوایدو» رئیس مجمع ملی (پارلمان) ونزوئلا در جمع مخالفان دولت، خود را به عنوان رئیس جمهور موقت اعلام کرد  آمریکا وی را به عنوان رئیس جمهور موقت به رسمیت شناخت.

تصمیم  گوایدو بلافاصله واکنش «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را در پی داشت و او در بیانیه‌ای، ریاست جمهوری موقت گوآیدو را به رسمیت شناخت.

این تأیید در بیانیه ای که کاخ سفید صادر کرد، آمده است.

ترامپ تأکید کرد آمریکا همه توان اقتصادی و دیپلماتیک خود را برای بازگشت دموکراسی به ونزوئلا به کار می گیرد و از کشورهای غربی خواست که گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور به رسمیت بشناسند.

ترامپ مدعی شد:«همچنان نظام  غیرقانونی مادورو را مسئول مستقیم هر گونه تهدیدی احتمالی می دانیم که به سلامت ملت ونزوئلا آسیب بزند.

 در پی آن کاراکاس پایتخت ونزوئلا شاهد تظاهرات بزرگی در حمایت از «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور قانونی این کشور شد.

هواداران مادور بر حمایت شان از تصمیم هایی که مادورو در رویارویی با دخالت های آمریکا در امور داخلی این کشور اتخاذ می کند، تأکید کردند.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا نیز اعلام کرد که کشورش رابطه دیپلماتیک خود با آمریکا را قطع می کند.

رئیس جمهور ونزوئلا همچنین مخالفان دولت این کشور را به تلاش برای «کودتا» متهم کرد. 

آمریکا در نخستین واکنش به اخراج دیپلمات هایش حاضر به خارج کردن آنها نشد و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار پیامی کتبی اعلام کرد که واشنگتن دیپلمات های خود را از ونزوئلا خارج نخواهد کرد.

پمپئو با اعلام اینکه آمریکا دولت نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا را به رسمیت نمی‌شناسد، گفت: به همین دلیل نیز دیپلمات های آمریکایی را از ونزوئلا خارج نخواهیم کرد.

وی همچنین در این باره تصریح کرد: آمریکا به روابط دیپلماتیک خود با ونزوئلا ادامه خواهد داد و این روابط به وسیله دولت خوآن گوآیدو، رئیس جمهور موقت ونزوئلا رقم خواهد خورد. آمریکا، نیکولاس مادورو، رئیس جمهور پیشین ونزوئلا را به عنوان مرجع تصمیم گیرنده برای قطع روابط دیپلماتیک یا اخراج دیپلمات های آمریکایی به رسمیت نمی‌شناسد.

خوآن گوآیدو در جمع هوادارانش در کاراکاس خود را «رئیس جمهوری موقت» ونزوئلا معرفی کرد. علاوه بر آمریکا، کانادا، پاراگوئه، کلمبیا، پرو و شیلی نیز خوآن گوآیدو را به رسمیت شناختند.

نیکلاس مادورو ساعاتی پس از این تحولات در جمع طرفدارانش در کاراکاس اعلام کرد که به کارکنان دیپلماتیک ایالات متحده ۷۲ ساعت برای ترک خاک کشورش فرصت می دهد.

وی همچنین از ارتش ونزوئلا خواست «اتحاد» و «نظم» را در این کشور حفظ کنند. وزیر دفاع ونزوئلا نیز اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور از خوآن گوآیدو فرمان نمی برند. وی نظامیان کشورش را مدافع قانون اساسی و ضامن حق حاکمیت ملی دانست.

این در حالی است که روسیه امروز جمعه پیشنهاد داد که می‌تواند میان دولت ونزوئلا و مخالفان این کشور در صورت نیاز میانجیگری کند. روسیه اعلام کرده که آماده همکاری با تمام نیروهای سیاسی است که در شرایط کنونی مسئولانه عمل کنند.

این اعلام نظر روسیه یک روز بعد از آن منتشر شده که مقام‌های روسی بر مشروعیت نیکولاس مادورو به عنوان رییس‌جمهوری مشروع کشور ونزوئلا تاکید و اعلام کردند که خوان گوآیدو، رهبر مخالفان این کشور را به رسمیت نمی‌شناسند.

آژانس خبری ریانووستی اعلام کرده که پیشنهاد میانجگری روسیه در امور ونزوئلا ابتکار «الکساندر شتنین» مدیر بخش آمریکای لاتین وزارت امور خارجه روسیه بوده است.

مسکو پیش از این درباره هرگونه اقدام نظامی آمریکا در ونزوئلا هشدار داده بود. مقام‌های روسیه‌ روز پنجشنبه اعلام کردند که هرگونه اقدام نظامی وضعیت را به سمت فاجعه‌باری سوق خواهد داد.

از جهتی دیگر، نماینده روسیه در شورای امنیت تأکید کرد که روسیه با هر گونه تحرک آمریکا برای به رسمیت شناختن گوایدو به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا مخالفت می کند.

«واسیلی نبنزیا» در پاسخ به  خبرگزاری رویترز گفت  درباره قصد مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا برای تحریک شورای امنیت برای به رسمیت شناختن گوایدو رهبر مخالفان به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور  گفت:« این هرگز تصویب نمی شود، هیچ چیزی برای ما تغییر نمی کند.»

سخنان نبنزیا اندکی پیش از برگزاری جلسه علنی شورای امنیت درباره تحولات ونزوئلا بیان شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.