رادیوی ارتش رژیم اسرائیل گزارش داد که این سامانه موشکی در منطقه «جوش دان» استقرار یافته است.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی،پس از آنکه دمشق تهدید کرد که در واکنش به حملات رژیم اسرائیل به اراضی سوریه، به فرودگاه تل آویو حمله خواهد کرد، اسرائیل سامانه‌های ضد موشکی موسوم به «گنبد آهنین» را در این شهر مستقر کرد.

به گزارش رادیوی ارتش رژیم اسرائیل، این سامانه موشکی در منطقه «جوش دان» استقرار یافته است.

همچنین گنبد آهنینی در جنوب سرزمین های اشغالی و مرز نوار غزه نیز مستقر شده است.

مقامات رژیم اشغالگر واکنشی به این اخبار نداشته اند.

«بشار جعفری» نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل  پس از تجاوز اخیر رژیم اشغالگر به اراضی سوریه اعلام کرد: آیا دیگر زمان آن نرسیده است که سازمان ملل اقدامات لازم برای جلوگیری از حملات اسرائیل به سوریه را بگیرد؟ یا اینکه دمشق با استناد به حق قانونی دفاع از خود اقدام به مقابله به مثل کرده و در پاسخ به حمله اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی دمشق، فرودگاه تل‌آویو را هدف قرار دهیم.

الجعفری در سخنرانی خود در شورای امنیت این پرسش را مطرح کرد که: آیا  جنگ طلبان در شورای امنیت سازمان ملل از سوریه می خواهند برای جلب توجه شان در عملی کردن حق دفاع از خود، واکنش متقابل نشان دهد و فرودگاه تل آویو را مورد حمله قرار دهد؟

وی افزود که اگر ناکامی شورای امنیت و حمایت نامحدود آمریکا به دور از هر گونه مساله ای  حتی به شکل ظاهری نبود این حملات و تجاوزهای اسرائیل به سوریه صورت نمی گرفت.

الجعفری در ادامه تأکید کرد که حمایت اسرائیل از گروه های تروریستی توسط شورای امنیت با حمایت کشورهای غربی و شاهدان دروغین محکوم نشده است و این امر جلوی سوریه را از بازپس گیری بلندی های جولان اشغالی را نمی گیرد.

الجعفری گفت: اگر کشورهای عضو دائم شورای امنیت از این رژیم صهیونیستی حمایت نمی کردند، این رژیم نمی توانست به سوریه حمله کند.

وی افزود: ادامه بازی آمریکا، انگلیس و فرانسه به عنوان شاهد دروغین و مانع تراشی برای شورای امنیت در انجام مسئولیت هایش؛ هرگز نمی تواند مانع از این شود که سوریه به دنبال احقاق حقوق خود نباشد از همین رو سوریه برای بازپس گرفتن جولان اشغالی تلاش کند.

الجعفری تاکید کرد تلاش های اشغالگران صهیونیستی برای تغییر دادن وضعیت جولان سوریه؛ محکوم به شکست است و به هیچ وجه نمی تواند حقوق قانونی و حاکمیتی سوریه را تهدید کند.

وی اظهار داشت عجیب است که گزارش «نیکلای ملادینوف» فرستاده سازمان ملل متحد به منطقه خاورمیانه به جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل و اقدامات سرکوبگرایانه روزانه در حق ساکنان منطقه اشغالی جولان سوریه نپرداخته است.

الجعفری تاکید کرد :ادامه اشغالگری ، شهرک سازی و حذف مساله فلسطین توسط اسرائیل همه از دلایل اصلی حوادث منطقه از جمله نبود ثبات و امنیت است.

وی افزود:هم اکنون زمان آن فرا رسیده که شورای امنیت برای پایان دادن به حملات اسرائیل تدابیر لازمی بیندیشد.

وی تاکید کرد کشورهای حامی رژیم صهیونیستی باید بار دیگر سیاست ها و مواضع خود را بازنگری کنند و بر اساس توافقات و مراجع بین المللی،حقوق قانونی مظلومان را بازپس بگیرند.

الجعفری تاکید کرد سوریه بر موضع ثابت خود مبنی برحمایت از حقوق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود و ایجاد دولت مستقل در سرزمین خود به مرکزیت قدس با تضمین حقوق پناهندگان برای بازگشت تاکید دارد.

وی افزود: به همه آنهائی که در صدد ترسیم دوباره نقشه منطقه بر اساس تمایلات خود هستند می گوئیم سوریه همان گونه که با جنگ بی سابقه تروریستی مقابله کرد در برابر این طرح های ناکارامد نیز می ایستد و آنها را خنثی می کند.

 

جزئیات آخرین تجاوز اسرائیل به سوریه

به دنبال اقدام تجاوزکارانه رژیم اشغالگر در حملات موشکی از زمین و هوا به خاک سوریه، رسانه های سوری بامداد دوشنبه از اقدام تلافی جویانه دمشق در شلیک چندین فروند موشک به منطقه «جبل الشیخ» در «جولان» اشغالی خبر دادند.

 روزنامه الوطن سوریه اعلام کرد: سامانه دفاعی پاتریوت رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی فعال شده و در صدد برآمده تا موشک های شلیک شده به شمال فلسطین اشغالی را رهگیری کند.

شبکه تلویزیونی المیادین نیز گزارش داد که هواپیماهای شناسایی رژیم صهیونیستی در آسمان جولان اشغالی و روستاهای بخش شرقی جنوب لبنان به پرواز درآمده اند و ارتش تل آویو نورافکن های دیده بانی منطقه جبل الشیخ را خاموش کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین در اطلاعیه ای اعلام کرد: به دلیل حوادث جاری در مرزهای شمالی، تصمیم به بستن منطقه جبل الشیخ به روی بازدید کنندگان گرفتیم.

 یک منبع نظامی سوری نیز در تشریح اقدامات تجاوزگرانه صهیونیست ها به خاک سوریه گفت: ساعت 1.10 دقیقه بامداد دوشنبه به وقت محلی، صهیونیست ها، از زمین و هوا حملات سنگینی را از طریق سلسله موشک های هدایت شونده به سوریه انجام دادند.

این فرمانده نظامی سوری به سانا اعلام کرد: پس از این حملات، پدافند هوایی ما سریعاً وارد عمل شد و موشک های متخاصم را رهگیری و پیش از اصابت به هدف، منهدم کرد.

بر اساس گزارش این مقام نظامی سوری، تجاوز اسرائیل از سمت «اصبع الجلیل» (لبنان) و دریاچه «طبریا» در شمال فلسطین اشغالی و با استفاده از انواع سلاح ها صورت گرفته است.

برخی رسانه ها، شمار موشک های متخاصم صهیونیستی به خاک سوریه را 29 عدد تخمین می زنند که هیچ یک به هدف اصابت نکرده است.

روسیه نیز در واکنش به تجاوز مکرر صهیونیست ها به دمشق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: واحدهای پدافند هوایی سوریه با استفاده از تسلیحات تحویل داده شده از طرف روسیه، حمله هوایی اسرائیل را دفع کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه ای این حمله را برعهده گرفت و مدعی شد: به سوریه هشدار می دهیم که از هرگونه تلاش برای حمله به اراضی اشغالی خودداری کند.

این سومین حمله به سوریه از آغاز سال 2019 میلادی است.

نخستین حمله جنگنده های اسرائیلی به اطراف دمشق در سال جدید میلادی به 11 ژانویه (21 دی) بر می گردد که توسط پدافند هوایی سوریه دفع شد.

ارتش تل آویو در سال 2018 میلادی نیز 12 بار اقدام به حملات متجاوزانه به سوریه کرد که اکثر آنها از سوی نیروی هوایی سوریه ناکام ماند.

از سوی دیگر، وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در جریان حمله ارتش اسرائیل به پایتخت سوریه، سامانه دفاع موشکی سوریه بیش از ۳۰ موشک و بمب هدایت شونده را در آسمان دمشق رهگیری و نابود کرده است.​

 بر اساس این بیانیه چهار سرباز سوریه‌ای در جریان این حمله کشته شده اند و شش نظامی دیگر زخمی شدند.

دیده بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان سوری نیز مدعی شد که در این تجاوز 11 تن کشته شدند.

در تحولی دیگر، یک منبع نظامی بلندپایه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که تجاوز اسرائیل سنگین ترین تجاوز بوده و سامانه دفاع هوایی سوریه با مقابله با این تجاوز شایستگی و کارآیی خود را ثابت کرده است.

این منبع تصریح کرد که سامانه دفاع هوایی سوریه  38 موشک اسرائیلی را در حومه دمشق،«القنیطره» و «السویداء» سرنگون کرد.

در پی آن روز دوشنبه ارتش رژیم اسرائیل اعلام کرد که در جریان تجاوز اخیر به سوریه از خط تماس با نظامیان روسیه در سوریه استفاده کرده است.

«جوناتان کونریکس» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت که ارتش این رژیم در جریان حملات هوایی و موشکی به سوریه از خط تماس با نظامیان روس استفاده کرده است.

این سخنگو به خبرنگاران گفت: ابزار جلوگیری از برخورد فعالیت می کند و دو طرف از آن استفاده می کنند و به شکل روتینی شب گذشته فعالیت کرده است.

در همین حال، رژیم اشغالگر اذعان کرد که در جریان تجاوز اخیر به سوریه بیشتر موشک های شلیک شده توسط پدافند سوریه سرنگون شده است. این مساله را تحلیلگران اسرائیلی نیز مورد تأکید قرار دادند و گفتند که سامانه دفاعی سوریه بیشتر موشک های شلیک شده توسط اسرائیل سرنگون کرده است.

همچنین این رژیم اذعان کرد که موشک سوریه ای که به سمت اراضی اشغالی شلیک شده است موشک زمین به زمین بوده و نه زمین به هوا؛ امری که به شکلی روشن و واضح حکایت از آن دارد که سوریه به شکل کاملا بررسی شده و دقیق تصمیم گرفته است که با شلیک این موشک به رژیم اشغالکر پیام شدیداللحنی بدهد مبنی بر این که قواعد بازی قدیمی به پایان رسیده است و دمشق آماده رویارویی با این رژیم است. 

تحلیلگران و ناظران همچنین بر سر یک واقعیت توافق دارند و آن اینکه موشکی که از اراضی سوریه به سمت اراضی اشغال شلیک شد از نوع سنگین وزن بود؛ امری که تأکید می کند دولت سوریه تصمیم به شلیک این موشک گرفته است و مساله اشتباهی بودن آن نیست بلکه سوریه رسما تصمیم گرفته است که قواعد درگیری را تغییر دهد. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.