نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل هشدار داد که در سایه عدم واکنش بین المللی به تجاوز اخیر اسرائیل به فرودگاه بین المللی دمشق، سوریه فرودگاه تل آویو را مورد حمله قرار می دهد.

 

به گزارش جماران به نقل از المیادین،«بشار الجعفری» نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل هشدار داد که در سایه عدم واکنش بین المللی به تجاوز اخیر اسرائیل به فرودگاه بین المللی دمشق، سوریه فرودگاه تل آویو را مورد حمله قرار می دهد.

الجعفری در سخنرانی خود در شورای امنیت این پرسش را مطرح کرد که: آیا  جنگ طلبان در شورای امنیت سازمان ملل از سوریه می خواهند برای جلب توجه شان در عملی کردن حق دفاع از خود، واکنش متقابل نشان دهد و فرودگاه تل آویو را مورد حمله قراردهد؟

وی افزود که اگر ناکامی شورای امنیت و حمایت نامحدود آمریکا به دور از هر گونه مساله ای  حتی به شکل ظاهری نبود این حملات و تجاوزهای اسرائیل به سوریه صورت نمی گرفت.

الجعفری در ادامه تأکید کرد که حمایت اسرائیل از گروه های تروریستی توسط شورای امنیت با حمایت کشورهای غربی و شاهدان دروغین محکوم نشده است و این امر جلوی سوریه را از بازپس گیری بلندی های جولان اشغالی را نمی گیرد.

الجعفری گفت: اگر کشورهای عضو دائم شورای امنیت از این رژیم صهیونیستی حمایت نمی کردند، این رژیم نمی توانست به سوریه حمله کند.

وی افزود: ادامه بازی آمریکا، انگلیس و فرانسه به عنوان شاهد دروغین و مانع تراشی برای شورای امنیت در انجام مسئولیت هایش؛ هرگز نمی تواند مانع از این شود که سوریه به دنبال احقاق حقوق خود نباشد از همین رو سوریه برای بازپس گرفتن جولان اشغالی تلاش کند.

الجعفری تاکید کرد تلاش های اشغالگران صهیونیستی برای تغییر دادن وضعیت جولان سوریه؛ محکوم به شکست است و به هیچ وجه نمی تواند حقوق قانونی و حاکمیتی سوریه را تهدید کند.

وی اظهار داشت عجیب است که گزارش «نیکلای ملادینوف» فرستاده سازمان ملل متحد به منطقه خاورمیانه به جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل و اقدامات سرکوبگرایانه روزانه در حق ساکنان منطقه اشغالی جولان سوریه نپرداخته است.

الجعفری تاکید کرد :ادامه اشغالگری ، شهرک سازی و حذف مساله فلسطین توسط اسرائیل همه از دلایل اصلی حوادث منطقه از جمله نبود ثبات و امنیت است.

وی افزود:هم اکنون زمان آن فرا رسیده که شورای امنیت برای پایان دادن به حملات اسرائیل تدابیر لازمی بیندیشد.

وی تاکید کرد کشورهای حامی رژیم صهیونیستی باید بار دیگر سیاست ها و مواضع خود را بازنگری کنند و بر اساس توافقات و مراجع بین المللی،حقوق قانونی مظلومان را بازپس بگیرند.

الجعفری تاکید کرد سوریه بر موضع ثابت خود مبنی برحمایت از حقوق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود و ایجاد دولت مستقل در سرزمین خود به مرکزیت قدس با تضمین حقوق پناهندگان برای بازگشت تاکید دارد.

وی افزود: به همه آنهائی که در صدد ترسیم دوباره نقشه منطقه بر اساس تمایلات خود هستند می گویئم سوریه همان گونه که با جنگ بی سابقه تروریستی مقابله کرد در برابر این طرح های ناکارامد نیز می ایستد و آنها را خنثی می کند.

 

 دفع حمله بزرگ جبهه النصره توسط ارتش

در تحولی دیگر، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش سوریه حمله بزرگ گروه تروریستی جبهه النصره به مواضعش در استان«ادلب» را دفع کرد.

«سرگئی سولوماتین»رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه گفت که باندهای جبهه النصره به مواضع نیروهای ارتش سوریه به شکل همزمان در دو منطقه «ابو الضهور» و «ابو شرجی» حمله کردند.

وی افزود که باندهای جبهه النصره در دو گروه 200 نفره به دو محور حمله کردند در حالی که بین 15 تا 20 خودروی مجهز به تیربارهای سنگین در اختیار داشتند.

این فرمانده روسی در ادامه گفت که تروریست ها توانستند به عمق 1.5 کیلومتر در خطوط دفاعی ارتش سوریه نفوذ کنند اما ارتش با آنها مقابله کرد و آنها را به پشت خطوط تماس به عقب راند و تروریست ها با تحمل تلفات سنگین مجبور به فرار شدند.

مرکز آشتی روسیه در «حمیمیم» تأکید کرد که 400 فرد مسلح جبهه النصره به مواضع ارتش سوریه در مناطق کاهش تنش در ادلب حمله کردند.

این مرکز تأکید کرد که برای در جریان گذاشتن ترکیه از تحولات در ادلب با ترک ها تماس برقرار کرده است.

از سوی دیگر، خبرنگار المیادین در سوریه نیز گفت که ارتش سوریه با عناصر جبهه النصره در منطقه «جمعیه الزهراء» و در نزدیکی مزارع «الملاح» در شمال غرب حلب درگیر شد.

این خبرنگار افزود که ارتش سوریه نفوذ عناصر جبهه النصره به نقاط ارتش در غرب ابوالضهور در ریف شرقی ادلب را دفع کرد. 

 

انفجار در لاذقیه

از جهتی دیگر، در پی انفجار یک خودرو بمب گذاری شده در میدان «حمام» در شهر«لاذقیه» یک شهروند سوری جان خود را از دست داد و 14 تن دیگر زخمی شدند

خبرنگار سانا از وقوع انفجار خودرو  بمب گذاری شده از نوع  وانت در میدان حمام در شهر لاذقیه و کشته شدن یک تن و جراحت 4 ا تن دیگر علاوه بر ورود خسارات مادی خبر داده بود.

 دکتر «هوزان مخلوف» مدیر اداره بهداشت در لاذقیه به خبرگزاری سانا تصریح کرد که آمبولانش ها جسد یک  کشته و14 تن مصدوم دیگر  به بیمارستان منتقل کردند.

 

تحریم های جدید آمریکا علیه سوریه

مجلس نمایندگان آمریکا بامداد چهارشنبه به بهانه‌های حقوق بشری، طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه دولت سوریه و «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» این طرح از دولت آمریکا می‌خواهد که به بهانه‌های حقوق بشری، تحریم‌های جدیدی را علیه حامیان دولت سوریه و هر شخص یا نهادی که بخواهد با بخش‌های انرژی، هوافضا و تجاری این کشور همکاری داشته باشد، تحریم کند.

کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با صدور بیانیه‌ای در این باره توضیح داد: «این قانون رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند که علیه حامیان مالی یا تجاری دولت سوریه، شامل دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی، بانک مرکزی، فروشندگان هواپیما و قطعات یدکی به خطوط هوایی سوریه، پیمانکاران ساختمانی و مهندسی، تحریم‌هایی را وضع کند».

این بیانیه اما شرطی را برای امکان تسهیل و لغو تحریم‌ها به صورت موردی قرار می‌دهد و آن بدین شرح است که طرف‌های متعامل با دولت سوریه، ابتدا «مذاکرات معنی‌دار» با دولت آمریکا انجام دهند و همچنین «خشونت‌ها علیه غیرنظامیان» متوقف شود.

این طرح هنوز در مجلس سنا به دلیل اعتراض سناتورهای دموکرات به تعطیلی دولت فدرال آمریکا، تصویب نشده اما کاخ سفید وعده داده که در صورت موافقت سنا، با هر طرحی که دسترسی دولت سوریه به سیستم مالی بین‌المللی و صدور روادید برای مقامات سوری را محدود نماید، حمایت می‌کند.

این در حالی است که پیشتر شورای اروپا نیز به بهانه‌های مشابه، از افزودن نام 20 فرد و 6 نهاد به فهرست تحریم‌های اروپا علیه سوریه و روسیه خبر داده بود.

 

ارتقای سطح روابط دیپلماتیک اردن با سوریه

دولت اردن تصمیم گرفته است برای سفارت این کشور در دمشق پایتخت سوریه، کاردار منصوب کند.

«سفیان القضاه» سخنگوی وزارت امور خارجه اردن اعلام کرد: تصمیم گرفتیم یک دیپلمات به‌عنوان کاردار سفارت اردن در دمشق پایاخت سوریه منصوب شود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت سفارت اردن در دمشق از آغاز بحران سوریه در سال 2011 ادامه داشته است، گفت: این تصمیم  مطابق با سیاست اردن است. ما همواره طرفدار یک راه‌حل سیاسی که مورد قبول مردم سوریه باشد و امنیت و ثبات را در این کشور مجددا برقرار کند، بوده‌ایم.

 تاکنون تنها چند کارمند، در سفارت اردن در دمشق مشغول بوده‌اند. وزارت امور خارجه این کشور در می 2014 سخنان «بهجت سلیمان» سفیر وقت سوریه در امان علیه دولت اردن را محکوم کرد و از وی خواست طی 24 ساعت این شهر را ترک کند.

متعاقب این رخداد، همچنین گذرگاه مرزی «جابر-نصیب» به عنوان شاهراه ارتباط تجاری و تردد بین سوریه و اردن سه سال پیش به دلایل امنیتی مسدود ولی در 15 اکتبر سال 2018 بازگشایی شده بود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.