پیام گروه طالبان روشن است و می گوید که نیروهای آمریکایی که تعداد آن ها 14 هزار نظامی است باید فورا از افغانستان و پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، بیرون بروند.

به گزارش جماران،عبدالباری عطوان نویسنده  و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: یک واحد ویژه از عناصر وابسته به گروه طالبان حمله سنگین و برنامه ریزی شده به شکل خوب به یک مجتمع نظامی وابسته به دولت افغانستان در ولایت«میدان وردک» در مرکز این کشور انجام داد که منجر به کشته شدن نزدیک به دویست تن از نیروهای امنیتی افغانستان از جمله هشت فرمانده این مرکز نظامی شد که بیشتر آنها درجه سرلشکر دارند. در این حمله همچنین صدها تن زخمی شدند که حال بیشترشان وخیم است.

دولت افغانستان درباره تعداد قربان و شیوه ای که حمله صورت گرفت و نیز شیوه ای که این نفوذ امنیتی بزرگ صورت گرفت پنهانکاری می کند اما گروه طالبان که مسئولیت این حمله را به عهده گرفت تأکید کرد که ورودی مرکز در ابتدا منفجر شد و با یک خودرو از نوع «هانفی» ساخت آمریکا که در حمله سابق به نیروهای آمریکایی آن را به دست آورد، به این مرکز حمله کرد.

همانطور که «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان گفت گروه طالبان به عمد این حمله را همزمان با آغاز مذاکرات با هیأت آمریکایی به رهبری «زلمای خلیل زاد» فرستاده ویژه آمریکا در دوحه پس از تهدیدش به خروج از این مذاکرات به دلیل وقت کشی آمریکایی ها انجام داد.

پیام گروه طالبان روشن است و می گوید که نیروهای آمریکایی که تعداد آن ها 14 هزار نظامی است باید فورا از افغانستان و پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، بیرون بروند؛انتخاباتی که برگزاری آن تا ماه جولای آینده بنابر درخواست آمریکا به امید رسیدن به راه حل سیاسی پیش از انتخابات به تأخیر افتاد. پیش از این قرار بود انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ماه آوریل آینده برگزار شود.

طالبان بر بیش از 70 درصد از اراضی افغانستان سیطره دارد و حاضر نیست در مقابل تأمین خروج امن برای نیروهای آمریکایی  از درخواست هایش برای تحویل حکومت  به این گروه چشم پوشی کند چیزی که رهبران آمریکا که خواستار مشارکت طالبان و احزاب افغانستانی دیگر در قدرت هستند، آن را رد می کنند.

گروه طالبان طرح آمریکا در افغانستان را ناکام کرد؛ طرحی که بر اساس خوشبینانه ترین ارزیابی ها تا کنون برای خزانه آمریکا بیش از دو تریلیون دلار هزینه در بر داشته است. این گروه (به ادعای عبدالباری عطوان) شبکه ای از ائتلاف های قوی با دشمنان دیروز مانند روسیه و ایران به وجود آورد که قادرش ساخته سلاح های پیشرفته ای را به دست آورد، این علاوه بر سلاح هایی است که از نیروهای ارتش افغانستان به دست می آورد،ارتشی که هزاران نیرویش از آن جدا شده و با سلاح ها و تجهیزات کامل نظامی خود به صفوف طالبان پیوسته اند.

خلیل زاد افغانستانی تبار فرستاده ویژه آمریکا به خوبی می داند که ماه های بهار آینده برای نیروهای آمریکایی بسیار سخت و دشوار خواهد بود زیرا حملات طالبان به دلیل ذوب شدن برف ها ، معتدل شدن آب و هوا و بازگشایی بیشتر جاده ها دو برابر می شود به همین دلیل تلاش می کند که در سریع ترین زمان ممکن به توافق دست یابد ولی حرف و اول آخر را به باور ما گروه طالبان می زند.

امارت اسلامی طالبان که حمله آمریکا در ماه اکتبر سال 2001 پس از حوادث یازدهم سپتامبر سرنگون شد به شکل سریعی در حال تبلور است و بعید نیست که زمان اعلام آن نزدیک شده باشد آن هم پس از خروج نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف ناتو و تن دادن آن به شکست برای جلوگیری از تلفات مادی و انسانی بیشتر.

 

جزئیات حمله مرگبار طالبان

روز گذشته -دوشنبه- دولت افغانستان اعلام کرد که در حمله بامداد دوشنبه توسط طالبان به یک پایگاه نظامی در ولایت «وردک» بیش از 126 مامور امنیتی جان خود را از دست دادند.

پیش‌تر دولت افغانستان اعلام کرده بود ۱۲ نیروی امنیتی در این حمله کشته شده اند و برخی منابع نیز تعداد کشته شده ها را 50 تن اعلام کرده بودند.

در همین حال«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان اعلام کرد این گروه مسئول این حمله بوده است.

 خبرگزاری رویترز به نقل از «محب‌الله شریف‌زای» سخنگوی والی وردک گزارش داد که  انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده باعث کشته شدن ماموران شده است. به گفته همین منبع دو عنصر مسلح طالبان سعی داشتند وارد پایگاه شوند که با تیراندازی سربازان ارتش، از پای در آمدند.

مقام‌های امنیتی محلی می‌گویند یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی این پایگاه را کشف و مواد منفجره در آن را خنثی کرده اند.

همچنین احتمال افزایش قربانیان این حمله وجود دارد.

طالبان در ماه‌های گذشته با وجود شرکت در مذاکرات صلح با قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، حملات مرگ‌بار خود به ساختمان‌های نظامی و اداری دولتی را شدت بخشیده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.