به نظر می‌ رسد نقشه دوم یا همان «پلان بی» ترزا می برای برگزیت، عملا نقشه دومی نیست. این مساله احتمال خروج بی‌ توافق انگلیس از اتحادیه اروپا را بیش از پیش قوت می‌ بخشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، اسکای نیوز گزارش داد سخنرانی «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در مورد طرح ثانویه برگزیت بسیار شبیه سخنرانی اش در مورد طرح اولیه بود و تنها تفاوت های جزئی ای داشت. هنوز یک دقیقه بیشتر از آغاز سخنرانی ترزا می در پارلمان این کشور نگذشته بود که صدای یک زن از سمت اعضای حزب کارگر به گوش رسید که فریاد زد: «هیچ تغییری نکرده است.»

ترزا می‌ شامگاه گذشته در برابر نمایندگان پارلمان گفت: من به مذاکرات با همکاران از جمله حزب اتحاد گرای ایرلند شمالی در مورد حصار امنیتی در این هفته ادامه و جمع بندی این مذاکرات را به اتحادیه اروپا ارائه خواهم داد.

بر خلاف انتظارات، ترزا می‌ تنها به اعلام تغییر شیوه خود بسنده کرد و از ادامه حمایت جدی از حقوق کارگران و محیط زیست پس از خروج از اتحادیه اروپا خبر داد.

ترزا می‌ به ویژه بر مخالفت خود با برگزاری همه پرسی دوم یا به تعویق انداختن زمان برگزیت که برای 29 ماه مارس تعیین شده است تاکید کرد.

اظهارات ترزا می‌ در پارلمان انگلیس از سوی نمایندگان حزب اتحادگرای دموکراتیک که متحد می‌ در پارلمان هستند دلگرم کننده ارزیابی شد، اما این سخنان خشم مخالفان را برانگیخته است.

بیانیه نخست وزیر کاملا قابل پیش بینی بود. این بیانیه را به سختی می توان طرح ب در نظر گرفت. بنابراین به نظر می رسد او تنها در حال وقت گذرانی باشد.

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر در مورد سخنان ترزا می‌ گفت: وی هنوز ابعاد شکست سه شنبه هفته گذشته را زمانی که توافق برگزیت وی که با بروکسل در مورد آن مذاکره کرده بود با 432 رای مخالف و 202 رای موافق رد شد درک نکرده است. این بزرگترین شکست یک دولت در طول تاریخ پارلمان انگلیس است.

کوربین گفت: به نظر می رسد که نخست وزیر در تلاش است همچنان طرح خود را به نتیجه برساند اما باید بداند که حقیقتا در اشتباه است و با مخالفت روبرو خواهد شد. منطق و نتیجه ای که نخست وزیر می تواند از شکست قاطع در مجلس بگیرد این است که خطوط قرمز خود را تغییر دهد اما باید بداند که طرح کنونی غیر قابل تصویب و نتیجه گیری است. آیا او می خواهد با مجلس رو راست باشد و از خطوط قرمز خود درست بردارد یا نه؟ دعوت نخست وزیر برای مذاکره مایه شرمساری است. تمامی سیاستمداران و رهبران احزاب مخالف دولت نظرشان درباره این موضوع یکسان است و مخالف وی هستند و پاسخی مشابه برای وی دارند. نخست وزیر اعلام کرده است شاهد هیچ انعطاف پذیری نبوده است اما او باید بداند تا وقتی که هیچ تغییری در سیاست های خود ندهد هیچ گونه مذاکره ای در کار نخواهد بود.

وی افزود: من از پیشنهاد معافیت برای شهروندان اروپایی ساکن انگلیس در پرداخت عوارض استقبال می کنم. نخست وزیر همیشه می گوید که طرح وی بهترین طرح و گزینه روی میز است اما مذاکرات ما با شرکای اروپایی خودمان بسیار شفاف و بیانگر همه چیز است. من لازم است این مطلب را نقل قول کنم که شورای اروپا همیشه گفته است که انگلیس باید بین خطوط قرمز خود در آینده و یا یک توافق تجاری ساده یکی را انتخاب کند. آنها اعلام کردند در این حالت آماده اند که پاسخی مناسب به ما بدهند. مجلس ما رای به همه پرسی داد. من همچنین رای به اجرای بند 50 توافقنامه لیسبون دادم.

کوربین افزود: اکثریت مجلس از یک توافق اصولی و احترام به نتیجه همه پرسی حمایت کردند اما نخست وزیر باید حقیقتا با واقعیت روبرو شود. او باید این موضوع را بپذیرد که طرح وی کاملا شکست خورده است. با این وجود نخست وزیر بار دیگر به مقر اتحادیه اروپا بازگشته است و به دنبال عقب نشینی بیشتر در رابطه با موضوع ایرلند شمالی است. آیا من می توانم درباره این موضوع از نخست وزیر سوال کنم؟ تفاوت بین تضمین های قانونی و عقب نشینی ها چیست؟ چه باعث شده است که وی فکر کند مذاکره مجدد در ماه دسامبر به موفقیت در ماه ژانویه ختم می شود؟ این موضوع بسیار مضحکی است. بنابراین نخستین کاری که نخست وزیر باید انجام دهد این است که باید این موضوع را که اکثریت مجلس مخالف خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا هستند به رسمیت بشناسد و نبود توافق را رد کند. از طرف دیگر او باید به تلف کردن منابع ملی کشور در این رابطه پایان دهد. 

کوربین افزود: آیا من می توانم از نخست وزیر بخواهم که با فیلیپ هاموند و همچنین با وزیر خارجه خود دیداری داشته باشد. شاید آنها بتوانند او را متقاعد کنند که هرگونه خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا غیر ممکن است. نخست وزیر همیشه اعلام کرده است که به خاطر مردم ایرلند شمالی می خواهد از سیاست مرزهای مستحکم پرهیز کند اما هرگونه خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا به منزله مرزهای مستحکم برای ایرلند شمالی و عمل نکردن نخست وزیر به تعهداتش است. آیا او در حقیقت خواهان مرزهای مستحکم است؟

وی در ادامه افزود: حزب کارگر طرح خود را ارائه کرده است و من معتقدم اکثریت نمایندگان مجلس از این طرح حمایت می کنند. این یک اتحادیه گمرکی جامع با اتحادیه اروپا است که ما می توانیم در آنجا نظر و حرف خود را به کرسی بنشانیم و بر روی یک بازار واحد و قدرتمند که تضاد منافع کمتری به همراه داشته باشد, توافق کنیم. این طرح می تواند حقوق کارگران را تضمین کند و تاثیر قابل توجهی بر روی قوانین وارداتی و حفاظت از آنها داشته باشد. ما بارها و از آغاز گفته ایم که مخالف فاجعه خروج از اتحادیه اروپا بدون هیچ توافقی هستیم. ما همچنین گفته ایم نمی خواهیم گزینه آراء عمومی را رد کنیم.

پس از این مجادله در پارلمان، رسانه های انگلیسی گمانه زنی های خود را مطرح کردند. به طور کلی در رسانه‌ های روز سه شنبه انگلیس بیش از همه فرضیه همه پرسی دوم مطرح است که شانس موفقیت هم دارد. گاردین بر مخالفت نخست وزیر با رای گیری جدید تاکید کرد که از دیدگاه ترزا می «همبستگی اجتماعی» را در انگلیس تهدید می‌ کند.

روزنامه‌ های دیلی میل، سان و تلگراف هم به حمایت جرمی کوربین از طرح نمایندگان حزب کارگر پرداختند. 

شماری از تحلیلگران هم فرضیه خروج بدون توافق با اتحادیه اروپا را مطرح کرده اند.

اعضای پارلمان قرار است سه‌ شنبه آینده در روزی سرنوشت ساز درباره طرح جایگزین نخست‌ وزیر انگلیس برای نحوه خروج از اتحادیه اروپا رای دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.