اشرف غنی و عبدالله عبدالله به طور جداگانه به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ثبت‌ نام کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نشنال در گزارشی نوشت: «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی، رسما کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افغانستان شدند. غنی و عبدالله پس از انتخابات سال 2014 حکومت وحدت ملی تشکیل دادند.

میان 14 کاندیداها انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افغانستان اشرف غنی و عبدالله عبدالله از مطرح‌ ترین چهره‌‌ های سیاسی به شمار می‌ روند.

اشرف غنی پس از ثبت نام در انتخابات گفت: «ما صلح را به ارمغان خواهیم آورد، اما آن را گدایی نخواهیم کرد.» او همزمان وعده داد که با فقر مبارزه خواهد کرد.

غنی گفت که تیم او عزم، نیت و طرح دارد و می‌ خواهد فصل ناتمام تاریخی که اساسش را «امان‌الله خان» پادشاه افغانستان گذاشته بود، تکمیل کند.

عبدالله گفت که با استفاده از حق شهروندی خود به نمایندگی از حزب جمعیت اسلامی و با حمایت حزب جنبش ملی اسلامی و حزب وحدت وارد مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شده است. شعار تیم عبدالله، «ثبات و همگرایی» اعلام شد و عبدالله گفت که نگرانی‌ هایی درباره وجود مشکلات در کمیسیون انتخابات گزارش شده است.

عبدالله عبدالله گفته است که اگر در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده پیروز شود، رئیس اجرایی برای دولت انتخاب خواهد کرد. اما اشرف غنی مایل است این پست را حذف نکند.

عبدالله عبدالله، «عنایت الله بابر فرهمند» عضو حزب «جنبش ملی»، و «اسدالله سعادتی» عضو حزب «وحدت اسلامی» را به عنوان معاون اول و دوم خود معرفی کرده است.

اشرف غنی، «امرالله صالح» رئیس «نهاد روند سبز»، از ولایت «پنجشیر» و از نزدیکان احمد شاه مسعود را به عنوان معاون اول و «سرور دانش» را معاون دوم خود معرفی کرد. سرور دانش معاون دوم کنونی اشرف غنی است.

پیش از این دو، «گلبدین حکمتیار» رهبر «حزب اسلامی» و از چهره‌ های مناقشه‌ برانگیز افغانستان، «رحمت‌ الله نبیل» رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان و «احمد ولی مسعود» برادر «احمد شاه مسعود» نیز کاندیدای انتخابات ریاست‌ جمهوری شده بودند.

ثبت نام کاندیداهای انتخاباتی هم در حالی برگزار می‌ شود که افغانستان تقریبا هر روز شاهد حملات خونبار نیروهای طالبان و سایر گروه‌ هایی است که با داعش مرتبط هستند.

مذاکرات صلح با طالبان که تقریبا نیمی از خاک افغانستان را تحت کنترل دارند، از مهم ترین چالش‌ های پیش روی این کشور برای پایان درگیری‌ های داخلی افغانستان است.  

اشرف غنی و عبدالله عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 به دور دوم راه یافتند. اما پیش از اعلام نتیجه دور دوم انتخابات عبدالله عبدالله از تقلب گسترده در نتیجه این انتخابات خبر داد و هشدار داد که به نتیجه اعتراض خواهد کرد.

سپس در افغانستان حکومت وحدت ملی تشکیل شد و کمیسیون انتخابات افغانستان از اعلام نتیجه دور دوم انتخابات که از قرار بنا بود، اشرف غنی را برنده اعلام کند، چشم‌ پوشی کرد.

در حکومت وحدت ملی، اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله مدیر اجرایی شدند. این طرح قرار بود دو سال طول بکشد، اما تاکنون ادامه داشته و نتیجه آن دولتی با اختلاف‌ نظرات عمیق به ویژه در سیاست‌ های مقابله با طالبان بوده است. 

در انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان، احمد ولی مسعود، محمد حنیف اتمر، عبدالطیف پدرام، حکیم تورسن، سید نورالله جلیلی، عنایت الله حفیظ، زلمی رسول، نورالحق علومی، گلبدین حکمتیار، رحمت الله نبیل، فرامرز تمنا، ابراهیم الکوزی، نور رحمان لیوال، شهاب حکیمی و شیدا محمد ابدالی به عنوان کاندیدا ثبت نام کرده‌ اند. بنا به تقویم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، قرار است فهرست ابتدایی کاندیداها پس از بررسی مدارک و اسناد آنان 16 بهمن و فهرست نهایی کاندیدهاپس از بررسی کمیسیون شکایت‌ های انتخاباتی 6 فروردین سال بعد اعلام شود. انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 29 تیرماه سال بعد برگزار می شود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.