وقتی ترامپ از تعطیلی دولتش مفتخر است، صدها هزار کارگر آمریکایی چوبش را می خورند!

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در گزارشی نوشت تعطیلی دولت آمریکا ادامه دارد و بیش از 29 روز از آن می گذرد.

رهبران دموکرات ها در کنگره آمریکا پیشنهاد تازه «دونالد ترامپ» برای پایان دادن به تعطیلی بخش هایی از دولت وی را رد کرده اند.

رئیس جمهور آمریکا روز شنبه طی نطقی در کاخ سفید پیشنهاد کرد که در ازای اعطای حمایت های قانونی موقت به دو گروه مشخص از مهاجران غیرمجاز، دموکرات ها با تامین بودجه 5.7 میلیارد دلاری دیوار مرزی مکزیک موافقت کنند.

ترامپ گفت: «این یک مصالحه عاقلانه است که هر دو حزب باید آن را بپذیرند.»

رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد داد که دو برنامه فدرال برای ممانعت از اخراج مهاجران غیرمجاز را سه سال تمدید بکند. برنامه اول تحت عنوان «وضعیت محافظت شده موقت» (تی پی اس) مانع از اخراج مهاجران غیرمجاز از کشورهایی نظیر سودان، هائیتی، السالوادور و نیکاراگوئه می شود که دچار جنگ یا فاجعه انسانی بوده اند. برنامه دوم معروف به داکا - که در سال 2012 توسط باراک اوباما رئیس جمهور سابق اعلام شد - شامل حدود 700 هزار مهاجر جوان عمدتا لاتین تباری است که والدینشان در کودکی آنها را به طور غیرمجاز به آمریکا آورده اند.

پیش از نطق ترامپ، «نانسی پلوسی» رهبر اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان، پیشنهاد رئیس جمهور آمریکا را غیرقابل قبول دانست و گفت که این طرح در صحن مجالس نمایندگان و سنا رای نخواهد آورد.

پلوسی هفته گذشته از ترامپ خواست که با توجه به ادامه تعطیلی دولت و مشکلات بر سر تامین امنیت سخنرانی سالانه رئیس‌ جمهور در کنگره در روز 29 ژانویه (9 بهمن)، این جلسه به زمان دیگری موکول شود یا ترامپ متن کتبی سخنرانی خود را به کنگره بفرستد و شخصا به آنجا نرود.

این سخنرانی که به طور سنتی از اکثر شبکه‌ های تلویزیونی آمریکا به صورت زنده پخش می‌ شود یکی از مهم‌ ترین سخنرانی‌ های سالانه روسای جمهور محسوب می‌ شود و اغلب از پربیننده‌ ترین برنامه‌ های تلویزیونی است.

ترامپ هم در واکنش سفر پلوسی و شماری از نمایندگان کنگره به بلژیک و افغانستان را با لغو پرواز هواپیمای نظامی آنها، برهم زد.

اختلاف بر سر تامین بودجه دیوار مذکور - که یکی از وعده های انتخاباتی مهم ترامپ است - از 22 دسامبر یک چهارم دولت فدرال (حدود 800 هزار کارمند) را تحت تاثیر قرار داده است؛ به این ترتیب، هزاران کارمند امنیت فردوگاه‌ ها، زندانبان‌ ها و ماموران پلیس فدرال (اف‌ بی‌ آی) ناچار به ادامه کار بدون مزد شده یا به مرخصی اجباری فرستاده شده اند.

این تعطیلی حالا به رکورد تاریخی یک ماه نزدیک می‌ شود.

یکی از تبعات تعطیلی دولت آمریکا که کمتر به آن پرداخته شده، تاثیر منفی آن بر اقتصاد است.

هزینه های فدرال تنها بیش از 20 درصد از کل اقتصاد را تشکیل می دهد. وقتی نیمی از این هزینه ها پرداخت نمی شود، مانند همین حالا، تقاضا برای خرید کالا و دریافت خدمات ضرورتا کاهش می یابد. نتیجه این اقدام، سرمایه گذاری  کمتر و رشد پایین تر است.

اکنون حدود 800 هزار کارمند دولت چک حقوق خود را دریافت نکرده اند. صدها هزار پیمانکار دولت هم حقوق نگرفته اند.هیچ یک از کارمندان فدرال نمی توانند همچون قبل خرید کنند.

این تنها جنبه دیگری از «ترامپونومیکس» (سیاست اقتصادی ترامپ) است که مدعی است رفاه از طریق کاهش مالیات بر شرکت ها و ثروتمندان و در عین حال فشار بر کارگران آمریکایی - افرادی که بیشترین خرید را دارند، تامین می شود.

یک سال پیش ترامپ و جمهوری خواهان کنگره پیش بینی کردند کاهش مالیات شرکتی توسط آنها موجب افزایش سرمایه گذاری تجاری می شود که در نهایت به رشد اقتصادی سریع تر و حقوق بالاتر می انجامد.

اما این فکری عبث بود. به جای سرمایه گذاری بیشتر، شرکت های آمریکایی از طرح های سرمایه گذاری خود عقب نشینی کردند.

طرح کاهش مالیات در شش ماهه تصویب خود به سر می برد. سرمایه گذاری شرکتی در نیمه اول سال 2018 رشد سالانه 10 درصدی داشت اما در سه ماهه سوم، به 2.5 درصد کاهش یافت. به گزارش موسسه مدیریت عرضه، سفارشات جدید برای تجهیزات تولیدی 11 واحد در ماه دسامبر 2018 کاهش داشته است.

توضیح منطقی این است که شرکت ها سرمایه گذاری نمی کنند تا زمانی که انتظار داشته باشند چنین سرمایه ای به قدر کافی به آنها باز می گردد. این بازگشت سرمایه در صورتی امکان پذیر است که خریدار کافی برای تولیدات شرکت ها وجود داشته باشد.

اما خریدار کافی نیست. در کنار تمامی کارگران و پیمانکاران دولتی که حقوق دریافت نکرده اند، مصرف کنندگان آمریکایی هم به طور کلی با توجه به تورم، اگر چیزی داشته باشند، پس انداز ناچیزی است که باعث می شود استطاعت خرید آنچنانی نداشته باشند. اشتغالزایی خوب است اما پرداخت ها خوب نیست.

وقتی ترامپ مالیات شرکت ها را کاهش داد، قول داد حقوق هر نفر 4000 دلار افزایش یابد. این اتفاق هیچ گاه نیافتاد و در عوض، منافع عایدی از کاهش مالیات غول های شرکتی، به جیب مدیران ارشد اجرایی و سرمایه گذاران بزرگ رفت.

بر خلاف کارگران عادی، ثروتمندان تنها بخش کوچکی از درآمد خود را خرج می کردند. بنابراین تقاضا افت کرد.

در عین حال، کاهش مستمری و مزایای بخش سلامت و بهداشت کارمندان آمریکایی همچنان کاهش یافت. ضمانت های شغلی کمتر از همیشه شد. یک پنجم کارگران اکنون بدون قرارداد، بیمه،  یا پس انداز بازنشستگی مشغول به کارند. 

واکنش ترامپ چیست؟ به کارمندان و کارگران اجازه برونسپاری (خرید کالا از منابع خارج از کشور یا از منابع ناوابسته به اتحادیه های کارگری) بیشتر می دهد. تشکیل اتحادیه های کارگری را دشوارتر می کند. اجازه یادآوری قوانین کار را حتی در کتاب ها هم نمی دهد.

در 2 سال گذشته حدود 4 میلیون آمریکایی پوشش بیمه خود را از دست داده اند. این امر استطاعت آنها رابرای خرید هر چیز دیگری کاهش می دهد.

ترامپ و همقطاران جمهوری خواهش با افزایش پایه حقوق که می تواند پول بیشتری به جیب افراد برای خرج کردن سرازیر کند، مخالفت کرده اند. کف حقوق در حدود 7.25 دلار در ساعت، اکنون بیش از 25 درصد کمتر از نیم قرن پیش در شرایط واقعی است.

موسسه سیاست اقتصادی پیش بینی کرده است که افزایش این رقم به 15 دلار در ساعت، به طور مستقیم یا غیرمستقیم حقوق 41.5 میلیون نفر را افزایش می دهد. این افراد حدود 30 درصد از نیروی کار حقوق بگیر را تشکیل می دهند.

ترامپونومیکس یک ناکامی بزرگ است زیرا وعده های آن شکست خورده است. کاهش مالیات شرکت های بزرگ و ثروتمندان، سرمایه گذاری را تشویق نمی کند. تنها بدهی ملی بزرگ تری ایجاد می کند که باید به شکلی در یک زمانی پرداخت شود.

و چه کسی این بدهی را پرداخت خواهد کرد؟ آمریکایی های طبقه متوسط که چوب سیاست های ترامپ را می خورند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.