وزیر خارجه پیشین آمریکا در خصوص سناریوی تقلب ترامپ در انتخابات 2016 نظرات خود را بیان کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «جان کری» وزیر خارجه پیشین آمریکا در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی ان ان تصریح کرد ترامپ سناریوی تقلب در انتخابات را دنبال می کرد و همین مسئله سبب خویشتنداری باراک اوباما از طرح برخی از مسائل شده بود.

جان کری گفت: من همانند افراد دیگری در دولت اوباما به منابع اطلاعاتی مربوط به رقابت های انتخاباتی 2016 دسترسی داشتیم و اطلاعاتی داشتیم درباره اینکه روسیه چه کار می کند و چگونه فعالیت می کند. اما متاسفانه در آن زمان همه چیز را نمی دانستیم. 

جان کری در مورد نگرانی های اوباما و خودش در مورد تقلب ترامپ گفت: «من با توجه به تجربه حضور در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری می توانم به شما تضمین بدهم که رئیس جمهور (اوباما) به این جمع بندی رسیده بود که ترامپ در فرایندی قرار داشت که زمینه چینی کند تا به صورت بالقوه نتایج انتخابات را نپذیرد. ترامپ آن موقع می گفت در انتخابات تقلب می شود. به نظرم اگر رئیس جمهور (اوباما) شخصا در آن زمان ورود می کرد و می گفت که چنین اتفاقی در جریان است، این کار او می توانست واکنش های منفی شدیدی به همراه داشته باشد. اوباما در تلاش برای جلوگیری از بروز چنین وضعی به نزد «میچ مک کانل» رهبر جناح اکثریت در سنا رفت و از او خواست تا با جریان اطلاعاتی همراهی کند که وجود داشت و همه می دانستند اما میچ مک کانل از این همراهی خودداری کرد.» 

جان کری در مورد دیدار پنهانی ترامپ با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت: آنچه عجیب است داشتن جلسه ای دو ساعته در چنین فضایی است. بسته به صحبتی که مطرح باشد من خودم فقط پنج دقیقه در چنین جلسه ای می ماندم. و بی تردید بعدا نزد مشاوران امنیت ملی خود می آمدم و می گفتم که در این گفت و گوها چه مطالبی مطرح شده است. اما او (ترامپ) ظاهرا خواسته بود که یادداشت های مترجمان نیز از آنها گرفته شود.

وزیر خارجه پیشین آمریکا درباره دیدار ترامپ با پوتین در هلسینکی گفت: «زمانی که رئیس‌ جمهور آمریکا در برابر رئیس‌جمهور روسیه سر تسلیم فرود می‌ آورد و می‌ گوید که به پوتین و جامعه اطلاعاتی وی درباره آنچه که در آمریکا روی داده است، اعتقاد دارد، این لحظه‌ ای شرم آور است.»

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت ترامپ آمریکا را منزوی کرده است.

کری گفت: «اقدامات ترامپ در صحنه بین المللی به آمریکا کمک نکرده است و نشان می‌ دهد که او یک مذاکره کننده نیست. این یک ریاست جمهوری پسرفتی است و منافع آمریکا را تقویت نمی‌ کند.»

وی گفت: «رئیس‌ جمهور ترامپ مذاکره نمی‌ کند. او مردی است که مدعی است بهترین مذاکره کننده در جهان است. او درباره چه مذاکره می‌ کند؟ تصمیم‌ های ترامپ برای خارج کردن نیرو‌ها از سوریه و افغانستان، خروج از پیمان شراکت ترانس -پاسیفیک و معاهده آب و هوایی پاریس آمریکا را منزوی کرده است و ما را از نهاد‌هایی که از زمان جنگ جهانی دوم برای اتحاد جهان ایجاد شدند، خارج کرده است.»

کری درباره احتمال استیضاح ترامپ هم گفت: «به نظرم این یک اشتباه است که کلمه استیضاح را در همه جا منتشر کنیم، زیرا همه چیز را سیاسی می‌ کند. به نظرم جرایم جدی و معافیت‌ های مالیاتی موضوع مهمی هستند. به نظرم این یک اشتباه است که دموکرات‌ ها بدون شواهد به جلو حرکت کنند. اجازه بدهید همه چیز را رابرت مولر بگوید. تحقیقات مهمی در کشور در جریان است و به نظرم مردم آمریکا نیاز دارند آنچه را وجود دارد، بدانند و هضم کنند و ما لازم است به حرف مردم آمریکا گوش فرا دهیم.»

وی درباره احتمال حضورش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 گفت: «من این موضوع را رد نمی‌ کنم. تصور نمی‌ کنم که ما درباره اینکه چه فردی بیاید و چه فردی برود، صحبت کنیم. آنچه که مهم است و باید درباره آن صحبت کنیم این پرسش است که باید به کجا برویم؟ ما به عنوان یک کشور لازم است که بدانیم که به کجا می‌ رویم؟ ما کار‌های خوبی که آمریکا باید انجام دهد، انجام نمی‌ دهیم. من قصد دارم که در این موضوع (انتخابات) مشارکت داشته باشم.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.