پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در پی مخالفت قاطع پارلمان با طرح نخست وزیر؛

عمیق ترین بحران سیاسی انگلیس در 50 سال اخیر ایجاد شد+فیلم

پارلمان انگلیس با طرح نخست وزیر این کشور در مورد چگونگی خروج این کشور از اتحادیه اروپا مخالفت کرد و به این ترتیب بزرگترین شکست یک نخست‌ وزیر انگلیسی در یک قرن گذشته رقم خورد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، بلومبرگ گزارش داد طرح مورد توافق دولت انگلیس و اتحادیه اروپا در موضوع برگزیت، با رای قاطع نمایندگان مجلس عوام رد شد.

شب گذشته و در جریان رای‌ گیری برای این طرح، تنها 202 نماینده با آن موافقت کردند و 432 نماینده دیگر به این طرح رای منفی دادند.

بیش از 100 تن از نمایندگان محافظه‌ کار یعنی هم‌ حزبی ترزا می نیز به صف مخالفان پیوستند و علیه این توافق رای دادند تا به این ترتیب بدترین شکست دولت در مقابل پارلمان در تاریخ نوین انگلیس رقم بخورد.

نمایندگان مجلس عوام در این روز که روزی تاریخی برای انگلیس خوانده می‌ شد، برای آخرین بار به بحث درباره این توافق پرداختند و سپس حدود ساعت 20 به وقت گرینویچ رای گیری درباره آن را آغاز کردند.

با توجه به مباحثی که در روزهای گذشته مطرح شده بود، پیش‌ بینی تحلیلگران این بود که توافق میان لندن و بروکسل رد خواهد شد؛ پیش‌ بینی ای که محقق شد. رای منفی پارلمان شکستی برای رهبری «ترزا می» محسوب می‌ شود؛ بزرگترین شکست در یک قرن گذشته برای نخست وزیر این کشور. آخرین در سال 1864 بود که یک معاهده در مجلس عوام انگلیس رد شد. برخی کارشناسان معتقدند که با این رای، انگلیس گرفتار عمیق ترین بحران سیاسی خود در 50 سال اخیر شده است.

با رد این توافق دو حالت قابل تصور است: یا ترزا می با طرح دومی دوباره به مجلس عوام بازمی‌ گردد و یا همه‌ پرسی دومی با موضوع ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا در این کشور برگزار خواهد شد.

دولت وی تنها تا روز دوشنبه هفته آینده فرصت دارد تا طرح «جایگزین» ارائه کند.

ترزا می پس از رای منفی مجلس عوام اعلام کرد: «کاملا روشن است که مجلس عوام حامی این توافق نیست اما رای امشب چیزی به ما در این باره که بالاخره مجلس طرفدار چیست، نگفت... نه چیزی در این باره که مجلس چگونه می‌ خواهد به تصمیم مردم انگلیس احترام بگذارد و نه اینکه آیا اصلا قصد دارد به این تصمیم احترام بگذارد.»

این شکست بزرگ، واکنش های گسترده ای به دنبال داشت:

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر به عنوان حزب اصلی مخالف دولت پس از رد طرح پیشنهادی ترزا می گفت: «این مفتضح‌ ترین شکست یک دولت انگلیس در پارلمان از سال 1920 تاکنون بوده است و این بدان معناست که نخست وزیر دیگر قدرت و اعتبار لازم برای حکومت را ندارد.» 

او گفت: «در دو سال گذشته، او (ترزا می) تنها یک اولویت داشت: حزب محافظه کار. او نمی تواند بر این باور باشد که پس از دوسال شکست، می تواند برای دستیابی به توافقی خوب برای مردم کشورش مذاکره کند. در مورد مهم ترین مسئله ای که ما اکنون با آن مواجهیم، این دولت اعتماد این مجلس و این کشور را به خود از دست داده است.»

کوربین همچنین با تاکید بر اظهارات قبلی خود مبنی بر «بی‌ اعتمادی‌ کامل» پارلمان به ترزا می، رسما خواستار رای‌ گیری فوری درباره سرنوشت نخست وزیر طی 24 ساعت آینده شد و طرح رای عدم اعتماد به دولت را مطرح کرد.

روسای کمیسیون، شورا و پارلمان اتحادیه اروپا تنها لحظاتی پس از اعلام شکست طرح مورد توافق برگزیت میان دولت ترزا می و بروکسل، ناخرسندی خود را از تصمیم اکثریت قاطع نمایندگان مجلس عوام انگلیس نشان دادند.

«دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا در پیامی توییتری خطاب به سیاستمداران انگلیس نوشت: «اگر رسیدن به توافق را غیرممکن می‌ دانید و کسی هم خروج بدون توافق نمی‌ خواهد، پس چه کسی این شجاعت را دارد تا بگوید که تنها راه حل مفید چیست؟»

سخنگوی تاسک گفته است: ما از نتیجه رای گیری در (پارلمان انگلیس) متاسفیم و از دولت انگلیس می خواهیم که هرچه زودتر موضع خود را در خصوص گام بعدی مشخص کند.

«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپایی نیز به رای پارلمان انگلیس واکنش نشان داد و گفت که اتحادیه اروپا اقدامات خود را برای خروج انگلیس از این اتحادیه بدون توافق تشدید می‌ کند. وی در بیانیه‌ ای گفت: «خطر خروج آشفته انگلیس با رای غروب امروز افزایش یافته است». یونکر افزود: «در حالی که ما خواهان چنین چیزی نیستیم، کمیسیون اروپایی به اقدامات احتمالی خود برای اطمینان از اینکه اتحادیه اروپا آماده است، ادامه می‌ دهد».

«آنتونیو تایانی» رئیس پارلمان اروپا به زبان پرتغالی به شکست طرح ترزا می واکنش نشان داد: «رای لندن به برگزیت یک خبر بد بود. اولویت ما با 3.6 میلیون شهروند اروپایی ساکن انگلیس و انگلیسی های ساکن اتحادیه اروپا است. آنها به قطعیت در آینده احتیاج دارند. ما به مبارزه برای این افراد ادامه خواهیم داد.»

«اولاف شولتز» وزیر دارایی و معاون صدر اعظم آلمان نیز گفته است شکست طرح برگزیت ترزا می در پارلمان انگلیس «روزی تلخ» برای اروپا بود.

اولاف شولتز گفته است: «این روز تلخی برای اروپا است. ما به طور کامل آماده ایم اما یک برگزیت سخت گزینه با کمترین جذابیت برای اروپا و انگلیس خواهد بود.»

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه هم در واکنش گفت: «فشار حالا از طرف انگلیس است [و نه اتحادیه اروپا].» رئیس جمهور فرانسه در مراسم آغاز گفت و گوی بزرگ ملی تاکید کرد در خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا بازنده اصلی انگلیسی ها هستند.

ماکرون که یکی از معدود رهبران «تازه کار» طرفدار گسترش و تقویت اتحادیه اروپا است با انتقاد شدید از همه‌ پرسی برگزیت در سال 2016 گفت: «آن همه‌ پرسی دستکاری شده بود... در جریان آن رفراندوم به مردم دروغ گفته شد.»

«پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا با انتشار پیامی در توییتر رای منفی پارلمان انگلیس به برگزیت را تاسف‌بار دانست و هشدار داد: خروج ناگهانی انگلیس از اتحادیه اروپا یک «فاجعه» برای این کشور خواهد بود و برای اتحادیه نیز تاثیر «منفی» دارد.

وی همچنین نوشت: اسپانیا برای هرنوع احتمال آمادگی داشته و حفظ حقوق شهروندان و مقیمان در این کشور را در اولویت دستور کار خود قرار خواهد داد.

«مایکل بارنیر» نماینده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات خروج، گفت که انگلیس باید رویکردش را مشخص کند. او گفت: «اکنون بر عهده دولت انگلیس است که بگوید گام بعدی چیست. اتحادیه اروپا متحد خواهد بود و مصمم است به توافقی برسد.»

دولت ایرلند نیز گفته است که مشخص است که به رغم شکست طرح ترزا می برای برگزیت، اتحادیه اروپا حاضر به مذاکره مجدد در این خصوص نیست.

در این بیانیه آمده است: «متاسفانه نتیجه رای گیری، خطر یک برگزیت هرج و مرج زده را تقویت می‌ کند. در نتیجه دولت (ایرلند) بر تلاش‌ های خود خواهد افزود تا برای چنین نتیجه‌ ای آماده باشد.»

بازار هم به شکست انگلیس واکنش نشان داد و در پی رای منفی مجلس عوام به توافق دولت انگلیس با اتحادیه اروپا، ارزش پوند مقابل یورو افزایش یافت.

توافق بر سر برگزیت در ماه نوامبر به دست آمد و هدف از آن خروج آرام انگلیس از اتحادیه اروپا در روز 29 مارس بود. اتحادیه اروپا گفته بود که این بهترین و تنها توافق ممکن برای خروج انگلیس از این اتحادیه است.

 

حجم ویدیو: 1.06M | مدت زمان ویدیو: 00:00:10
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.