ترامپ آنکارا را تهدید کرد اگر ترکیه به کردهای سوریه حمله کند، اقتصاد این کشور را نابود می کند.

به گزارش جماران به نقل از وبسایت عربی 21، ارزش «لیر» ترکیه پس از تهدیدهای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه در صورت حمله آنکارا به افراد مسلح کرد در سوریه که واشنگتن از آنها حمایت می کند اقتصاد این کشور را نابود می کند، در برابر دلار کاهش یافت.

لیره ترکیه که در سال گذشته 30 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد صبح امروز به 5.53 لیر در مقابل هر دلار آمریکا رسید.

 این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توئیتر خود، نوشته بود: «حملات خود به بقایای مواضع داعش را ادامه داده و روند خروج نیروهای خود از سوریه را آغاز کرده ایم. در صورت نیاز به مبارزه با داعش از پایگاه‌های نزدیک مان عملیات انجام خواهیم داد. اگر ترکیه به کردها حمله کند، به لحاظ اقتصادی نابودشان خواهیم کرد. یک منطقه حائل 20 مایلی ایجاد خواهیم کرد. از سوی دیگر از کردها نیز می خواهیم که ترکیه را تحریک نکنند.»

ترامپ در ادامه نوشت: «روسیه، ایران و سوریه از سیاست طولانی مدت آمریکا در جنگ با داعش در سوریه بیشترین بهره را بردند؛ ما نیز سود بردیم. اما اکنون زمان آن رسیده که نیروهای ما به خانه بازگردند. این جنگ‌های بی پایان را خاتمه خواهیم داد.»

در مقابل،«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در واکنش به اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در توئیتر خود نوشت: «یکسان خواندن کردها با گروه تروریستی پ.ک.ک و شاخه آنها در سوریه با نام های پ.ی.د/ی.پ.ک یک اشتباه مهلک است. ترکیه با تروریست ها در سوریه مبارزه می کند نه با کردها؛ ما از کردها و بقیه مردم سوریه در برابر تهدید تروریست ها محافظت خواهیم کرد.»

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در این پیام تاکید کرد: «جناب ترامپ نباید تروریست ها شریک و متحد شما باشند. ترکیه از آمریکا انتظار دارد که وظایف و تعهدات خود به عنوان یک شریک استراتژیک را به جای بیاورد.»

«فخرالدین آلتون» رئیس نهاد ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه طی مطلبی در توئیتر خود اظهار داشت: «دولت ما نه دشمن کردها، بلکه حامی آن‌هاست. ترکیه هیچ مشکلی با کردها ندارد.»

وی افزود:« مسئله اصلی امنیت ملی ترکیه است. پایه اصلی مبارزه با تروریسم را هم این مسئله تعیین می‌کند.»

«مولود چاووش‌ اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز طی سخنانی گفت: ترکیه دشمن کردها نیست، بلکه بیش از هر کشوری از آنها حمایت می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه در واکنش به سخنان ترامپ درباره سوریه تصریح کرد: متحدان راهبردی از طریق شبکه‌های اجتماعی بحث نمی‌کنند.

اوغلو در ادامه گفت: ترامپ با فشار بسیار شدیدی مواجه است. برای عدم خروج نیروهای آمریکا از سوریه نیز به او فشار وارد می کنند.

وی همچنین گفت: ایالات متحده آمریکا و همه کشورهای دیگر باید به ترکیه احترام بگذارند.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه تأکید کرد که به واشنگتن ابلاغ کردیم که ترکیه از هیچ تهدیدی هراسی ندارد و به اهداف از طریق تهدیدهای اقتصادی نمی توان رسید.

تهدید بی سابقه رییس جمهور  آمریکا علیه ترکیه در حالی بیان می‌شود که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفته بود برای دستیابی به توافقی با ترکیه در حفاظت از افراد مسلح کُرد در سوریه «خوشبین» است.

پمپئو که در سفری در امارت متحده عربی به سر می بُرد، تصریح کرد: «آمریکا حق مردم ترکیه و حق آقای اردوغان برای حفاظت از کشورشان در برابر تروریست‌ها را به رسمیت می‌شناسد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.