بسیاری از سیاستمداران و دیپلمات ها و تاجران آلمانی گرنل را « فردی که انتقاد را تحمل نمی کند و از خودشیفتگی رنج می برد» توصیف کرده اند که «هیچ فهم و درکی از آلمان و اروپا ندارد.»

به گزارش جماران، مجله «دیر اشپیگل» آلمان در گزارشی فاش کرد که نخبگان سیاسی در آلمان به هر شیوه ممکن تلاش می کنند تا از دیدار یا گفت و گو با«ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در برلین امتناع کنند و وی اکنون به دلیل دخالت های فاحش در امور داخلی این کشور در انزوای سیاسی به سر می برد.

این مجله  نوشت که وقاحت سفر آمریکا به جایی رسید که به شرکت های آلمانی پیام داده و به آنها هشدار داد که احتمال دارد واشنگتن علیه آنها به دلیل حمایت شان از ساخت خط لوله گاز«نورد استریم-2» که گاز روسیه را از طریق آلمان به اروپا منتقل می کند، تحریم هایی اعمال کند.

اشپیگل نوشت:سفرای ایالات متحده آمریکا در آلمان همیشه جایگاه ویژه ای در میان دیپلمات ها داشتند و روابط عمیق  و متمایزی با نمایندگانی از دفتر صدر اعظم آلمان و وزارتخانه های این کشور داشتند به طوری که همیشه سیاستمداران آلمانی به دعوت های آنها پاسخ مثبت می دادند. به طور مثال«فیلیپ مورفی» سفیر سابق آمریکا در آلمان در سال 2012 نشست آشتی میان دو رقیب در اتحادیه دموکرات مسیحی زمانی که ریاستش را «هلموت کهل»سپس «آنگلا مرکل» به عهده داشتند برگزار کرد. زمانی که مورفی جمهوری آلمان فدرال را ترک کرد مجبور شد برای مراسم خداافظی اش به دلیل تعداد زیاد دوستانش استادیوم اولمپیک برلین را برای این مراسم اجاره کند.

این مجله آلمانی نوشت: لیکن جانشین وی یعنی گرنل، سفیر کنونی آمریکا، چهره و جایگاه کاملا متفاوتی دارد تا جایی که «مارتن شولز» رئیس سابق سوسیال دموکرات ها در آلمان این دیپلمات آمریکایی را «افسر استعماری» توصیف کرد، توصیفی که در همان روز نخست سفیر شدنش صورت گرفت زیرا این سفیر از شرکت های آلمانی خواست فعالیت های خود را در ایران کاهش دهند.

مجله آلمانی در ادامه نوشت: در برلین این سفیر تبدیل به فرد غیرمطلوب برای بسیاری از مردم شده است. مسئولان در قدرت از او اجتناب می کنند و درهای خود را به رویش می بندند. فقط عده اندکی در حزب چپگرای «جایگزین آلمان» و «اتحادیه سوسیال مسیحی» فقط تمایل به دیدار با وی دارند. حتی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز او را دور از خود نگه داشته است.

اشپیگل در ادامه نوشت: در پی رسوایی که خبرنگار  روزنامه «کلاس ریلیوتیوس» به وجود آورد،گرنل احساسات ضد آمریکایی را عامل این اتفاقات دانست. به رغم آن که روزنامه نگاران زحمت بررسی برخی مسائل که سفارت آمریکا از آنها خواسته را به خود نمی دهند.با وجود این اشپیگل از اوایل دسامبر تلاش کرد که با گرنل گفت و گو کند اما این اتفاق تا کنون رخ نداده است.

به نوشته این مجله آلمانی بسیاری از سیاستمداران و دیپلمات ها و تاجران آلمانی گرنل را « فردی که انتقاد را تحمل نمی کند و از خودشیفتگی رنج می برد» توصیف کرده اند که «هیچ فهم و درگی از آلمان و اروپا ندارد.»

 اشپیگل در پایان نوشت: در صورتی که سفیر آمریکا اصرار بر دیدار با نمایندگان در بوندستاگ(پارلمان) بکند آنها تلاش می کنند او را دور نگه داشته و با وی خارج از دیوارهای بوندستاگ دیدار کنند و اگر چنین چیزی هم رخ دهد معمولا رسانه ها دعوت نمی شوند.

 

گرنل کیست؟

 پیش از سفر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به واشنگتن  در ماه آوریل سال گذشته میلادی سنای آمریکا پس از ماه‌ها تعلل با اعزام ریچارد گرنل به برلین موافقت کرد.

۵۶ سناتور آمریکایی به گزینه مورد نظر دونالد ترامپ برای ریاست دفتر نمایندگی دیپلماتیک ایالات متحده در آلمان رأی موافق دادند و ۴۲ سناتور رأی مخالف.

آمریکا از ژانویه ۲۰۱۷ که دوره ماموریت «جان امرسون» در آلمان خاتمه یافت سفیر جدیدی به برلین نفرستاده بود. رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا حدود هشت ماه پیش از تأیید  ریچارد گرنل  وی را به عنوان جانشین امرسون معرفی کرد اما مخالفت با اعزام او به برلین، به خصوص در میان سناتورهای حزب دموکرات زیاد بود.

ریچارد گرنل از مشاوران ترامپ و سخنگوی پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد است. یکی از علت‌های مخالفت شماری از سناتورها با او اظهارات زن‌ستیزانه اش بود. گرنل همچنین از کسانی است که نامش در ماجرای دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده مطرح شده است.

در ماه‌های پیش از تأیید گرنل بسیاری از اعضای کنگره آمریکا، از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات بر این نظر تاکید می‌کردند که پست سفیر ایالات متحده در یکی از کشورهایی که از متحدان مهم واشنگتن محسوب می‌شود نباید بیش از این خالی بماند.

 رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا  سناتورهای آمریکایی را برای تعیین تکلیف گزینه پیشنهادی خود برای ریاست سفارت‌خانه این کشور در برلین، پیش از حضور آنگلا مرکل در کاخ سفید در  ۲۷ آوریل سال گذشته  تحت فشار قرار داد.

ریچارد گرنل، از نخستین و پروپا قرص‌ترین حامیان دونالد ترامپ به شمار می‌رود. پشتیبانی گرنل از ترامپ از ابتدای ورود او به مبارزات انتخابات ریاست جمهوری و زمانی آغاز شد که هنوز بسیاری از اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه به کاندیداتوری دونالد ترامپ روی خوش نشان نمی‌دادند.

سفیر آمریکا در برلین، همسو با ترامپ بارها از توافق هسته‌ای با ایران به شدت انتقاد کرد و علیه ایران موضع گرفت. او پس از حمله مشترک موشکی آمریکا، فرانسه و انگلیس به هدف‌هایی در سوریه به بهانه حمله شیمیایی در یک پیام توئیتری نوشته بود که آلمان نیز می‌بایست در این حمله مشارکت می‌کرد.حمله موشکی به سوریه شنبه ۱۴ آوریل/ ۲۵ فروردین به بهانه و ادعای احتمال استفاده از سلاح شیمیایی در حمله ارتش سوریه به شهر «دوما» در منطقه غوطه شرقی انجام شد. آلمان ضمن تائید این عملیات از مشارکت نظامی در آن خودداری کرد.

ریچارد گرنل در یک خانواده مذهبی به دنیا آمده اما به آموزه‌های مسیحیت و رفتن به کلیسا چندان پایبند نیست. این سیاستمدار ۵۱ ساله از سال‌های پایانی دهه ۹۰ قرن بیستم، به طور آشکار از تمایلات همجنس‌ گرایانه خود دفاع کرده و از حامیان قانونی شدن ازدواج همجنس‌گرایان است.

 زمانی که خبر معرفی ریچارد گرنل به عنوان سفیر آمریکا در برلین رسانه‌ای شد شبکه خبری سی‌ان‌ان او را «دیپلماتی با سابقه در زمینه تحریم‌های ایران» معرفی کرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.