در حالی که اف بی آی تحقیق درباره همکاری مخفیانه ترامپ را با روسیه علیه منافع آمریکا آغاز کرده، مایکل کوهن که چندین سال وکیل ترامپ و از نزدیکان او بود، قرار است به پرسش‌ های نمایندگان کنگره به‌ طور مفصل پاسخ دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) تحقیق درباره همکاری مخفیانه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را با روسیه علیه منافع آمریکا آغاز کرده است.

مقامات انتظامی سابق و افراد آگاه از این تحقیقات اعلام کردند در روز‌های پس از اخراج «جیمز کامی» رئیس سابق اف بی آی توسط ترامپ، مقامات انتظامی آمریکا نسبت به رفتار رئیس جمهور نگران شدند و تحقیقاتی را آغاز کردند مبنی بر اینکه آیا او از جانب روسیه علیه منافع آمریکا فعالیت کرده است یا خیر.

اخراج کامی از اف بی آی موجب شد تا «رابرت مولر» دادستان ویژه پرونده روسیه تحقیقاتی را در این خصوص آغاز کند که آیا این اقدام ترامپ با هدف لطمه زدن به تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 میلادی بوده است یا نه. مولر بازرس ویژه‌ ای است که درباره هماهنگی‌ های پنهانی احتمالی میان ستاد انتخاباتی ترامپ و روسیه در جریان مبارزات انتخاباتی 2016 آمریکا تحقیق می‌ کند.

بازرسان اطلاعاتی این تحقیق مجبور بودند این موضوع را بررسی کنند که آیا اقدامات شخص رئیس جمهور تهدید احتمالی برای امنیت ملی بوده است یا خیر.

این مقامات همچنین بررسی کردند آیا ترامپ آگاهانه برای روسیه کار کرده یا ناخواسته تحت نفوذ مسکو قرار گرفته است.

تحقیقاتی که اف بی آی علیه ترامپ آغاز کرد یک جنبه کیفری نیز داشت: آیا اخراج کامی اخلال در فرایند اجرای عدالت است یا خیر.

کاخ سفید و اف بی آی حاضر به ارائه توضیح درباره این گزارش نیویورک تایمز به پایگاه اطلاع رسانی کنگره نشده اند. اما «سارا هاکبی سندرز» سخنگوی کاخ سفید با انتشار بیانیه ای، گزارش منتشر شده در نیویورک تایمز را محکوم کرده و آن را بی پایه و اساس دانسته است.

وی اعلام کرد: بر خلاف اوباما که به روسیه و سایر دشمنان خارجی اجازه داده بود تا آمریکا را کنار بزنند، ترامپ موضع سختگیرانه ای در قبال روسیه اتخاذ کرده است.

در ارتباط با پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا وقایعی در پیش است که می‌تواند برای دونالد ترامپ ناخوشایند باشد. ترامپ پیروز آن انتخابات بود و هیئت ویژه‌ای احتمال ارتباط ستاد مبارزات انتخاباتی او با مسکو را بررسی می‌کند.

این در حالی است که «مایکل کوهن» وکیل سابق ترامپ که چندین سال از نزدیک‌ ترین افراد به او بود، اعلام آمادگی کرده که در ماه میلادی آینده (فوریه 2019) در جلسه پرسش و پاسخ با نمایندگان کنگره شرکت کند. کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که مایکل کوهن روز 7 فوریه (18 بهمن) در جلسه این کمیته شرکت خواهد کرد.

 

43818556_303

 

کوهن می‌ گوید که قصد دارد به پرسش‌ های مردم آمریکا پاسخ دهد، به همین دلیل دعوت برای شرکت در جلسه‌ ای عمومی را پذیرفته است. او می‌ گوید که قصد دارد «گزارشی مفصل و معتبر» از رخدادها ارائه دهد.

مایکل کوهن در پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا شخصیتی کلیدی است. او که با ترامپ دچار اختلاف شد، از او جدا شده و با رابرت مولر همکاری می‌ کند.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه در سفری به ایالت جنوبی «تگزاس» گفت که حضور کوهن در جلسه کمیته نظارت کنگره موجب آشفتگی او نشده است. این در حالی است که گفته‌ های حقوقدان 52 ساله به نماینده کنگره ممکن است پیامدهای ناخوشایندی برای رئیس جمهور آمریکا داشته باشد.

مایکل کوهن در سال 2006 به مجموعه ارگان‌ های وابسته به ترامپ پیوست و تا مقام معاون رئیس پیش رفت. او که به «ماله‌ کش» ترامپ مشهور شده بود، اطلاعات ارزشمندی از لایه‌ های درونی اطراف ترامپ دارد. کوهن به عنوان مثال پیش از این گفته بود که به «کارن مک‌ دوگال» هنرپیشه و مدل آمریکایی و به «استورمی دانیلز» بازیگر فیلم‌ های مستهجن حق‌ السکوت پرداخت کرده بوده که در جریان مبارزات انتخاباتی آسیبی به وجهه ترامپ وارد نشود. استورمی دانیلز و مک‌ دوگال هر دو ادعا می‌ کنند که با ترامپ رابطه جنسی داشته‌ اند.

در ماه دسامبر دادگاهی در نیویورک کوهن را به جرم پرداخت کمک‌ های انتخاباتی غیر قانونی، اظهارات خلاف واقع در برابر کنگره و فرار مالیاتی به سه سال حبس محکوم کرد. کوهن از جمله اقرار کرده بود که در ارتباط با پروژه ساختمان‌ سازی ترامپ در روسیه به کنگره دروغ گفته است.

موضوع این پروژه ساخت یک «برج ترامپ» (آسمانخراش) در مسکو بوده که البته ساخته نشد. کوهن در ابتدا گفته بود که برنامه ساخت این برج در ژانویه 2016 لغو شده بوده است؛ یعنی پیش از آن‌ که موضوع انتخابات برای ترامپ جدی شود. کوهن بعدها گفت که تا ژوئن 2016 تلاش می‌ کرده برای ساخت این آسمانخراش از نهادهای مسئول در روسیه مجوز بگیرد. با این حساب تلاش‌ های کوهن در مراحل حساس مبارزات انتخاباتی ترامپ و زمانی که او به کاندیدای اصلی جمهوری‌ خواهان تبدیل شده بوده نیز همچنان ادامه داشته است.

جلسه پرسش و پاسخ کوهن در کنگره برگ برنده‌ ای در دست دموکرات‌ هاست که پس از انتخابات میان‌ دوره‌ ای اخیر اکثریت را در مجلس نمایندگان کسب کردند. این فرصتی است که آنها می‌توانند تحقیقات درباره ترامپ را با فشار بیشتری پیش ببرند.

تعطیلی دولت آمریکا به بهانه ساخت دیوار مکزیک هم برگ برنده دیگری برای دموکرات ها محسوب می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.