کیم جونگ اون به دعوت شی جینپینگ به چین سفر کرده است و دیدارها تا دهم ژانویه طول خواهد کشید.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شین هوا گزارش داد خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز سه شنبه گزارش داده است که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به دعوت «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین به منظور سفری چهار روزه به پکن رفته است.

بنا به گزارش‌ هایی که تایید نشده، امروز سه‌ شنبه تولد 35 سالگی کیم است. کیم در 6 سال نخست زمامداری‌ اش هیچ دیداری با رهبر چین نداشت اما در یک سال گذشته این روند کاملا تغییر کرده است.

گفته می شود کیم در سفر به پکن در نظر دارد پیش از دومین نشست احتمالی با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که در آینده ای نزدیک صورت خواهد گرفت، درباره راهبردهای گفت و گو با چین به عنوان نزدیک ترین هم پیمانش، بحث و تبادل نظر کند.

چین در موضوع حساس برنامه های هسته ای و موشک های بالستیک کره شمالی یک بازیگر مهم دیپلماتیک است؛ چرا که این کشور آسیایی مهم ترین حامی دیپلماتیک و تجاری این کشور به شمار می رود. به همین دلیل رهبر جوان کره شمالی در تلاش برای هماهنگ کردن راهبرد خود با شی جینپینگ است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی افزود: کیم و همسرش بعد از ظهر روز گذشته پیونگ یانگ را به مقصد پکن ترک کردند. مقامات بلندپایه ای از حزب کار، دولت و ارتش از جمله «کیم یونگ-چول»، «پاک تائه-سونگ»، «ری یونگ-هو» و «نو کوئانگ-چول» نیز کیم جونگ اون را در این سفر همراهی کردند.

خبر سفر رهبر کره شمالی به چین زمانی تایید شد که رسانه ها گزارش دادند قطار ویژه ای حامل یک مسئول بلند پایه کره شمالی شب گذشته وارد چین شد. کیم در طول سفر چهار روزه خود قرار است با شی جینپینگ دیدار کند و با وی در خصوص دومین نشست احتمالی خود با دونالد ترامپ گفت و گو کند.

بعضی از تحلیل‌ گران می‌ گویند این دیدارها برای هماهنگی استراتژی مشترک چین و کره شمالی است.

​«دین ایوان» تحلیلگر مسائل سیاسی به شین هوا گفت که خود سفر به چین گواه مستقیمی از آماده سازی برای دیدار مقامات کره شمالی - آمریکاست. 

این استاد دانشگاه گفت: «در جریان این دیدار کیم جونگ اون، طرفین آماده سازی کمیته آمریکا - کره شمالی را بررسی می کنند. دفعه پیش قبل از دیدار با ترامپ، رهبر کره شمالی نیز با شی جینپینگ ملاقات کرد و مذاکرات طولانی داشتند. این بار ترامپ در توییتر خود نوشته که قصد دارد برای دومین بار با کیم جونگ اون ملاقات کند.»

پیشتر ترامپ به خبرنگاران گفته بود که مذاکرات واشنگتن و پیونگ یانگ به خوبی پیش می رود و طرفین همچنین محل برگزاری دیدار دوم را بررسی می کنند. وی همچنین افزود نتیجه این تصمیم گیری «در آینده ای نه چندان دور» اعلام خواهد شد.

سال گذشته رهبر کره شمالی به چین رفت و سه بار با شی جینپینگ دیدار کرد. این دیدارها پیش از آنکه کیم ژوئن سال 2018 با رئیس جمهور آمریکا در سنگاپور نشست داشته باشد و نیز پس از این نشست انجام شد. 

کیم جونگ اون در نشست سنگاپور پذیرفت در ازای تضمین امنیت و روابط جدید با آمریکا، در خصوص خلع کامل سلاح هسته ای شبه جزیره کره همکاری کند.

از ماه ها پیش گام هایی در خصوص خلع سلاح هسته ای برداشته شد. اما به طور کلی روابط دیپلماتیک آمریکا و کره‌ شمالی بعد از دیدار سنگاپور چندان پیشرفت نداشته است.

کره شمالی تخفیف در تحریم ها را خواستار است در حالی که واشنگتن اعلام کرد تا زمانی که کره شمالی به طور کامل تسلیحات هسته ای خود را رها نکند، چنین امتیازاتی به این کشور داده نخواهد شد. هفته پیش رهبر کره شمالی در سخنرانی خود به مناسبت آغاز سال نو میلادی تهدید کرد چنانچه واشنگتن بخواهد بردباری وی را آزمایش کند و به اعمال تحریم ها روی آورد، «راهکار تازه ای» را در پیش خواهد گرفت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.