ترامپ اعلام کرده است اگر کنگره بودجه پیشنهادی او را برای احداث دیوار در مرز مکزیک تصویب نکند، حالت فوق العاده اعلام می کند. آیا می تواند؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد دموکرات ها به ترامپ هشدار دادند در صورت تلاش برای اعلام حالت فوق العاده ملی، با چالش های قضایی مواجه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، آنها اعلام کردند اگر ترامپ تلاش کند در ارتباط با احداث دیوار مرزی با مکزیک حالت فوق العاده ملی اعلام کند، با چالش های قضایی مواجه خواهد شد.

ترامپ اعلام کرده است اگر کنگره بودجه 5 میلیارد و 600 میلیون دلاری پیشنهادی او را برای احداث دیوار در مرز مکزیک تصویب نکند، چنین اقدامی را انجام خواهد داد.

این ریسک ترامپ در حالی صورت می گیرد که «نانسی پلوسی» رئیس کنگره با ارائه پیش نویس هایی فشارهای شدیدی را این هفته به جمهوری خواهان وارد کرد تا بتواند به واسطه آنها به تعطیلی دولت خاتمه دهد و نشان دهد دموکرات ها می توانند دولت معتبری را ارائه کنند.

اما از آنجایی که سنای تحت رهبری جمهوری خواهان تنها بر روی توافقی کار می کنند که ترامپ امضا کند، احزاب بسیار دلسرد شده اند؛ در حالی که تعطیلی دولت وارد سومین هفته شده است.

بن بست بر سر روند تامین مالی این دیوار سبب تعطیلی بخش هایی از دولت آمریکا شده است. اکنون سومین هفته است که دولت آمریکا در تعطیلی به سر می برد. این روند همچنین سبب شده است 800 هزار کارمند دولت حقوقی دریافت نکنند.

ترامپ در سخنانی گفته است: «مقامات باید خود را با شرایط تطبیق دهند. آنها می دانند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. اما شمار زیادی از این افراد صد در صد با اقداماتی که من انجام می دهم موافق هستند. این تعطیلی (دولت) می تواند فردا به پایان برسد و همچنین می تواند برای مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد. این موضوع به دموکرات ها بستگی دارد.»

تهدید ترامپ اقدامی از سوی رئیس جمهوری است که اغلب تلاش می کند با به راه انداختن مشاجره ای بزرگ تر، از بحران فرار کند؛ با این امید که دشمنان خود را تضعیف کند و جایگاه ضعیف خود را پنهان کند.

اما اگر او همین طور ادامه دهد می تواند جرقه یک طوفان حقوقی و سیاسی را بزند که تنش ها بر سر ساخت دیوار را افزایش می دهد. هر دو طرف به نظر می رسد بیش از پیش در منگنه قرار دارند و هر روز فشارها بیشتر می شود زیرا نخستین آزمون اراده ها در دوره جدیدی از دولتِ دو دسته پس از این است که دموکرات ها کنترل مجلس نمایندگان را هفته گذشته به دست گرفتند.

«ویپ دیک دوربین» سناتور دموکرات گفت: «این نخستین رئیس جمهور در تاریخ آمریکاست که دولتش را تعطیل می کند.»

یک منبع مطلع از دیدار «مایک پنس» معاون ترامپ با رهبران کنگره جدید به سی ان ان گفت هیچ بحث جدی ای در مورد میزان بودجه ای که به پایان دادن به این بن بست کمک می کند، نشد.

و یک نماینده دموکرات مطلع از مذاکرات گفت که دولت نتوانسته توضیح کاملی ارائه کند که ترامپ دقیقا می خواهد میلیاردها دلار درخواستی اش را چگونه خرج کند.

اکنون نظرات متفاوتی در مورد قدرت ترامپ برای اجرایی کردن طرحش به رغم مخالفت کنگره وجود دارد.

«آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس به سی ان ان گفت ترامپ نمی تواند تهدیدات خود را عملی کند.

شیف گفت: «اگر هری ترومن نتوانست صنعت فولاد را در دوره جنگ ملی کند، این رئیس جمهور هم قدرت ندارد حالت فوق العاده اعلام کرده و دیوار مرزی چند میلیون دلاری اش را بسازد. بنابراین تلاش ها بیهوده است.»

«آدام اسمیت» رئیس کمیته نیروهای مسلح در مجلس در پاسخ به این سوال گفت: «بدبختانه پاسخ کوتاه به این سوال مثبت است. او می تواند همچون پروژه ای که در عراق و افغانستان انجام شد، دلارهای وزارت دفاع را صرف ساخت پروژه ساخت دیوار مرزی کند.»

چنین اقدامی در زمانی صورت می گیرد که نگرانی هایی درباره رهبری بدون تدبیر رئیس جمهور آمریکا وجود دارد. فشارها بر او به دنبال استعفای افرادی چون «جیمز ماتیس» وزیر دفاع پیشین کاهش یافته است. جایگزین ماتیس دیگر قدرت کافی برای زیر سوال بردن قانونی بودن اقدامات ترامپ و یا درایت او را ندارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.