پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گمانه زنی کارشناسان همزمان با آغاز مذاکرات؛

دستیابی چین و آمریکا به توافق جامع بعید است

در حالی که مذاکرات چین و آمریکا در پکن آغاز شده، کارشناسان دستیابی آنها به یک توافق کامل را در پایان ضرب الاجل 90 روزه تعیین شده، بعید می دانند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه تلویزیونی سی ان بی سی گزارش داد مذاکرات تجاری چین و آمریکا در تلاش برای پایان دادن به جنگ تجاری به طور رسمی در «پکن» پایتخت چین آغاز شد.

پیش از این سخنگوی وزارت بازرگانی چین اعلام کرده بود که مذاکرات چین و آمریکا درباره مسائل اقتصادی و تجاری، در سطح معاونان وزیر در پکن برگزار می شود.

از ساعت 9 صبح امروز به وقت محلی هیات آمریکایی با بیش از 10 خودرو با شماره های سفارت و پرچم این کشور به ساختمان وزارت بازرگانی چین رسیدند.

همان گونه که پیش از این گزارش شده بود، «جفری گریش» ریاست هیات آمریکایی را بر عهده دارد. علاوه بر این، هیئت مذاکره کننده تجاری آمریکا شامل نمایندگان وزارت‌ خانه‌ های کشاورزی، انرژی، کاخ سفید، وزارت خزانه داری و خارجه این کشور است.

 

WireAP_7fd888700e774829a3ab8b2911cbf6c7_12x5_992

 

هم چینی‌ها و هم آمریکایی ها درباره روند مذاکرات و محتوای آنها بسیار محتاط عمل کرده و حتی از افشای محل برگزاری مذاکرات خودداری کرده‌اند. پکن روز جمعه فقط به اعلام این مطلب بسنده کرد که گفت و گوهای تجاری چین و آمریکا روزهای دوشنبه و سه شنبه برگزار خواهد شد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مدعی شده که مذاکرات تجاری واشنگتن - پکن روند بسیار خوبی دارد.

ترامپ همچنین مدعی شد که ضعف اقتصاد چین، دلیل پکن برای حصول توافق با واشنگتن خواهد بود.

وی در این باره گفت: چین واقعا به دنبال حل این مشکل است. اقتصاد آنها خوب پیش نمی‎ رود و همین موضوع به آنها انگیزه مذاکره می ‎دهد.

بازار از نزدیک دیدار میان مقامات پکن و واشنگتن را نظاره می کند. بازارهای مالی امروز دوشنبه با این انتظار که مذاکرات تجاری میان نمایندگان واشنگتن و پکن به کاهش تنش‌ها میان دو اقتصاد بزرگ جهان کمک خواهد کرد، روند صعودی در پیش گرفتند.

قیمت نفت امروز دوشنبه تحت تاثیر خوش‌ بینی نسبت به نتیجه مذاکرات میان آمریکا و چین بیش از یک درصد افزایش پیدا کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت 69 سنت یا 1.2 درصد افزایش یافت و به 57.75 دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا 71 سنت یا 1.5 درصد افزایش یافت و در 48.67 دلار در هر بشکه ایستاد.

«پوشان دات» اقتصاددان و استاد علوم سیاسی در مدرسه عالی کسب و کار «اینسید» گفت: «ترامپ موفقیت سیاسی خود را با شاخص سهام «داو جونز» پیوند می دهد و بهترین خوش شانسی برای مذاکرات این است که داو جونز همچنان روند نزولی اش را ادامه دهد تا به ترامپ انگیزه سیاسی بدهد.»

با این حال «دات» گفت آمریکا و چین بعید است در پایان مهلت 90 روزه به توافق کامل و جامعی دست یابند؛ گرچه دستیابی به نوعی توافق نامه کوچک تر محتمل است.

7 موضوعی که این دو باید بر سر آن به توافق برسند، عبارتند از: مالکیت معنوی، هوواوی و فناوری 5GT، راهبرد «چین2025»، انرژی، واردات محصولات کشاورزی، تعرفه های خودرو، و دسترسی بانک ها به بازار. 

پس از دیدار ماه دسامبر بین ترامپ و «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین، مقامات پکن و واشنگتن با اعمال آتش ‎بس تجاری موافقت کردند و قرار شد طی یک بازه زمانی 90 روزه، از افزایش تعرفه‎ های گمرکی علیه یکدیگر پرهیز کنند. اما اگر در این مدت درباره اختلافات تجاری دو کشور توافق حاصل نشود ، آمریکا حقوق گمرکی 10 درصدی بر محصولات وارداتی چین را به 25 درصد افزایش خواهد داد.

دات گفت: «آنها درباره موضوعات پیچیده و دشواری گفت و گو می کنند. بنابراین گفت و گوها تنها در مورد خرید مقدار زیادی سویا و گاز طبیعی، و یا دستیابی بیشتر به بازار و خودرو نیست.»

این دو کشور سال گذشته مجموعه ای از تعرفه های تنبیهی را علیه کالاهای طرف دیگر اعمال کردند و نگرانی هایی را در مورد رکود اقتصادی جهانی ایجاد کردند. آمریکا بر کالاهای چینی به ارزش 250 میلیارد دلار تعرفه اعمال کرده و تهدید کرده است تعرفه های بیشتری را بر دیگر کالاها اعمال کند. پکن هم با اعمال تعرفه بر کالاهای آمریکایی این اقدام را تلافی کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.