مقامات کاخ سفید باز هم به کنگره رفتند تا با دموکرات‌ ها گفت و گو کنند، اما دونالد ترامپ در پیامی توییتری اذعان کرد که: «امروز هم پیشرفت چندانی به دست نیامد».

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد: مقامات کاخ‌ سفید و اعضای کنگره آمریکا روز شنبه برای حل و فصل بحران تعطیلی دولت فدرال آمریکا بار دیگر به مذاکره نشستند، اما به هیچ نتیجه‌ ای نرسیدند.

«دونالد ترامپ» هم توییت کرد «هنوز هم در مذاکرات گشایشی رخ نداده است.»

او همچنین در توییت دیگری نوشت قصد دارد به خلوتگاه خود در کمپ دیوید در «مریلند» برود تا با کارمندان ارشد در مورد امنیت مرزها و دیگر موضوعات در نشست جداگانه ای از مذاکرات قبلی مذاکره کند.

مقامات کاخ سفید و دستیاران کنگره امروز یکشنبه در حال تدارک بازگشت به مذاکرات برای بازگشایی دولت هستند؛ پس از آنکه بدون هیچ نتیجه ای به مذاکرات آخر هفته خود خاتمه دادند.

دونالد ترامپ روز جمعه مذاکراتی در پشت درهای بسته و جنجالی با «چارلز شومر» رهبر اقلیت دموکرات سنا و «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا داشت و در ابتدای این جلسه یک لفاظی همراه با ناسزا به مدت 15 دقیقه داشته است.

محور این نشست مسئله اختلاف نظر در دریافت بودجه مورد درخواست ترامپ برای دیوار در مرز با مکزیک به مبلغ 5.6 میلیارد دلار بوده است.

براساس گزارش سی‌ ان‌ ان ترامپ ظاهرا در این جلسه گفته که نمی‌ خواهد برای کمتر از این مبلغ مذاکره کنند.

در این جلسه ترامپ، پلوسی را از بابت اظهارات توهین آمیز پنجشنبه گذشته «رشیدا طالب» نماینده فلسطینی الاصل دموکرات، مقصر دانسته است.

پلوسی نیز در پاسخ به رئیس جمهور آمریکا گفته است که آنها این جلسه را به منظور بحث درباره مسئله تعطیلی دولت آمریکا تشکیل دادند و بحث جلسه به استیضاح مربوط نمی‌ شود. چند منبع گفته اند که رئیس جمهور آمریکا در این جلسه از الفاظ رکیکی استفاده کرده است.

ترامپ همچین در این جلسه گفته که ترجیح می‌دهد از لغت اعتصاب برای مسئله تعطیلی دولت آمریکا استفاده کند.

تعطیلی دولت آمریکا از تاریخ 22 دسامبر به دنبال اختلاف نظر بر سر بودجه مربوط به ساخت دیوار در مرز با مکزیک آغاز شد و تاکنون موجب شده صدها هزار کارمند به مرخصی اجباری بروند یا مجبور به انجام کار بدون حقوق شوند.

ترامپ روز جمعه همچنین تهدید کرد که اگر لازم باشد دولت را تا ماه ها و سال‌ ها تعطیل نگه می‌ دارد تا بالاخره به ساخت دیوار مرزی مورد نظرش برسد. او می تواند از لحاظ فنی وضعیت اضطراری اعلام کند و دیوارش را بسازد.

اصرار ترامپ بر ادامه تعطیلی دولت تا تامین بودجه ساخت دیوار در مرز مکزیک، صدای سناتورهای آمریکایی را در آورده است.

سناتور «برنی سندرز» از ایالت «ورمونت» در توییتی نوشت: «آقای رئیس جمهور ترامپ! کارمندان فدرال، میلیاردر نیستند. آنها باید به بچه های خود غذا بدهند و قسط وام های مسکن خود را بپردازند . هم اکنون به تعطیلی دولت پایان دهید و با کارمندان فدرال با احترامی که شایسته آن هستند، برخورد کنید.»

سناتور «بن کاردین» از ایالت «مریلند» هم در توییتی نوشت: «در حالی که رئیس جمهور آمریکا دولت را سر موضوع احداث دیوار به گروگان گرفته است، کارگران دولت فدرال دچار رنج و مشقت شده اند. بسیاری از اعضای گارد ساحلی، ماموران اجرای قانون، و کارکنان ناسا در حال حاضر نمی توانند قبوض خود را پرداخت کنند . این شرم آور است. من طرحی را برای کمک به آنها ارائه کردم.»

تعطیلی دولت آمریکا به دنبال لجبازی ترامپ، علاوه بر ضرر مالی، ضرر جانی هم داشته است. دیروز گزارش شد که به دنبال تعطیلی بخش‌ هایی از دولت فدرال، 3 نفر از جمله یک دختر 14 ساله در پارک های ملی این کشور جان خود را از دست داده اند.  مقامات آمریکایی اعلام کردند، این حوادث با کاهش شمار نیروهای دولتی به وقوع پیوست. 

در روز کریسمس، این 3 نفر در پی وقوع حوادثی در پارک های «گلن کنیون» در ایالت «آریزونا»، «یوسیمیتی» در ایالت «کالیفرنیا» و «گریت اسموکی» در ایالت «تنسی» آمریکا جان خود را از دست دادند.

این حوادث به دلیل تعطیلی بخش هایی از دولت فدرال و حضور نداشتن  کارکنان آن‌ها روی داد.

علاوه بر خطرات جانی، چند روز پیش هم گزارش شد که بسیاری از پارک‌ های ملی این کشور با مشکل انباشت زباله مواجه شده اند.

با این تعطیلی، بیش از  دو هفته است که حدود 380 هزار کارمند دولت فدرال آمریکا در مرخصی بدون حقوق به سر می‌ برند و 420 هزار نفر نیز بدون دستمزد کار می‌ کنند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.