پس از یک سال سخت در 2018، پوپولیسم تا حد زیادی کمرنگ شده ولی هنوز تا افول کامل آن در غرب راه زیادی باقی است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: فشار ترامپ برای ساخت یک دیوار مرزی در مکزیک به مشکلی اشاره می کند که رهبران پوپولیست در سراسر جهان غرب با آن مواجه اند.

پس از یک سال ناکامی ها، رهبران و احزاب پوپولیست در تلاش برای بهبود وضعیت خود با احیای حس بحرانی هستند که آنها با آن رشد می کنند. اما همانطور که تقاضای ترامپ برای ساخت دیوار مرزی - که تعطیلی دو هفته ای دولت آمریکا را به ارمغان آورده - نشان می دهد، این مسئله ممکن است بیش از آنکه قدرت پوپولیسم را نشان بدهد، ضعف اش را بنمایاند.

بحران های مهاجرت و تروریسم که در سال 2016 به ظهور و رشد پوپولیسم در جهان منتهی شد، از بین رفته است. پوپولیست ها با نتایج ناامید کننده ای در انتخابات های آلمان، آمریکا و حتی لهستان مواجه شده اند، که به شکل اجتناب ناپذیری تصویر این جنبش و ادعاهایش را برای نشان دادن اراده واقعی مردمی مخدوش کرده است.

رهبران و احزاب پوپولیست در غرب، به حالت تدافعی رشد کرده اند و به پیام های مخرب «ما در برابر آنها» عقب نشینی کرده اند. این رویکرد متمایز ترین پیروان آنها را تحریک می کند. اما می تواند خطرناک باشد، زیرا رای دهندگان را مجبور به انتخاب طرف مقابل در زمانی می کند که تقاضا برای پوپولیست کاهش یافته است.

«کاس مود» یک دانشمند علوم سیاسی هلندی و محقق برجسته پوپولیسم، پیش بینی کرده است که ظهور ناگهانی این جنبش، در سال 2019 «متعادل» خواهد شد و عقب نشینی های بیشتری پیش روی آن قرار خواهد گرفت.

پوپولیسم به سختی در حال مرگ است. این جنبش در آمریکا، ایتالیا و اندک کشورهای اروپای شرقی و همچنین اقلیت های پارلمانی بسیاری از اروپای غربی وجود دارد؛ جایی که احزاب پوپولیست در حال حاضر حدود یک ششم آرا را به دست آورده اند.

با این حال، بدون وجود هیچ بحرانی برای توجیه سیاست های سخت پوپولیسم، پیام آن جنبش به اصل خودش متمایل شده است: مخالفت با آرمان های لیبرال پلورالیسم، چند فرهنگی و همکاری بین المللی.

در نتیجه، فاز جدیدی در دوران پوپولیستی به وجود آمده که جذابیت پوپولیسم را به شکلی متمایزی از قبل می آزماید.

این داستان، که در سراسر دموکراسی های غربی دیده می شود، می تواند به بهترین وجه توسط درام تکراری آشکار ترامپ، تعطیلی دولت و دیوار مرزی، به طور کامل خلاصه می شود.

دو سال پس از آنکه او در انتخابات ریاست جمهوری برنده شد، تهدیداتی که ظاهرا به واسطه مهاجرت و تروریسم در آمریکا بوجود آمده است، کاهش نداشته است.

شور و شوق آمریکایی ها برای اجرای سیاست های سختگیرانه ای مانند دیوار وعده داده شده ترامپ در مرز مکزیک، آن طور که در نظرسنجی ها دیده شده، از بین رفته است. جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای شکست مخربی خورده اند. پیام توهین آمیز ترامپ، به جای اینکه رای دهندگان بیشتری را جذب کند، برخی را از او دور کرده است.

اما پوپولیست ها، که در جنگ علیه یک تهدید موجود زندگی می کنند، نمی توانند همچون احزاب اصلی به راحتی با اراده مردمی همراستا شوند. ترامپ به جای اینکه دیوارش را کنار بگذارد و مصالحه کند، در حال غرق شدن است.

پوپولیست ها در اروپا هم یک سال مشابه سخت داشتند.

در انگلیس، حمایت از برگزیت به کمتر از 50 درصد کاهش یافته است. نظرسنجی ها حاکی از آن است که اکثر رای دهندگان، برگزاری همه پرسی دوم را می خواهند. مخالفان برگزیت در حزب حاکم محافظه کار تلاش کرده اند اما موفق نشده اند «ترزا می» نخست وزیر انگلیس را از قدرت برکنار کنند.

در آلمان، ظهور حزب جایگزین برای آلمان، به عنوان یک حزب راست گرا، متوقف شده است. این حزب بدتر از حد انتظار در انتخابات ها در ایالت مرزی «بایرن» ظاهر شد؛ جایی که مهاجرت یک مسئله مهم محسوب می شد.

هنگامی که حزب راست میانه بایرن سعی کرد پیام پوپولیستی را هماهنگ کند و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان را بر سر مهاجرت به چالش بکشد، با شکست در انتخابات مواجه شد. مرکل جان سالم بدر برد، میزان محبوبیت اش افزایش یافت و یک میانه رو را جایگزین خود کرد.

بسیاری از پوپولیست های غربی شاهد کمرنگ شدن پیام هایشان در مورد خطر و تهدید هستند. تندروهای انگلیسی به 470 نفری اشاره دارند که سال گذشته به طور غیرقانونی با قایق وارد این کشور شده اند؛ در حالی که این رقم در اروپا در سال های 2015 و 2016 صدها هزار نفر بود. ترامپ هم همین ادعا را در مورد مرز مکزیک مطرح کرده است.

این در حالی است که در اروپا بسیاری از رای دهندگان از سال 2016 با مهاجران در تماس بوده اند و ترس و نگرانی هایشان تا حد زیادی کاهش یافته است. در آمریکا هم ترس از رقابت اقتصادی به واسطه مهاجران کاهش داشته است. 

مود با ارزیابی دورنمای پوپولیسم می گوید: «برای بسیاری که به دنبال توقف هیجان سیاسی سال های قبل هستند، باید بگویم 2019 این چنین نیست.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.