شورای اتحادیه عرب در سطح نمایندگان دائمی روز ششم ژانویه اجازه خواهد داد که کشورهای عربی سفارتخانه های خود در دمشق پایتخت سوریه را بازگشایی کنند و اجازه بازگشایی سفارتخانه های سوریه در پایتخت های عربی را نیز پس از آن که اتحادیه عرب عضویت سوریه را در نوامبر سال 2011 به تعلیق در آورد، می دهد.

به گزارش جماران، روزنامه الاهرام العربی امروز شنبه موضع کشورهای عربی درباره از سرگیری روابط اتحادیه عرب با سوریه را فاش کرد.

این روزنامه به نقل از برخی منابع نوشت که بسیاری از کشورهای عربی از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس به سمت توافق بر سر از سرگیری روابط میان اتحادیه عرب با سوریه پیش می روند.

این منابع گفتند که «شورای اتحادیه عرب در سطح نمایندگان دائمی روز ششم ژانویه اجازه خواهد داد که کشورهای عربی سفارتخانه های خود در دمشق پایتخت سوریه را بازگشایی کنند و اجازه بازگشایی سفارتخانه های سوریه در پایتخت های عربی را نیز پس از آن که اتحادیه عرب عضویت سوریه را در نوامبر سال 2011 به تعلیق در آورد، می دهد.»

این منابع تصریح کردند که دو مجموعه داخل اتحادیه عرب وجود دارند که مجموعه اولی خواستار بازپس دادن صندلی خالی سوریه از 7 سال پیش تا کنون به دمشق طی نشست نمایندگان دائمی در ششم نوامبر جاری است به گونه ای که راه برای حضور«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در نشست اقتصادی سران عربی در لبنان در ماه جاری و پس از آن نشست دوره ای سران عربی در ماه مارس آینده هموار شود.

منابع یاد شده در ادامه گفتند که تا کنون همه بر سر یک موضع به توافق نرسیدند اما بی تردید بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مساله زمان است.

این در حالی است که هفته گذشته  اخباری منتشر شد که حکایت از آن دارد که عربستان سعودی به مخالفان سوری در این کشور ابلاغ کرده است که پرچم مخالفان سوری را باید در همه اراضی سوریه پایین بکشند و پرچم رسمی کشور سوریه را در مکان هایی که مستقر هستند قرار دهند.

برخی فعالان در شبکه های اجتماعی خبری را منتشر کردند با این مضمون که عربستان به مخالفان سوری ابلاغ کرده است که پرچم مخالفان را در همه اراضی عربستان پایید بکشند.

بر اساس این خبر عربستان از مخالفان مخالفان سوری مستقر در این کشور خواسته است که پرچم ملی کشور سوریه را در مکان هایی که مستقر هستند قرار دهند.

پیش از آن نیز سازمان هواپیمایی مدنی امارات با صدور بیانیه ای اعلام کرد که امکان از سر گیری پروازهای هواپیماهای شرکت های هواپیمایی ملی به دمشق پایتخت سوریه را ارزیابی می کند.

شرکت های هواپیمایی«الاتحاد» و « الامارات» پروازهای خود به دمشق را در سال 2012 به دلایل نگرانی های امنیتی به حالت تعلیق در آوردند.

این در حالی است که سفارت امارات متحده عربی  ده روز پیش رسما با حضور یک هیأت دیپلمات بلندپایه اماراتی در دمشق بازگشایی شد.

«عبدالحکیم النعیمی» کاردار سفارت امارات در دمشق گفت: سوریه با قدرت به میهن عربی باز می گردد.

النعیمی افزود که افتتاح سفارت امارات در دمشق مقدمه افتتاح سفارتخانه عای کشورهای عربی دیگر خوهد بود.

خبرگزاری رسمی امارات(وام) تأکید نیز کرد که کاردار سفارت امارات در دمشق کار خود را در سفارت امارات در جمهوری عربی سوریه آغاز کرد.

وزارت خارجه و همکاری بین المللی امارات تصریح کرد که این اقدام تأکیدی براین است که دولت امارات متحده عربی بر بازگشت روابط میان دو کشور برادر به مسیر طبیعی آن به گونه ای که نقش کشورهای عربی در حمایت از استقلال و حاکمیت جمهوری عربی سوریه و وحدت اراضی و سلامت اقلیمی آن و مقابله با خطرات دخالت های منطقه ای در امور سوریه را تقویت می کند،اصرار دارد.

در پی آن بحرین نیز سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد و نخستین پرواز از دمشق در تونس فرود آمد.

پیش از این تحولات نیز «عمر البشیر» رئیس جمهور سودان به عنوان نخستین رهبر عربی وارد دمشق شد و با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار کرد.

بنا بر این گزارش،کشورهای شورای همکاری حاشیه خلیج فارس از جمله امارات در فوریه 2011 سفرای خود را در پی وقوع بحران در سوریه از این کشور خارج کردند.در ماه نوامبر 2011 نیز اتحادیه عرب عضویت سوریه در آن را به حالت تعلیق در آورد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.