کاربران سه شرکتی که در سودان خدمات ارائه می دهند یعنی«زین،ام.تی.ان و سودانی»اعلام کردند که ورود به شبکه های اجتماعی فیسبوک، توئیتر و واتساپ برای کاربران امکان پذیر نیست مگر با فیلتر شکن.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، کاربران اینترنتی در سودان اعلام کردند که دولت سودان شبکه های اجتماعی که برای برگزاری اعتراض ها و انتشار اخبار این اعتراض ها در سطح کشور از آنها استفاده می شد را فیلتر کرده است. اعتراض ها در سودان به دلیل بحران اقتصادی و گرانی آغاز شده است.

سودان از دو هفته پیش تا کنون به شکل روزانه شاهد اعتراض هاست.معترضان در جریان این اعتراض ها ساختمان های وابسته به حزب حاکم را در شهرهای مختلف به آتش کشیدند و از «عمر البشیر» رئیس جمهور این کشور که از سال 1989 قدرت را در دست دارد خواستند از قدرت کنار برود.

اینترنت در سودان تبدیل به عرصه ای اصلی برای نبرد اطلاعاتی در کشوری شده است که حکومت بر رسانه های جمعی سنتی سیطره مطلق دارد. رسانه های محلی می گویند که نزدیک به 13 میلیون نفر از جمعیت 40 میلیونی سودان از اینترنت استفاده می کنند و بیش از 28 میلیون نفر نیز موبایل دارند.

سودان به مانند سال 2013 برای جلوگیری از اعتراض ها اینترنت را قطع نکرده است اما «صلاح عبدالله» مدیر دسگاه امنیت ملی و سازمان اطلاعات روز 21 دسامبر در کنفرانسی مطبوعاتی گفته بود که داخل حکومت رایزنی هایی دربار فیلتر شبکه های اجتماعی وجود داشت و درنهایت نیز تصمیم به فیلتر آنها گرفته شد.

کاربران سه شرکتی که در سودان خدمات ارائه می دهند یعنی«زین،ام.تی.ان و سودانی»اعلام کردند که ورود به شبکه های اجتماعی فیسبوک، توئیتر و واتساپ برای کاربران امکان پذیر نیست مگر با فیلتر شکن.

به رغم آن که برخی از سودانی از وجود چنین شبکه های اجتماعی بی خبر هستند اما استفاده از این شبکه با وجود مشکلاتی که دارند برای سازماندهی و مستندسازی اعتراض ها مورد استفاده قرار گرفتند.

اخیرا نیز هشتک«شهرهای-سودان-به پا می خیزند» در سطح گسترده ای داخل و خارج از سودان منتشر شده است.

تظاهرات مردم سودان در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی ناشی از افزایش قیمت دلار، از روز 19 دسامبر و از شهرهای «عطبره» و «پورت سودان» آغاز شد و روز بعد از آن نیز به خارطوم پایتخت این کشور و دیگر شهرهای سودان رسید.

سودان از بحران چندی از جمله بحران نان، آرد و سوخت و گاز برای آشپزی در نتیجه افزایش بهای دلار در مقابل پوند سودان در بازارهای موازی(غیر رسمی) به شکل بی سابقه رنج می برد. ارزش دلار در برخی مواقع از 60 پوند سودان عبور کرده است.

بنابر این گزارش، سودان 2.5 میلیون تن گندم در سال مصرف می کند که 40 درصد از آن را تولید می کند و بانک مرکزی این کشور با دشواری ها و مشکلات زیادی در تأمین ارز خارجی برای پرداخت هزینه های واردات از زمان جدایی سودان جنوبی از این کشور در سال 2011 و از دست دادن درآمدهای نفتی که بالغ بر 470 بشکه در روز بود، رنج می برد.بر اساس گزارش های رسمی ارزش  پوند (پول ملی سودان) کاهش یافته و همزمان با آن میانگین تورم بالا رفته و به 69 درصد رسیده است.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.