رئیس‌ جمهور آمریکا به سرعت به خبر اعلام کاندیداتوری «الیزابت وارن» برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 این کشور واکنش نشان داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، فاکس نیوز گزارش داد: «الیزابت وارن» سناتور دموکرات ایالت «ماساچوست» و رقیب سرسخت دونالد ترامپ، شب گذشته اعلام کرد برای بررسی کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 کمیته‌ ای تشکیل می‌ دهد.

وارن که 69 سال دارد نخستین چهره برجسته دموکرات است که احتمال کاندیداتوری خود را مطرح می‌ کند و به این ترتیب می‌ تواند گردآوری بودجه برای تبلیغات انتخاباتی خود را آغاز کند.

سناتور وارن در پیامی ویدئویی که در توییتر منتشر شد، گفت: طبقه متوسط آمریکا، تحت فشار است. 

وی گفت که کمیته ای مقدماتی برای انتخابات ریاست جمهوری دایر می کند تا زمینه جمع آوری وجوهات لازم برای کارزار انتخاباتی را برای وی فراهم آورد. 

وی افزود: «همه در آمریکا باید بتوانند سخت کار کنند، قوانین یکسانی شامل حالشان باشد و از خود و خانواده شان مراقبت به عمل آورند. این همان چیزی است که برایش می جنگم و به همین دلیل، کمیته ای مقدماتی برای کاندیداتوری رئیس جمهوری تشکیل می دهم. به همه شما نیاز دارم.» 

هنوز این کلام وارن منعقد نشده بود که ترامپ همچون دفعات پیش به جدال لفظی با او برخاست.

رئیس‌ جمهور آمریکا در مصاحبه با برنامه «سال نوی تمام آمریکایی‌ ها» در فاکس نیوز به این پرسش پاسخ داد که نظرش درباره اظهارات سناتور وارن که گفته است می‌ تواند او را در یک رقابت ریاست جمهوری شکست دهد، چیست. ترامپ در اظهاراتی توهین آمیز گفت: «خب من نمی‌ دانم. باید این سوال را از روانپزشک او بپرسید.»

ترامپ همچنین ادعای وارن درباره داشتن تبار بومیان آمریکا را زیر سوال برد و خطاب به مجری فاکس نیوز گفت: «گمان می‌ کنم تبار شما بیش از او باشد و شاید هم مال من. بنابراین، خواهیم دید که او چگونه است. من برای او آرزوی موفقیت می‌ کنم و دوست دارم با او رقابت کنم.»

در انتخابات 2016، وارن که قبلا استاد حقوق در دانشگاه هاروارد بوده از هیلاری کلینتون حمایت کرد.

کاخ سفید و حزب جمهوری‌ خواه اغلب وارن را هدف حملات خود قرار داده و او را متهم کرده‌ اند که از ریشه اجدادی خود برای منافع شخصی استفاده می‌ کند.

اوایل امسال دونالد ترامپ، وارن را «پوکاهونتس جعلی» نامید و او را به چالش کشید که آزمایش دی‌ ان‌ ای انجام دهد تا معلوم شود ادعای او درباره اجدادش تا چه اندازه صحت دارد. «پوکاهونتس» یک زن بومی آمریکایی بود که در سده هفدهم می زیست و در تاریخ آمریکا به خاطر مبارزاتش با ساکنان مناطق استعماری در «جیمزتاون» (ویرجینیای امروزی) معروف است.

وارن این آزمایش را انجام داد. این آزمایش را «کارلوس بوستامانته» متخصص ژنتیک دانشگاه استنفورد انجام داد و به این نتیجه رسید که «اکثریت بزرگ» ریشه ژنتیکی وارن اروپایی است اما شواهد قوی ای از وجود اجدادی از بومیان آمریکا در آزمایش دیده می‌ شود

 وارن در ماه اکتبر نتیجه را علنی و آن را با ویدئویی منتشر کرد که خانواده و همکارانش درباره میراث خانوادگی او صحبت می‌ کردند.

 این نتایج هم از سیل انتقادات ترامپ نکاست و همچنین انتقادات گروه‌ های بومی آمریکا علیه او را در پی داشت.

وارن یک دهه پیش در جریان بحران مالی که درخواست ها برای حمایت بیشتر از مصرف کنندگان مطرح بود، به عرصه ملی آمریکا پای نهاد. وی مطرح ترین دموکراتی است که تا این لحظه برای رقابت با ترامپ در انتخابات 2020 پا به میدان گذاشته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.