یک کشور به سودان پیشنهاد داد که در مقابل کمک به این کشور در بحران کنونی باید روابط خارطوم با ایران، ترکیه و قطر قطع شود.

به گزارش جماران به نقل از روزنامه سودانی«السودان الیوم»، یکی از رهبران حزب حاکم بر سودان فاش کرد که یک کشور به سودان پیشنهاد داد که در مقابل کمک به این کشور در بحران کنونی باید روابط خارطوم با ایران، ترکیه و قطر قطع شود.

«محمد مصطفی الضو» معاون رئیس بخش سیاسی حزب کنگره حاکم بر سودان به روزنامه السودان الیوم گفت یک کشور به سودان دادن سوخت و آرد را در مقابل قطع روابط خارطوم با ایران، ترکیه، قطر و جماعت اخوان المسلمین ارائه کرده است.

این مسئول سودانی نام این کشور را فاش نکرد.

این در حالی است که «عمر البشیر» رئیس جمهور سودان با عقب نشینی در برابر معترضان به گرانی به مردم این کشور وعده انجام اصلاحات اقتصادی به منظور فراهم کردن زندگی شرافتمندانه برای آنها را داد.

عمر البشیر، رئیس جمهور سودان طی بیانیه‌ای درباره تظاهرات اعتراضی نسبت به وضعیت اقتصادی در این کشور به مردم وعده انجام اصلاحات اقتصادی جهت فراهم کردن زندگی شرافتمندانه برای آنها را داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سودان، او طی دیداری با مقاماتی از سرویس اطلاعات و امنیت ملی این کشور (NISS) گفته است:«به انجام اصلاحات اقتصادی جهت فراهم کردن زندگی شرافتمندانه برای مردم ادامه خواهم داد. مردم به شایعات و اخباری که باعث تردید می شوند، توجه نکنند. از تلاش‌ نیروهای امنیتی سودان برای حفظ نظم تشکر می‌کنم».

تظاهرات مردم سودان در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی ناشی از افزایش قیمت دلار، از روز 19 دسامبر و از شهرهای «عطبره» و «پورت سودان» آغاز شد و روز بعد از آن نیز به خارطوم پایتخت این کشور رسید.

براساس اعلام رسمی، هشت تن در این اعتراضات جان باخته اند، اما به گفته «صادق المهدی» رهبر مخالفان و رئیس ائتلاف «ندای سودان» 22 تن از معترضان کشته‌اند. در شهرهای «القضارف»،«دنقلا»، «نیل سفید»، «کردفان شمالی» و «عطبره» نیز وضعیت فوق‌العاده اعلام شده است.

سودان از بحران چندی از جمله بحران نان، آرد و سوخت و گاز برای آشپزی در نتیجه افزایش بهای دلار در مقابل پوند سودان در بازارهای موازی(غیر رسمی) به شکل بی سابقه رنج می برد. ارزش دلار در برخی مواقع از 60 پوند سودان عبور کرده است.

بنابر این گزارش، سودان 2.5 میلیون تن گندم در سال مصرف می کند که 40 درصد از آن را تولید می کند و بانک مرکزی این کشور با دشواری ها و مشکلات زیادی در تأمین ارز خارجی برای پرداخت هزینه های واردات از زمان جدایی سودان جنوبی از این کشور در سال 2011 و از دست دادن درآمدهای نفتی که بالغ بر 470 بشکه در روز بود، رنج می برد.بر اساس گزارش های رسمی ارزش  پوند (پول ملی سودان) کاهش یافته و همزمان با آن میانگین تورم بالا رفته و به 69 درصد رسیده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.