قطر برای حل بحران اقتصادی در سودان که سال جاری از آن رنج می برد و منجر به وقوع تظاهرات و اعتراض های گسترده از روز چهارشنبه گذشته در بیشتر مناطق این کشور شد، کمک فوری به خارطوم تقدیم کرد.

به گزارش جماران به نقل از روزنامه «السودانی»، کشور قطر در بحبوبه اعتراض ها در سودان به داد این کشور رسید.

این روزنامه فاش کرد که دولت قطر  برای حل بحران اقتصادی در سودان که سال جاری از آن رنج می برد و منجر به وقوع تظاهرات و اعتراض های گسترده از روز چهارشنبه گذشته در بیشتر مناطق این کشور شد، کمک فوری به خارطوم تقدیم کرد.

این روزنامه امروز یکشنبه به نقل از یک منبع که نام وی را فاش نکرد نوشت:شیخ«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر کمک فوری یک ملیارد دلاری به خارطوم ارائه کرد.

این منبع فاش کرد که برخی کشورهای عربی دیگر نیز تأکید کردند که به سودان کمک ارائه می کنند.

امیر قطر شب گذشته با «عمر البشیر» رئیس جمهور سودان تماس گرفت و درباره اوضاع این کشور در سایه گسترش اعتراض ها رایزنی کرد.

شیخ تمیم در این تماس تأکید کرد که کشورش در کنار سودان است و آماده ارائه کمک های لازم برای عبور از این بحران است.

از روز چهارشنبه گذشته شهرهای مختلف سودان شاهد تظاهرات گسترده دراعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی شد و این اعتراض ها در روز پنجشنبه گسترده تر شد. در حالی که دولت اعلام کرده است که 8 تن در این اعتراض ها کشته شدند مخالفان تأکید کردند که در این اعتراض ها 22 تن کشته شدند.

اعتراض ها در سودان که در پی گرانی و اوضاع بد معیشتی مناطق مختلف این کشور را فرا گرفته است گسترش پیدا کرده و خواسته های مردم از اقتصادی به سیاسی کشیده شد.

مردم معترض سودانی جدای از شعارهایی برای تغییر اوضاع معیشتی خواستار تغییر نظام شده و علیه«عمر البشیر» رئیس جمهور این کشور شعار دادند.

در فیلم های منتشر شده از اعتراض توسط رسانه های مختلف مردم خواستار کناره گیری البشیر از قدرت شدند.

در همین حال، «صادق المهدی» رهبر حزب مخالف«امت» در سودان نیز در کنفرانسی مطبوعاتی گفت:« در سودان ما می گوییم که ملت نظام جدید می خواهد.»

المهدی تأکید کرد که نظام حاکم بر سودان دو گزینه دارد یا به خواسته انتقال مسالمت آمیز تن می دهد یا با ملت مواجه می شود.

درباره جنیش اعتراضی در سودان نیز گفت: بی تردید مساله اعتراض ها در سودان از خودجوش به برنامه ریزی شده تبدیل می شود.

رهبر حزب امت در این کنفرانس خبری تأکید کرد که بر اساس آمار حزب امت تعداد کشته های اعتراض ها در سودان به 22 تن رسید.

روز گذشته -شنبه- نیز دایره اعتراض ها گسترش یافت و ریاست جمهوری سودان نیز اعلام کرد که دو نظامی که در اعتراض ها شرکت کرده بودند نیز کشته شدند.

در پی این اعتراض ها دولت سودان مجبور به اعلام حالت فوق العاده در شماری از ایالت های این کشور شده است.

سودان از بحران چندی از جمله بحران نان، آراد و سوخت و گاز برای آشپزی در نتیجه افزایش بهای دلار در مقابل پوند سودان در بازارهای موازی(غیر رسمی) به شکل بی سابقه رنج می برد. ارزش دلار در برخی مواقع از 60 پوند سودان عبور کرده است.

بنابر این گزارش، سودان 2.5 میلیون تن گندم در سال مصرف می کند که 40 درصد از آن را تولید می کند و بانک مرکزی این کشور با دشواری ها و مشکلات زیادی در تأمین ارز خارجی برای پرداخت هزینه های واردات از زمان جدایی سودان جنوبی از این کشور در سال 2011 و از دست دادن درآمدهای نفتی که بالغ بر 470 بشکه در روز بود، رنج می برد.بر اساس گزارش های رسمی ارزش  پوند (پول ملی سودان) کاهش یافته و همزمان با آن میانگین تورم بالا رفته و به 69 درصد رسیده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.