با به توافق نرسیدن کاخ سفید و رهبران کنگره بر سر منابع مالی مورد نظر ترامپ برای احداث دیوار مرزی با مکزیک، تعطیلی دولت آمریکا ادامه دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد مذاکرات کاخ سفید و رهبران کنگره برای بازگشایی کامل ادارات دولت فدرال تا به حال بی نتیجه بوده است. این در حالی است که دونالد ترامپ هشدار داده که روند تعطیلی بخشی از دولت می تواند طولانی باشد.

جلسه بعدی مجلس سنا پنجشنبه (27 دسامبر) برگزار خواهد شد و این بدان معناست که تعطیلی دولت آمریکا دست کم تا پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

بخشی از دولت فدرال از نیمه شب جمعه پس از آن تعطیل شد که مجلس سنا به خاطر مخالفت دموکرات ها با تامین بودجه احداث یک دیوار مرزی مکزیک، در تصویب طرح بودجه دولت شکست خورد. ساخت این دیوار یکی از وعده های انتخاباتی ترامپ است.

مجلس نمایندگان آمریکا 5 میلیارد دلار به این طرح اختصاص داد اما در پی بن بست در سنا، طرح بودجه دولت به تصویب نرسید.

ترامپ خواهان اختصاص 5 میلیارد و 700 میلیون دلار بودجه برای احداث دیوار مرزی برای مقابله با ورود مهاجران غیرقانونی از مکزیک است ولی دموکرات های کنگره این کار را بی حاصل و حیف و میل کردن بودجه می دانند.

لوایح بودجه دولت آمریکا زمانبندی شده هستند و در صورتی که بودجه بعدی تا موعد مشخصی تصویب نشود، دولت وارد وضعیت تعطیل می‌ شود. همین موجب شده تا دولت‌ ها و ادوار مختلف کنگره از این ضرب‌ الاجل‌ های زمانی به عنوان اهرمی برای تایید سیاست‌ ها و طرح‌ های مد نظر خود استفاده کنند.

این تعطیلی به معنای آن است که 420 هزار کارمند «ضروری» در حدود یک چهارم نهادهای فدرال - حداقل 9 وزارتخانه و تعدادی دیگر از سازمان ها مجبور هستند که فعلا بدون دریافت حقوق کار کنند و 380 هزار نفر که سمت های «غیرضروری» دارند، باید به مرخصی اجباری بروند.

تقریبا 15درصد از کارکنان دولت فدرال یعنی حدود 800 هزار نفر مشمول این تعطیلی هستند.

دونالد ترامپ برنامه سفرش به فلوریدا برای تعطیلات آخر سال میلادی را به تاخیر انداخت تا روند مذاکرات را از نزدیک دنبال کند. او همچنین در کاخ سفید با گروهی از محافظه کاران کنگره که بر تامین بودجه دیوار مرزی تاکید دارند، دیدار کرد.

ترامپ در توییتی نوشت: «تا زمانی که آمریکا در مرزهای جنوبی خود یک حصار فولادی یا دیوار نسازد بحران فعالیت های غیرقانونی در آن بخش از کشور ادامه خواهد یافت. ما برای مرزهای سایر کشورها می جنگیم اما برای مرز کشور خودمان مبارزه نمی کنیم.»

«مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا هم شب گذشته با سناتور «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوری خواه و سناتور «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات مجلس سنا دیدار کرد اما مذاکرات آنها بی نتیجه بوده است.

شومر پس از این جلسه گفت: «نیمه شب گذشته فعالیت حدود 25 درصد از سازمان های دولتی متوقف شد که علت آن هم فقط یک نفر بود و آن یک نفر هم رئیس جمهور ترامپ بود! ما به این علت به این نقطه رسیده ایم که رئیس جمهور ترامپ اخلاقی بسیار دمدمی مزاج دارد که این مسئله نیز بسیار ویرانگر است. او از مالیات دهندگان آمریکا می خواهد با طرح احداث دیوار همراه شوند که رئیس جمهور ترامپ قول داده است مکزیک هزینه آن را پرداخت خواهد کرد. اشتباه نکنید، تعطیل شدن بخشی از فعالیت سازمان های دولتی ناشی از علاقه ترامپ به امنیت مرزی نیست.»

منتقدان می‌گویند که پس از انتقادات اخیر حامیان ترامپ به دلیل شکست او در محقق کردن وعده اصلی انتخاباتی‌ اش مبنی بر ساخت دیواری مرزی با مکزیک، رئیس جمهور آمریکا تمایل کمی در رسیدن به توافق از خود نشان داده است.

ترامپ پیشتر گفته بود اگر دموکرات های سنا با احداث دیوار مرزی با مکزیک موافقت نکنند و قانون بودجه به تصویب نرسد، برای تعطیلی طولانی مدت دولت آمادگی دارد.

طرح بودجه مورد نظر ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا در روز جمعه 217 رای مثبت در برابر 185 رای منفی آورد اما جمهوری خواهان از آرای کافی برای تصویب این طرح در مجلس سنا برخوردار نیستند.

بر اساس آیین نامه سنا، تصویب این طرح در این مجلس 100 نفری به 60 رای نیاز دارد ولی جمهوری خواهان تنها 51 کرسی در اختیار دارند.

در ظرف دو سال گذشته، این سومین مرتبه است که بخشی از دولت ترامپ به طور موقت تعطیل می‌ شود. پیش از این نیز بخش هایی از دولت آمریکا دو بار در ابتدای سال 2018 به دلیل اختلاف بر سر بودجه تعطیل شده بودند.

اگر چه دولت ترامپ دو مورد دیگر تعطیلی را تجربه کرد، موسسه اعتبارسنجی «استاندارد اند پورز» خاطرنشان می کند که چنین تعطیلی ای در این زمان ممکن است خطرناک تر باشد، زیرا مشوق مالی 1.5 تریلیون دلاری کاهش مالیات که کنگره سال گذشته تصویب کرده بود، شروع به پایان یافتن کرده است.

آخرین مورد تعطیلی در دولت های پیشین در اکتبر 2013 میلادی، 13 روز طول کشید و زندگی شماری از آمریکایی ها به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. تحلیلگران اقتصادی به این نتیجه رسیدند که تعطیلی دولت ضرر چشمگیری به فعالیت های اقتصادی در سه ماهه چهارم سال 2013 در آمریکا وارد کرده است.

تعطیلی های قبلی نیز باعث اختلالاتی شد. از نوامبر 1995 تا ژانویه سال 1996، بخش هایی از دولت برای 26 روز بسته شد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.