شبه جزیره کره بار دیگر درگیر بن بستی شده است که نه زور و نه تحریم ها و نه گفت و گوهای آمریکا و کره شمالی به برون رفت از آن کمکی نکرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله آسیایی «دیپلمات» گزارش داد آمریکایی ها که زمانی سعی داشتند با مذاکره کره شمالی را قانع کنند تا برنامه هسته ای اش را متوقف کند، حال به فشار علیه پیونگ یانگ روی آورده اند اما با بیانیه جدید کره شمالی، به نظر می رسد هیچ یک از این سیاست ها جواب نداده است.

کره شمالی با محکوم کردن تحریم‌های جدید آمریکا علیه این کشور، واشنگتن را به «گشودن آتش متقابل و توقف دائم برنامه خلع سلاح هسته‌ ای» خود تهدید کرد.  تهدیدها و تغییر لحن کره شمالی پس از آن روی داد که آمریکا دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد سه مقام رسمی کره شمالی را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرده است. یکی از این افراد، از نزدیک‌ ترین مشاوران «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی است.

وزارت خارجه کره شمالی با انتشار بیانیه‌ ای اعلام کرد: «اگر دولت آمریکا گمان می‌ کند تشدید تحریم‌ ها و افزایش فشار بر کره شمالی، این کشور را به کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ ای وادار می‌ کند، [باید بداند] که این بزرگ‌ ترین خطای محاسباتی‌ آنها خواهد بود و راه را برای همیشه بر روند غیرهسته‌ ای شدن شبه جزیره کره خواهد بست؛ نتیجه‌ ای که هیچکس تمایلی به آن ندارد.»  

بیانیه وزارت خارجه کره شمالی همچنین اعمال هشت دور تحریم علیه شرکت‌ ها، افراد و کشتی‌ های کره شمالی، چین و دیگر کشورهای طرف قرارداد با پیونگ یانگ را محکوم کرد.

در واقع این بیانیه که کره شمالی صادر کرد، نقطه عطفی در شکست راهبرد آمریکا برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی به حساب می آید.

کره شمالی به صورت داوطلبانه تصمیم گرفت از یک سال قبل آزمایش های موشکی بالستیک و هسته ای اش را متوقف کند زیرا به آنچه فناوری نظامی هسته ای اعلام شده است، دست یافت و دیگر ضرورتی نداشت با آزمایش های بیشتر باعث رویارویی با جامعه بین المللی شود.

در همین حال بود که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا فورا پرچم دوستی با کره شمالی را در دست گرفت تا بتواند یک پیروزی بزرگ را برای خود رقم بزند و دور بعدی ریاست جمهوری اش را با خلع سلاح اتمی سازی کره شمالی تضمین کند. بنابراین او در سنگاپور با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی دیدار و گفت و گو کرد.

همان زمان دو طرف اعلام کردند که به سمت کاهش تنش ها پیش می روند کره شمالی به تعهداتش پایبند ماند و از آزمایش های بیشتر خودداری ورزید؛ کره جنوبی و آمریکا نیز برنامه رزمایش سالانه را متوقف کردند.

«مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا که از مهره های موثر سیاستگذاری کاخ سفید به حساب می آید، با راهبرد مسالمت جویانه ظاهری اش وارد کره شمالی شد اما پس از بازگشت از آن کشور، پیونگ یانگ او را یک «گانگستر» نامید که فکر می کند با زورگویی می تواند از این کشور امتیاز بگیرد.

روند خلع سلاح هسته‌ ای کره شمالی از زمان دیدار کیم جونگ اون و دونالد ترامپ در ماه ژوئن در سنگاپور پیشرفت اندکی داشته است. قرار بود مایک پومپئو و «کیم یونگ چول» عضو عالی‌ رتبه حزب کارگران کره شمالی برای چگونگی اجرایی کردن توافق طرفین و تدوین یک برنامه زمانبندی با یکدیگر دیدار کنند. اما برگزاری این دیدار ناگهان در ماه نوامبر لغو شد.

کره شمالی درخواست کاهش تحریم ها را مطرح کرد و وقتی جواب رد از سوی آمریکا شنید و فهمید که ترامپ با لفاظی های خود این کشور را به بازی گرفته است، برنامه انهدام تاسیسات اش را متوقف کرد و اجازه نداد تا بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد این کشور شوند.

امروز آنچه مشاهده می شود شکاف بسیار بزرگی است که بین راهبردهای آمریکا و کره شمالی وجود دارد و اینکه هرکدام از طرفین تعابیر و تعاریف خود را از زمان بندی خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره دارند.

یک سال قبل «خوشبینی محتاطانه ای» از سوی آمریکا شکل گرفت و آمریکایی ها در بوق و کرنا کردند که در حال پیشبرد برنامه خلع سلاح اتمی هستند و در پایان سال 2018، آنچه برآورد آن سیاست ها است چیزی جز متوقف شدن دیدارهای سران دو کشور نیست و تنها برنده این شرایط دو کره بوده اند که توانستند با دیدارهایی که بین رهبرانشان انجام شد به سمت صلح دائمی گام بردارند که پیامد آن بی اثر شدن حضور آمریکا در منطقه خواهد بود.

اگر این روند ادامه یابد، طبیعتا دو کره راه بازگشت را در پیش نخواهند گرفت و به سمت پیشبرد طرح های متقابل گام خواهند برداشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.