اردوغان در پی اعتراضی که «کمال قلیچدار» رهبر حزب خلق جمهوریخواه همزمان با تظاهرات جلیقه زردها در پاریس رهبری کرد، نسبت به نسخه برداری تجربه جلیقه زردهای فرانسه هشدار داد.

به گزارش جماران به نقل از اسکای نیوز عربی، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نگرانی خود را از دعوت برخی شخصیت های مخالف در کشور برای سازماندهی اعتارض های خیابانی به مانند تظاهرات« جلیقه زردها» که فرانسه را فرا گرفت، ابراز کرد.

روزنامه «حرییت دیلی» ترکیه در این زمینه نوشت: اردوغان در پی اعتراضی که  «کمال قلیچدار» رهبر حزب خلق جمهوریخواه همزمان با تظاهرات جلیقه زردها در پاریس رهبری کرد،  نسبت به نسخه برداری تجربه جلیقه زردهای فرانسه هشدار داد.

اردوغان طی مراسمی در استان «دینزلی» در روز گذشته گفت:« تمهیدات برای برگزاری تظاهرات در جریان است اما کسانی که این تظاهرات را سازماندهی می کنند چیزی به دست نمی آوردند و بهای گرانی خواهند پرداخت.»

وی افزود: آنها از مردم می خواهند که هب خیابان ها بریزند. ای ننگ بر آنها. یکی از آنها که مردی وقیح و سفیه است این کار را از طریق شبکه های تلویزیونی انجام می دهد اما بخش قضایی به تبع آن واکنش نشان می دهد. آیا معتقد هستید که این پاریس است؟»

هشدار اردوغان در حالی مطرح می شود که چند روز پیش نیز «دولت باغچه لی»رهبر جنبش ملی گرای ترکیه همپیمان اردوغان نیز نسبت به اعتراض ها در ترکیه به سبک جلیقه زردها در فرانسه، هشدار داده بود.

چهارشنبه گذشته باغچه لی در کنفرانسی مطبوعاتی تأکید کرد: هر کسی در ترکیه به مانند جلیقه زردها اعتراض کند بهای گرانی پرداخت خواهد کرد.

این در حالی است که یورونیوز گزارش داد که همزمان با پنجمین شنبه اعتراضی جلیقه زردها، پلیس فرانسه اعلام کرد که صدها نفر را بازداشت کرده است.

هفته گذشته در ساعت‌های ابتدایی صبح ۲۷۸ نفر توسط پلیس بازداشت شده بودند.

فرمانداری پاریس ساعت ۲ بعد از ظهر شمار تظاهرکنندگان در پاریس را ۳ هزار نفر تخمین زد؛ رقمی که نسبت به هفته‌های گذشته کاهش داشته است. از سوی دیگر وزارت کشور فرانسه در ساعت ۱۸، تعداد تظاهرکنندگان در سراسر فرانسه را ۶۶ هزار نفر ارزیابی کرد. این درحالی است که هفته گذشته در همین ساعت تعداد جلیقه زردهای معترض در کل فرانسه ۱۲۶ هزار نفر تخمین زده شده بود.

۸ هزار نیروی امنیتی و ۱۴ خودروی زرهی ژاندارمری  صبح روز گذشته در خیابان‌های پاریس مستقر شدند.

در شمال فرانسه و در نزدیکی مرز بلژیک، راننده یک خودرو پس از برخورد با یک کامیون، جان خود را از دست داد. خبرگزاری فرانسه ضمن تایید این خبر به نقل از فرمانداری محلی گزارش کرد جلیقه زردها برای بستن یک اتوبان کامیون را وسط جاده قرار داده بودند.

ساعت ۱۰:۳۰ به وقت محلی، جلیقه زردها دو گروه شده بودند. بخشی به مانند هفته‌های گذشته در خیابان شانز‌لیزه جمع شدند و گروهی هم در میدان اپرا گرد هم آمدند. آن گروه که در میدان اپرا جمع شدند، دست‌های خود را پشت سر حلقه کردند و زانو زده بودند و که این حرکت در اعتراض به نحوه بازداشت دسته‌جمعی دانش‌آموزان دبیرستانی در حومه پاریس در هفته سوم اعتراضات بود که ویدئوی آن جنجالی شد.

چند روز بعد از سخنرانی تلویزیونی «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه که در آن وعده‌هایی اقتصادی برای پایان دادن به ناآرامی‌ها در این کشور داده بود، جلیقه زردها برای ادامه اعتراض‌ها به دو گروه تقسیم شدند. گروهی که به «جلیقه زردهای آزاد» معروف شده اند، «آتش‌بس» اعلام کردند و گفتند که «زمان گفت‌وگو» فرا رسیده است اما گروه دیگر همچنان معتقد است که باید برای پیشبرد مطالبات اقتصادی و اجتماعی در خیابان ماند و نباید این موضوع را رها کرد. اریک دروئه، یکی از آغازگران این جنبش جزو دسته دوم است که روز پنجشنبه در ویدئویی این موضوع را مطرح کرد.

جنبش جلیقه زردها با اعتراض به افزایش مالیات بر گازوئیل و بنزین آغاز شد اما مطالبات معترضان رفته رفته، نظام سیاسی و مدل حکومتی جمهوری پنجم فرانسه را به چالش کشید.

علاوه بر پاریس، اعتراض‌ها برای پنجمین هفته متوالی در شهرهای دیگر فرانسه هم ادامه یافت. تصاویر منتشر شده از شهر نیم در جنوب شرق این کشور نشانگر درگیری شدید میان معترضان و نیروهای پلیس است.

معترضان همچنین خواستار کناره گیری ماکرون از قدرت هستند.

 از جهتی دیگر، جنبش جلیقه زردهای فرانسه به دیگر کشورها از جمله: هلند، بلژیک، انگلیس و ایتالیا نیز رسیده است. صدها ایتالیایی با الهام از اعتراضات «جلیقه زردها» در فرانسه در حمایت از آوارگان و مهاجران و در مخالفت با سیاست های ضد مهاجرتی دولت ایتالیا در شهر رم تظاهرات کردند. 

در این تظاهرات، شمار زیادی از آوارگان و مهاجران نیز شرکت داشتند.

معترضان با شعارهای ضددولتی، انزجار خود را از اشاعه روز افزون بیگانه هراسی و نژادپرستی در ایتالیا ابراز کردند. آنها پرچم‌ هایی در دست داشتند که روی آنها شعارهایی در حمایت از حقوق مهاجران نوشته شده بود.

آنها همچنین به تشدید سخت گیری های «متئو سالوینی» وزیرکشور ایتالیا علیه مهاجران اعتراض کردند. 

پارلمان ایتالیا ماه گذشته با اکثریت آرا، لایحه دولت این کشور که هدف از آن سخت‌ گیری بیشتری در زمینه مهاجرت و تسهیل اخراج مهاجران است را به تصویب رساند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.