اما پرسش اساسی که در این جا مطرح می شود این است که ایالات متحده آمریکا چه کار می کند؟ آیا همپیمان خود در جنگ علیه داعش را به امید بهبود روابطش با اردوغان تا جایی که از همکاری با روسیه در زمینه های اقتصادی و نظامی چشم پوشی کند« تسلیم می کند».

به گزارش جماران،  روزنامه روسی نیزاوسمایا گازتا در مطلبی به قلم«ولادیمیر شیرباکوف» نوشت: « ترکیه از وقوع بحران انسانی بزرگ در ادلب جلوگیری کرد. اکنون نوبت به از بین بردن تروریست های فعال در شرق فرات رسیده است. هدف ما از بین بردن تروریست ها در منطقه است» این چیزی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در 12 دسامبر گفت. وی اشاره کرد که در عمل تمهیدات برای عملیات در این منطقه از سوریه تکمیل شده است.

در عین حال رئیس جمهور ترکیه اشاره کرد که عملیات نظامی آمریکایی ها را هدف قرار نمی دهد. این نکته مهمی است زیرا نظامیان آمریکایی همان کسانی هستند که افراد مسلح یگان های حمایت مردمی را آموزش می دهد. اما همه چیز به این سادگی ها نیست. ترکیه ملاحظات جدی بر واشنگتن دارد که به باورش به لحاظ لفظی ترکیه را تأیید می کند اما در واقع در سوریه با استفاده از برخی تروریست ها با تروریست های دیگر می جنگد. و منظور در این جا یگان های حمایت مردمی است.

در ابتدای سال جاری ترکیه کردها را در شمال سوریه در چارچوب عملیات شاخه زیتون که طی آن به شهر «عفرین» یکی از پایگاه های یگان های حمایت مردمی حمله کرد، در هم کوبید. اکنون به نظر می رسد که نویت به یک پایگاه دیگر یگان های حمایت مردمی رسید که پس از سقوطش دیگر سخن گفتن درباره ایجاد یک منطقه خودمختار کرد در شمال سوریه بی معنی می شود، سخن گفتن از یک کشور مستقل که دیگر جای خود دارد.

اما پرسش اساسی که در این جا مطرح می شود این است که ایالات متحده آمریکا چه کار می کند؟ آیا همپیمان خود در جنگ علیه داعش را به امید بهبود روابطش با اردوغان تا جایی که از همکاری با روسیه در زمینه های اقتصادی و نظامی چشم پوشی کند« تسلیم می کند». اما در حالت دوم بسیار دشوار است که درباره پیامدهای نزاع میان این دو عضو ناتو پیش بینی کرد.

از عجایب روزگار این است که سناریوی دوم برای مسکو مفیدتر است به رغم آن که نتیجه اش این است که هر گونه سخن گفتن درباره بازگرداندن وحدت اراضی سوریه را لغو می کند: زیرا شمال سوریه بی تردید تبدیل به جنوب ترکیه می شود. امری که اردوغان چند روز پیش آن را به زبان آورد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.